Fondurile alocate Programului Prima Casă ar putea să se termine în două luni, iar reprezentanţii Executivului şi cei ai Fondului de Garantare nu au oferit nici un semnal privind o eventuală suplimentare. Astfel, solicitanţii care vor rămâne pe ultima sută de metri trebuie să ia în calcul riscul de a nu intra în program.
Acordarea unui împrumut prin Programul Prima Casă, în ciuda îmbunătăţirilor aduse sistemului de transmitere a documentelor între bănci şi Fondul de Garantare, poate ajunge să depăşească în unele cazuri şi o lună.
Mai mult, suma aferentă fiecărui solicitant este blocată la Fondul de Garantare abia la sfârşitul procedurii de acordare a creditului. Prin urmare, este posibil ca unele dosare aflate în analiză la bănci să nu poată fi apoi finanţate din cauza epuizării plafonului. Sau între momentul vizitei la bancă pentru informare cu privire la condiţiile de creditare şi momentul depunerii complete a dosarului să se producă o situaţie similară.
Principalul risc constă în pierderea avansului plătit vânzătorului la încheierea antecontractului şi a costului plătit pentru evaluarea imobilului.
Reprezentanţii Fondului de Garantare au precizat că au în vedere măsuri pentru evitarea la minimum a acestor riscuri. „Dacă există resurse la alte bănci, vom proceda la realocare, dar numai în măsura în care banca ce mai are plafon nu are documentaţii în analiză la nivelul plafonului”, a precizat Irina Constantinescu, director în cadrul FNGCIMM.
Click pe imagine pentru a mări
Ultima strigare pentru credite cu avans de 5%
Chiar şi realocarea plafoanelor între bănci s-ar putea dovedi insuficientă, având în vedere fondurile relativ reduse. Riscul de neacordare a creditului ar putea fi cel mai bine controlat la nivel individual de către fiecare bancă. „Depinde de fiecare bancă în parte cum îşi gestionează relaţia cu clienţii; au fost anunţate de la început că există posibilitatea că plafonul să nu mai fie suplimentat”, a precizat directorul FNGCIMM. Cele 200 de milioane euro sunt suficiente doar pentru un număr de 4.000 de credite cu o valoare medie de 50.000 euro.
Cele mai multe fonduri s-au dus la băncile cele mai mari din sistem: BCR a obţinut 64 milioane euro, BRD – 32 milioane euro, în timp ce Raiffeisen Bank a primit un plafon total de 21 milioane euro. „Încă de la alocarea acestor 200 de milioane am anunţat băncile partenere să-şi gestioneze cu atenţie documentaţiile, astfel încât să se încadreze în plafonul alocat. În acest sens, a fost updatată aplicaţia informatică prin care băncile trimit dosare, încât să ştie la fiecare solicitare trimisă ce plafon mai au disponibil”, a menţionat Irina Constantinescu.
Pe de altă parte, nu a fost pusă la punct o aplicaţie unică, prin care la momentul depunerii unei cereri de creditare fondurile solicitate să fie automat blocate în sistem şi alocate ulterior pe principiul „primul venit, primul servit”.
O astfel de procedură s-a utilizat, spre exemplu în cadrul ¬programului Rabla, când beneficiarii puteau să îşi rezerve autoturismul nou dorit la dealer, cu ajutorul unei note de acceptare. Aceasta era valabilă doar 30 de zile, după care fondurile se deblocau dacă solicitantul nu prezenta dosarul complet.
Băncile dau asigurări că nu vor exista probleme
Dacă între Fondul de Garantare şi bănci nu există o procedură de „blocare a plafoanelor” pentru cei care şi-au depus la timp documentaţia, o astfel de soluţie poate fi însă adoptată fără probleme la nivel intern în fiecare instituţie de credit. Totuşi, nici una dintre cele trei bănci cu cele mai mari plafoane nu a precizat că un astfel de sistem ar fi fost pus la punct, ci au dat asigurări că se vor preîntâmpina posibilele probleme.
„Avem o evidenţă clară a tuturor cererilor de finanţare aflate în unităţi, cu detalii referitoare la stadiul de aprobare, şi vom şti exact momentul în care ne vom apropia de epuizarea plafonului. În acel moment vom stopa primirea de cereri noi”, a precizat Adrian Jantea, director în cadrul BRD. „După estimările noastre şi numărul de dosare în aprobare raportat la plafonul alocat BCR, considerăm că fondurile vor fi epuizate într-un scurt interval de timp, dar noi suntem în măsură să informăm clienţii cu privire la disponibilitatea fondurilor din program”, au precizat reprezentanţii BCR. Aceştia au menţionat că pentru continuarea creditării au în vedere dezvoltarea unui credit imobiliar cu condiţii similare celor impuse în Programul Prima Casă.
Ce pot face clienţii ca să nu se trezească fără finanţare?
Cei care doresc să evite situaţia neplăcută în care dosarul lor nu poate fi soluţionat din cauza lipsei fondurilor nu au foarte multe soluţii la care pot să apeleze.
Ca măsură de siguranţă, este recomandat ca documentele necesare la dosarul de credit să fie pregătite într-un timp cât mai scurt, iar între data semnării antecontractului şi cea a depunerii dosarului la bancă să nu treacă prea mult timp.
O soluţie ar putea fi includerea în antecontractul de vânzare-cumpărare a unei clauze prin care cumpărătorul să îşi poată recupera avansul dacă nu va putea obţine credit de la bancă sau, cel puţin, să negocieze un avans cât mai mic, astfel încât să îşi diminueze riscurile. De asemenea, ar trebui luată în calcul şi varianta unui credit ipotecar clasic. Principala problemă în acest caz o reprezintă avansul minim, care de regulă nu coboară sub 15% din preţul de achiziţie. Prin urmare, ar fi util dacă aţi dispune de sume suplimentare la care să apelaţi în caz de urgenţă.
O soluţie de ultim resort ar veni din partea Executivului. În cazul în care există foarte multe situaţii de clienţi cu dosare în aprobare pentru care nu mai există fonduri, suplimentarea plafonului iniţial de 200 milioane de euro, pentru acoperirea tuturor cererilor de credit ar soluţiona problemă celor lăsaţi „pe dinafară”.
O bună idee este să vă includeţi în antecontractul de vânzare-cumpărare o clauză prin care să vă puteţi recupera avansul dacă nu veţi putea obţine credit de la bancă