Ridicarea maşinilor nu se mai poate face fără proces-verbal de constatare din partea Poliţiei Rutiere, doar pe baza dispoziţiei reprezentantului Poliţiei locale. Asta pentru că justiţia a decis că modificarea Codului Rutier, prin regulamente elaborate de consiliile locale, este ilegală.
Ohotărâre recent emisă de Curtea de Apel dă câştig de cauză reclamanţilor ce contestau legalitatea ridicării autoturimelor şi anulează hotărârile consiliilor locale ce completau Codul Rutier în sensul înlocuirii agentului constatator, Poliţia locală substituind Poliţia Rutieră. Cum multe amenzi se anulau în instanţă fiind contestate procesele-verbale emise de poliţia locală, găselniţa unor autorităţi locale a fost să completeze Codul Rutier permiţând poliţistului local să emită dispoziţia de ridicare, act ce nu mai putea fi atacat la tribunal (amenda contravenţională era înlocuită cu o taxă de ridicare a maşinii).
“Instanţa a decis că o autoritate locală poate emite acte în aplicarea legii şi nu în completarea sau modificarea acesteia”, spune Gheorghe Piperea, care îi sfătuieşte pe cei care au plătit după 2011 – când au apărut astfel de HCL-uri – taxe usturătoare să le ceară prin justiţie de la firmele de ridicare de maşini sau de la autorităţile locale, invocând precedentul judiciar.
Deocamdată, decizia din justiţie vizează doar ridicările de maşini din sectoarele 4 şi 6 ale Capitalei (în acele sectoare aveau domiciliul clienţii reprezentaţi de firma lui Gheorghe Piperea), dar există acţiuni deja introduse ce contestă legalitatea hotărârilor de consiliilor locale din alte sectoare ale Bucureştiului (mai puţin sectorul 5, unde se pare că nu există contract cu vreo fimă de ridicare de autoturisme) şi în ţară.
Nu puteţi contesta însă ridicarea maşinilor în urma unui proces-verbal emis de poliţistul local, dacă acesta nu are vicii de formă sau fond. De pildă, se poate obţine în instanţă anularea procesului-verbal dacă în cuprinsul acestuia agentul constatator nu a realizat o descriere suficientă a faptelor care au condus la ridicarea maşinii şi nu a menţionat împrejurările în care maşina a fost parcată ilegal sau dacă procesul-verbal a fost încheiat în lipsa contravenientului, pe baza înregistrărilor video.
Cât te costă ridicarea maşinii
Tarifele variază în Bucureşti în funcţie de sector şi firma cu care colaborează acesta. În sectorul 1 de pildă acestea sunt 250 lei pentru ridicare; 186 lei pentru transport; 65 lei pentru fiecare zi ce depăşeşte primele 24 de ore de la ridicare; în sectorul 4 costul recuperării autoturismului este de 496 de lei, iar în sectorul 6 tarifele sunt pe… tonă: pentru maşinile sub 2,5 tone costă 677 lei, 990 lei între 2,5-3,5 tone şi 1.560 lei pentru autovehiculele peste 3,5 tone. Grosul banilor rămân la firmele de ridicare. În Sibiu, taxa este de 500 lei. În primele 8 luni ale anului se ridicaseră în Sibiu 2.700 de maşini (cum n-am găsit nimic relevant despre Bucureşti, datele din Sibiu ar putea fi extrapolate pentru un sector din Bucureşti). Trăgând linie, aţi putea recupera, în medie, între 500-700 lei în urma deciziei Curţii de Apel.