» Cotatia petrolului a scazut cu 42%, de la un maximum care depasea 147 dolari/baril pana sub 85 dolari/baril.
Romania nu poate profita de ieftinirea barilului de petrol din pietele internationale, singura veste buna a momentului, marcat de criza financiara extinsa la nivel global. Desi cotatia petrolului a scazut cu 42%, de la un maximum care depasea 147 dolari/baril pana sub 85 dolari/baril, devalorizarea leului arde orice avantaj si ar putea chiar sa ridice pretul carburantilor. Semnalul de alarma l-a tras ieri un anunt al unei companii petroliere care mentiona scumpirea motorinei.
Din septembrie leul s-a devalorizat galopant, cu peste 18% fata de dolarul american, moneda in care se fac toate calculele in industria petrolului. Caderea leului face ca nici o companie petroliera romaneasca sa nu fie capabila sa sustina o reducere importanta a pretului carburantilor, sustin surse din industrie.
"Din pacate, presiunile pentru majorari de salarii cu 50%, in timp ce productivitatea creste cu 10%, au amplificat efectele negative ale crizei financiare internationale asupra leului, care s-a prabusit. Nu se pune problema unei ieftiniri a carburantilor, dimpotriva", ne-a declarat Constantin Tampiza, directorul Lukoil Romania. "Potrivit calculelor specialistilor, pe data de 6 octombrie deprecierea leului a scumpit petrolul cu 34 dolari pe tona, iar pe data de 7 octombrie, influenta negativa a fost de 41 de dolari/tona", a explicat Tampiza. In ultimele trei saptamani, spune seful Lukoil Romania, caderea leului a echivalat cu o scumpire cu 26 dolari pe baril. Tampiza atrage atentia ca prabusirea leului nu afecteaza doar preturile carburantilor, care s-ar fi putut ieftini ca efect al reducerii preturilor petrolului din pietele internationale, ci si toate afacerile de import. "Noi lucram cu o marja de profit sub 1%.
Daca pun banii la banca, e deja mai profitabil, deoarece dobanda asigura un castig mai bun", spune seful Lukoil Romania. seful diviziei romanesti a Lukoil crede ca, daca presiunile sindicatelor se vor concretiza in cresteri de salarii, atunci inflatia va sterge castigul si leul se va devaloriza peste asteptari. "Daca se majoreaza salariile in domeniul public cu 50%, noi estimam o cotatie de 4 lei/dolarul american", spune Tampiza.
Statul nu poate face absolut nimic pentru a atenua scumpirile carburantilor, spune Cristian Parvan, secretarul general al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR). "Practic, suntem la mana producatorilor de combustibili autohtoni. Noi am propus si o taxa pentru taxarea suplimentara a unor profituri volatile, pe care le obtin companiile din domeniul energiei prin miscarea pretului materiilor prime pe piata, asa-numita taxa «Robin Hood», insa fara succes", a completat Parvan.
Aceeasi parere o impartaseste si Ilie serbanescu, analist economic, care anticipeaza scumpiri ulterioare, "iar din moment ce piata nu este reglementata, nu putem spune cand se va produce o normalizare in domeniu". "Practic, suntem la cheremul companiilor petroliere, cum este si statul, de altfel", ne-a spus Serbanescu.