Firme precum Haier, Huawei şi Mindray sunt doar trei dintre companiile care au intrat deja pe pieţele din Europa şi Statele Unite, iar numărul acestora pare să crească din ce în ce mai mult, relatează BBC News.
Companiile chineze au două metode de dezvoltare în afara ţării – fie „organic”, prin forţe proprii, fie „anorganic”, prin cumpărarea rivalior din străinătate.
Huawei Technologies, un producător de aparate de telecomunicaţii, a pătruns pe pieţele străine prin forţele proprii. Compania a ţintit prima dată pieţele mai slabe din Asia de Sud-Est şi din Africa, unde a căpătat experienţă înainte de a se muta pe pieţele mai competitive din Statele Unite sau Marea Britanie.
În prezent însă, tot mai multe firme aleg să cumpere companiile străine. Este şi cazul firmei Lenovo, care, în 2005, a cumpărat afacerea IBM pentru 1,75 miliarde dolari.
În următorii cinci ani, numărul firmelor din China care cumpără companii străine se va dubla, iar până în 2020, el s-ar putea mări de patru ori, a explicat economistul Charles Wolf Jr. Sunt trei motive pentru care chinezii aleg varianta „anorganică”: firmele obţin noi linii de distribuţie, tehnologie străină mai avansată şi beneficiază de stabilitatea brandurilor de talie mondială.
Giganţii industriali din vest, precum Siemens, ABB şi Caterpillar, au avut scăderi considerabile în ultimul timp pe piaţa chineză. Competiţia locală susţine că acest lucru se întâmplă datorită achiziţiilor făcute.
În ianuarie 2012, cel mai mare producător de echipament de construcţie din China a cumpărat 90% din acţiunile firmei germane Putzmeister. După tranzacţie, firma vindea 80% în afara ţării, datorită reţelei de servicii şi distribuţiei globale preluate de la Putzmeister.
Shandong Heavy Industrial Group este un alt gigant cu ambiţii internaţionale, care a cumpărat 75% din acţiunile firmei Ferretti din Italia. Este adevărat că nu noile linii de distribuţie reprezintă marele câştig al acestei tranzacţii, ci tehnologiile preluate. Ferretti este cel mai mare producător de iahturi din lume.
Firmele chineze achiziţionează companii din afara ţării ca să controleze brandurile internaţionale. Anul trecut, ministrul Comerţului a avut un discurs în parlament în care a anunţat că guvernul încurajează aceste tranzacţii pentru a îmbunătăţii imaginea Chinei şi pentru a obţine recunoaştere internaţională. Achiziţionarea IBM de către Lenovo sau a producătorului suedez de maşini Volvo de către Geely Holding Group sunt doar două dintre exemplele care conferă o imagine competitivă firmelor din China.