» Consumul ar putea sa scada cu 5% din produsul intern brut (PIB) anul viitor, in conditiile in care revenirea economiei ar fi de dorit sa se bazeze in special pe investitii si exporturi, si mai putin pe consumul privat, sustin specialistii.
"Ajustarea pe care Romania trebuie sa o faca implica modificarea modelului de crestere economica bazata pe consum, pe datorie, catre o crestere bazata pe exporturi si investitii", a explicat Valentin Lazea, economistul-sef al Bancii Nationale a Romaniei (BNR).
Cu toate ca se spera la o "relansare-racheta", brusca in 2010, cel mai probabil, daca va exista o crestere, va fi una foarte mica. Consumul va scadea si in 2010, in special pe fondul restrangerii consumului privat, sustine si Liviu Voinea, seful Grupului pentru Economie Aplicata (GEA). "In 2009 a existat un efect de inertie; fie a fost o negare psihologica a crizei, fie o compensare a efectelor crizei din «osanza» anului trecut.
La toate acestea s-ar putea adauga o depreciere deloc improbabila a leului in raport cu euro, pe fondul reluarii cresterii economice a tarilor dezvoltate, cu efecte asupra inflatiei, iar pe plan intern vom putea asista la o crestere a datoriei publice, ceea ce va face euro mai scump, deci un leu mai slab", mai spune Voinea. Cu toate acestea, reactia romanilor privind consumul este greu de prevazut, intrucat acestia au un optimism nemotivat fata de criza. "Dupa noua ani de crestere economica, nici un consumator nu stie cum se va comporta in conditii de criza, pentru ca nu are termeni de comparatie. Romania a mai trecut prin doua recesiuni, in anii ‘90-‘92, respectiv ‘96-‘97, dar atunci consumul era mic si nu s-a resimtit", a adaugat Voinea.
Potrivit reprezentantului GEA, o revigorare a pietei nu se va face brusc, ci va exista un avans redus, in schimb va creste somajul, ceea ce va duce la o adancire a scaderii consumului. "Trebuie sa admitem ca in Romania, in anii anteriori, se consuma orice si oricat. In acest an, am trecut de la un consum intens la unul selectiv. Pe acest fond, putem constata ca marjele de profit ale retailerilor au scazut o data cu scaderea consumului si sunt comparabile cu cele ale producatorilor", a declarat Adrian Manolache, secretar general al Asociatiei Marilor Retele Comerciale (AMRC). Potrivit acestuia, o data cu diminuarea consumului, marja de profit a lanturilor de magazine a scazut constant in ultimii cinci ani, ajungand in 2009 la 4%.
Pe primele noua luni din acest an, consumul privat a reprezentat aproape trei sferturi (72,3%) din produsul intern brut, dupa ce a suferit o contractie de 12% fata de perioada similara a anului trecut, potrivit statisticii. In 2010, consumul privat va depinde atat de venitul disponibil al populatiei, in conditiile in care se asteapta ca somajul sa urce spre 10%, de la 7,5% in prezent, cat si de evolutia creditarii.