8.8 C
București
luni, 4 noiembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăCum au „vopsit" regii marcajelor licitaţia de semnalizare a şoselelor

Cum au „vopsit” regii marcajelor licitaţia de semnalizare a şoselelor

Cinci firme din domeniul marcajelor rutiere, apropiate unele de altele, sunt acuzate de trucarea unor licitaţii organizate de către Ministerul Transporturilor, fiind amendate de Consiliul Concurenţei cu 3 milioane de lei.

 

Consiliul Concurenţei (CC) a sancţionat cinci firme cu o amendă în valoare totală de 3 milioane lei, pentru trucarea unei licitaţii organizate de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) privind un contract de lucrări de marcaje rutiere, a anunţat marţi  CC.

Licitaţia în cauză a fost demarată de către CNADNR în urmă cu o lună, are drept obiect întreţinerea marcajelor rutiere pe cei 16.000 kilometri de drumuri naţionale pe următorii doi ani şi are o valoare estimativă de 200 milioane lei.

Ziarul „România liberă” a explicat la momentul demarării licitaţiei cum firmele sancţionate ieri de către Consiliul Concurenţei au fost favorizate de către CNADNR prin introducerea la capitolul experienţă similară cerută participanţilor a unui tip de marcaj realizat până în prezent doar de acestea. De altfel, una dintre firmele amendate a fost singura beneficiară a contractelor de marcaje acordate de CNADNR în ultimii 15 ani. Celelalte firme au fost în trecut fie afiliate ale acesteia, fie subcontractori la lucrările primite de prima. Tot acum o lună am atras atenţia şi asupra faptului că mai mulţi directori ai Ministerului Transporturilor şi din CNADNR sunt pe ştatele de plată a principalei firme sancţionate ieri, respectiv Plastidrum. La acel moment directorul general al CNADNR, Mircea Pop, a dat asigurări că Plastidrum nu va participa la licitaţie ca urmare a faptului că 10% din acţiunile acesteia sunt deţinute de CNADNR.

Cum au trucat Plastidrum şi partenerii licitaţia?

Potrivit CC, a existat o înţelegere anticoncurenţială între cele două asocieri participante la licitaţie şi care includeau cele cinci fir­me. Plastidrum s-a asociat cu Signature Semnalizare, iar Swarco România cu Swarco Heoscont Strassenmarkierung – Austria şi cu Eleftherios Kokkinakis – Grecia.

Înţelegerea anticoncurenţială dintre cele două asocieri a constat în coordonarea modului de acţiune la procedura de achiziţie publică, astfel încât asocierea Plastridrum să câştige licitaţiile, iar Swarco să asigure numărul minim, de doi participanţi, necesar în cazul procedurii de licitaţie deschisă, spune CC.

„Cele două asocieri s-au înţeles asupra ofertelor pentru lotul 2 – Craiova şi lotul 6 – Iaşi: Asocierea Plastidrum şi-a adjudecat contractele, iar apoi le-a cesionat către Asocierea Swarco. Înţelegerile de acest tip denaturează concurenţa în cadrul procedurii de achiziţie publică şi conduc la o creştere a preţurilor în detrimentul autorităţii contractante”,  a declarat, în comunicat, preşedintele CC, Bogdan Chiriţoiu. Firma Plastidrum SRL a fost amendată cu 1,56 milioane lei, Swarco Heoscont Strassen­mar­kie­rung din Austria cu 1,19 milioane lei, Eleftherios Kokkinakis din Grecia cu 209.333 lei, Swarco România SRL cu 33.012 lei şi Signature Semnalizare SRL cu 11.573 lei.

Prim-ministrul, fără reacţie la trucarea licitaţiilor

Acum o lună, alte cinci firme specializate în marcaje şi semnalizări rutiere, anume Marcaplast SA, Loial Impex SRL, Vesta Investment SRL, Dumava Semnalizare SRL şi Kisan Marcaje SRL, trimiseseră atât ministrului Transporturilor, Ovidiu Silaghi, cât şi premierului Victor Ponta o scrisoare în care acuzau CNADNR de complicitate la această licitaţie. Plângerea acestor firme a rămas însă fără efect, iar licitaţia a mers înainte după cum a vrut CNADNR.

Aceste firme acuzau CNADNR că, fără a avea o justificare tehnică şi economică,  impus realizarea unui anumit tip de marcaj şi a cerut participanţilor la licitaţii dovezi de execuţie a unor contracte substanţiale pentru astfel de lucrări, condiţii ce pot fi îndeplinite doar de către compania Plastidrum sau de către subcontractori ai acesteia.

Marcajul în cauză se numeşte „în strat subţire”, se poate aplica la rece, are o grosime de doar 0,4-0,6 milimetri şi costă de cinci ori mai puţin decât cel „în strat gros”. Acesta se aplică la cald şi este folosit majoritar în UE. Marcajul ieftin, în strat subţire, are durabilitate de 5 ori mai mică decât cea a celui aplicat la cald. Deşi vopseaua în strat subţire este recomandată doar marcării temporare (în UE ea reprezentând doar 5% din total – spun nemulţumiţii) la licitaţii­le ce au loc cu începere din 1996, CNADNR cere participanţilor să dovedească nu atât faptul că au aşternut o cantitate totală de marcaje rutiere, ci că au realizat marcaje în volum uriaş cu acest tip de vopsea, cu mult peste necesarul de pe drumurile naţionale.  

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite

INS: Înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au crescut cu 4,7% în al treilea trimestru

Pentru categoria autoturisme, cea mai însemnată pondere a fost deţinută de vehicule conforme cu norma europeană Euro 4, respectiv 33,6% Pentru categoria autoturisme, cea mai...

Crearea unei autocrații americane: lecții din Ungaria

A fost odată un politician care, după ce a pierdut la limită o alegere în fața unui oponent mai în vârstă și liniștit, a...

Meciul vieții pentru Anca Todoni! Românca a devenit campioană la Santa Cruz

Anca Todoni a cucerit turneul WTA 125 de la Santa Cruz, Bolivia, după o evoluție de excepție, reușind să se impună în finală în...
Ultima oră
Pe aceeași temă