» Tot mai multe companii franceze apeleaza la solutia relocarii productiei catre tari cu costuri mai mici.
Grupul francez Saint-Gobain a investit 200 milioane de euro in domeniul productiei de materiale de constructii si a anuntat deja ca va continua sirul investitiilor pentru a-si consolida pozitia pe piata romaneasca, potrivit directorului regional al companiei, Olivier Lluansi. Francezii au noua fabrici in Romania, printre care Saint-Gobain Glass, Saint-Gobain Isover, Rigips Romania, cu unitati de productie la Turda, Saint-Gobain Weber, care produce mortare si adezivi industriali, dar si fabrica de conducte la Bucuresti, de abrazivi la Satu Mare, si de industria lemnului la Brasov. Cumulat, Saint-Gobain are peste 1.000 de angajati in Romania, iar 400 dintre acestea au aparut anul trecut. Un alt investitor francez care si-a relocalizat centrele de productie este producatorul de lenjerie Dim SAS. Acesta a mutat deja o parte din activitatea de productie in atelierele din Romania. Decizia va afecta in final circa 1.800 de angajati ai fabricii din Franta.
Dim Sas a anuntat, potrivit publicatiilor economice franceze, investitii de peste 500.000 euro pentru fabrica noua din Romania. Compania are o cifra de afaceri anuala de 300 milioane euro, este filiala grupului DBApparel, care are peste 12.000 angajati in Europa. Producatorul de pneuri german Continental inchide afacerile de productie din Franta, insa investeste in continuare in Timisoara. Acesta a anuntat la mijlocul lunii martie inchiderea a doua fabrici din Franta si Germania, cu 1.120 de angajati, respectiv 780, masura care a determinat o serie de proteste ale muncitorilor francezi. Continental recruteaza insa angajati pentru uzina din Timisoara: muncitori operatori pentru productie, ingineri in departamentul tehnic, sefi de echipa si muncitori pentru intretinerea pieselor metalice. Directorul Agentiei Judetene pentru Ocuparea Fortei de Munca Cluj, Daniel Don, a explicat ca situatia de la Continental se incadreaza intr-o tendinta a industriasilor de a muta productia in zone unde costurile sunt mult mai mici.
Nu doar costurile mai mici tenteaza firmele franceze catre Romania, ci si investitiile in infrastructura anuntate de autoritatile de la Bucuresti. Colas Romania, companie parte a grupului francez de constructii Bouygues Construction, a castigat licitatia de proiectare a unei portiuni de 20 km din Autostrada Cernavoda-Medgidia. Investitia este estimata la 150 milioane de euro. Compania a participat in ultima perioada la principalele licitatii din Romania si a castigat si proiectarea centurii Sucevei. Totodata, Colas a solicitat si caietul de sarcini pentru executarea Stadioului "Ion Moina" din Cluj-Napoca, lucrare estimata la circa 40 milioane de euro.
Publicatia franceza economica "Les Echos", care a monitorizat de-a lungul timpului aceste relocalizari, apreciaza ca "problemele de calitate, costurile de transport sau intarzierile livrarilor ii pot face pe investitorii francezi sa ia in calcul ideea reintoarcerii in tara". Cu toate acestea, potrivit publicatiei, cu circa cincizeci de plecari anual, "cei care se reintorc sunt o picatura in oceanul celor doua milioane de firme din Franta".