Emblematicul magazin Unirea Shopping Center a ajuns să fie adăpost pentru oamenii străzii. Deși se află în Centrul Capitalei, fiind unul dintre cele mai tranzitate centre comerciale și gazda multor branduri cunoscute, oamenii străzii au reușit să transforme o parte din acesta în propria locuință.
Cum a fost posibil acest lucru și de ce nimeni nu se îngrijește de un spațiu central?
Simplu!
Un contract încheiat chiar înainte de privatizarea centrului comercial Unirea ține în loc dezvoltarea zonei, ba chiar duce la degradarea sa.
În iulie 1992, Unirea Shopping Center se asocia cu Stanbox Music, un retailer de echipamente audio-video, înființat în aprilie 1992, pentru construcția unui imobil cu două nivele, compus din magazin, depozit de marfă, birou, grup sanitar și anexe.
Clădirea a fost construită cu fondurile Stanbox Music, pe un teren situat în curtea interioară a magazinului Unirea, în zona de legătură cu corpul Călărași. Asociații au hotărât ca, la momentul finalizării lucrărilor, clădirea să rămână în proprietatea părților, urmând ca Unirea Shopping Center să dețină 3% din imobil, respectiv valoarea terenului, iar Stanbox Music să aibă diferența, echivalentul valorii construcției.
Imobilul urma să fie exploatat de Stanbox Music, iar Unirea Shopping Center să primească, pentru cota de proprietate asupra viitoarei clădirii, o chirie lunară de 200.000 lei, de la data intrării în exploatare a construcției. Clădirea a fost finalizată în iunie 1994. În luna mai 1997, Unirea Shopping Center și Stanbox Music au încheiat un contract pentru vânzarea unui teren în suprafață de 160 metri pătrați, aferent acestei construcții edificate de către Stanbox Music, dar fără respectarea autorizației de construire, susțin administratorii centrului comercial.
De asemenea, contractul a avut ca obiect și vânzarea unui teren aflat în proprietate comună forțată și perpetuă, în suprafață de 151 metri pătrați, reprezetând căi de acces la terenul de 160 metri pătrați, căi de acces pe intrarea din strada Mămulari, respectiv culoarul aferent intrării din Piața Unirii, situat în imediata vecinătate a intrării în restaurantul McDonald’s Unirea.
Lucrurile nu au mers, însă ca la carte. Afacerile retailerului de echipamente audio-video Stanbox Music care s-au desfășurat în acest spațiu comercial au ajuns în impas, iar compania și-a închis porțile în punctul de lucru din magazinul Unirea.
În plus, după câțiva ani de la închiderea business-ului din Unirea Shopping Center, reprezentanții Stanbox Music s-au gândit să acționeze în judecată centrul comercial pe motiv că i-a fost blocat accesul la spațiul respectiv, deși clădirea are practic o intrare separată, dar și că nu i s-a pus la dispoziție spațiul publicitar pe magazinul din centrul Capitalei așa cum prevede contractual încheiat între cele două entități. Instanța de judecată a hotărât în 2018 ca Unirea Shopping Center să plătească despăgubiri în valoare de 7,7 milioane de lei către Stanbox, deși, conform informațiilor, printre documentele depuse la dosar de reclamant nu se afla și autorizația de construcție a imobilului deținut de Stanbox Music și pentru care a cerut daune.
După încheierea dosarului, Stanbox a acționat, în același an, din nou în judecată magazinul Unirea pentru lipsa accesului la spații publicitare, care potrivit informațiilor nu este indicat exact în contract. Dosarul se află la Curtea de Apel și este în curs de judecată, în ședința de marți, instanța amânând pronunțarea.
În tot acest timp, spațiul cu pricina din mijlocul Bucureștiului este lăsat la voia întâmplării, fiind loc de întâlnire pentru consumatorii de substanțe interzise, de alcool și pentru oameni ai străzii. În loc să se dezvolte și să contribuie la prosperitatea zonei, spațiul abandonat din poate cel mai cunoscut centru comercial din București a devenit un loc periculos și plin de gunoaie.
Este ciudat că legile prevăd amenzi pentru persoanele care își lasă terenurile agricole ne lucrate, dar când vine vorba de clădiri părăsite, care ajung adăpost pentru oamenii străzii, ghenă de gunoi și risc pentru comunitate, nu iau nicio măsură, ba chiar compania inculpată ajunge să aibă câștig de cauză în instanță și să se finanțeze astfel, deși rapoartele sale financiare nu sunt prea fericite.
Potrivit celor mai recente date financiare, compania Stanbox Music, a raportat în anul 2020 o cifră de afaceri de 16.449 lei cu o pierdere de aproape 55.000 lei, datorii de peste 9,65 milioane de lei și avea înregistrat un singur angajat, după 28 de ani de activitate. Bilanțul Ministerului Finanțelor arată că nici în 2019 compania nu stătea mai bine, raportând o cifră de afaceri de 19.597 lei, profit zero, pierderi de peste 107.000 lei și datorii de aproape 9,6 milioane de lei.