O relatie buna cu superiorul este un lucru esential pentru indeplinirea obiectivelor proprii si pentru succesul in cariera, asa ca, spun specialistii in resurse umane, pentru a reusi, trebuie sa urmati cateva reguli simple. "Trebuie sa fiti o persoana care impune respect si incredere din partea celor din jur. Foarte important este sa aveti o relatie cu seful din care sa invatati unul de la celalalt", spune Olga Botusan, membru in HR Club si manager de resurse umane la compania de asigurari Euroins Romania.
Incredere reciproca
Pe de o parte, un sef trebuie sa se poata baza pe faptul ca subalternii sai vor duce la indeplinire obiective si, pe de alta parte, angajatul trebuie sa aiba incredere deplina ca seful sau il va sprijini si il va ajuta sa invete.
Foarte importanta este si deschiderea. Zilnic, sub presiune, pot exista multe momente de nesiguranta, nervozitate, lipsa de informatii si de timp. "Daca nu exista deschiderea de a aborda aceste aspecte atunci cand apar, fara teama de repercusiuni, atunci relatia se altereaza si este greu de presupus ca se pot atinge obiective ambitioase", considera Madalina Radulescu, membru in HR Club, directorul general al MMM Consulting International, companie specializata in training in domeniul managementului.
Spuneti ce nu va convine!
Daca aveti parte de un sef care va streseaza foarte mult, nu trebuie sa disperati. Incercati doar sa intelegeti motivele care determina comportamentul sau (pana la urma si el este tot un angajat al companiei, care se confrunta cu aproximativ aceleasi situatii ca si dumneavoastra).
Oricat de greu vi se pare, este bine sa discutati cu el despre comportamentul sau si despre lucrurile pe care considerati ca trebuie sa le imbunatateasca pentru a avea o relatie eficienta. "Pentru mai multa obiectivitate intr-o astfel de discutie, este recomandat sa implicati si un reprezentant al departamentului de resurse umane", spune specialista Olga Botusan.
In practica, angajatii nu prea au curaj sa-i spuna sefului direct ca sunt suprasolicitati. Iar atunci cand o fac, sunt fie prea timizi, fie prea nervosi, motiv pentru care nu reusesc sa obtina efectul scontat. "In acest fel tensiunile se acumuleaza in timp, iar angajatul, de cele mai multe ori, isi cauta un alt loc de munca in care spera sa fie mai putin solicitat", atrage atentia psihologul Mihaela Zaharia.
Pentru superior
Folositi-va de calitatile de conducator
Expertii in resurse umane spun ca, pentru a nu cauza stres subalternilor, managerii ar trebui sa se foloseasca de calitatile lor de conducatori. "Asta inseamna sa dea feedback in timp real subalternilor privind sarcinile pe care le efectueaza, sa le laude performantele sau anumite aspecte din activitate, sa-i ajute sa-si stabileasca noi obiective la un nivel mai ridicat, urmand sa le asigure suport, incurajare si supervizare pe parcursul realizarii noului obiectiv", spune Mihaela Zaharia, membru in HR Club si psiholog la compania de traininguri Mind Master.