Conducerea CFR Călători a tăiat drastic preţul la care e dispusă să cumpere motorină. Ca urmare, cererea CFR Călători de cumpărare a cel puţin 7.000 de tone nu a trezit nici un interes, iar acum compania cere carburantul de la rezerva de stat. Tradiţional, motorina CFR Călători era asigurată de o firmă cu priză în zona politică.
Ministerul Transporturilor cere Guvernului să i se pună la dispoziţie, de la rezerva de stat, 20.000 de tone de motorină şi 500 de tone de combustibil uşor, cantităţi necesare funcţionării în parametri optimi a societăţii CFR Călători pe timp de iarnă. Societatea consumă în medie 4.000 de tone de motorină pe lună, ceea ce înseamnă că cele 4.000 de tone i-ar fi suficiente pentru următoarele cinci luni. Solicitarea apare într-un proiect de ordonanţă de urgenţă apărut pe site-ul Ministerului Transporturilor. Împrumutul ar urma să fie valabil până la data de 31 octombrie 2013, iar dacă această cantitate nu va fi restituită CFR Călători va suporta, în primele 30 de zile, penalităţi de întârziere de 0,25% pe zi din valoarea produselor prevăzute în contract.
Preţuri imposibile oferite de CFR Călători
De la începutul lunii, societatea a organizat două licitaţii de achiziţionare a motorinei, cantitatea minimă solicitată fiind de 7.000 de tone, iar cea maximă de 106.000 de tone.
Spre deosebire de contractul semnat in iarnă când furnizorii de carburanţi trebuiau să includă în preţ operaţiunile de transport, manevră, încărcare, cântărire, sigilare, etc, la licitaţiile curente CFR Călători a solicitat în plus potenţialilor furnizori să doteze staţiile cu debitmetre, racordarea la utilităţi să se facă pe cheltuiala lor şi tot aceştia să alimenteze şi staţiile situate în revizii. Preţul estimativ anunţat de CFR Călători este de 3,585 lei pe tonă, în condiţiile în care la începutul acestui an contractul semnat cu firma Oscar Downstream prevedea un preţ de 3,89 lei pe tonă. Aceste preţuri nu includ accize sau TVA. În cazul în care se adaugă şi acciza de 374 euro pe tonă şi se ia în calcul o densitate a motorinei de 1.120 de litri la tonă şi un curs de 4,3 lei la euro (valabil în octombrie 2011), preţul oferit de CFR Călători este de doar 5,74 lei pe litru. Pe site-ul propriu de internet, MOL are o ofertă de vânzare en-gros a carburanţilor, potrivit căreia preţul litrului de motorină este de 5,77 lei. „Faţă de preţurile de la începutul anului, am propus o reducere a acestora de 10%. Nici un furnizor nu a obiectat că ar fi preţul mic, ci că am solicitat staţii de alimentare, instalaţii, etc”, spune directorul general CFR Călători, Ştefan Roşeanu.
Misterul motorinei albastre
După ce toată presa a vuit că CFR Călători va solicita la licitaţii motorină de culoare modificată, respectiv albastră, pentru a combate furturile de carburanţi de la societatea de stat, aceasta a modificat brusc documentaţia de licitaţie renunţând la colorarea carburantului. Oficiali din cadrul CFR Călători care au solicitat anonimatul ne-au declarat că modificarea se explică prin faptul că MInisterul Finanţelor nu ar fi fost de acord cu măsura invocând faptul că aceasta se suprapune cu alte măsuri anti-evaziune luate de minister. „Ulterior s-a prezentat la companie o firmă care susţinea că vine din partea ministerului de Finanţe, cu un astfel de produs de colorare, pe care societatea nu a mai vrut să-l cumpere”, ne-au spus oficialii indicaţi.
Cine a aprovizionat până acum CFR Călători?
În mod aproape tradiţional, CFR Călători era aprovizionat cu motorină de firma Oscar Downstream care, de altfel, e de găsit mai în toate contractele publice de profil de la Ministerul Transporturilor (Compania de Autostrăzi, Aeroporturi Bucureşti etc). În acest an, CFR Călători a cumpărat de la această firmă 20.000 de tone. Potrivit relatărilor din presă, originile afacerii duc la anumiţi politicieni. Oscar Downstream este deţinută de Alin Niculae, om de afaceri asociat, cel puţin în trecut, în firma V&V Trading Company cu Marin Anton, membru de frunte al PDL, fost secretar de stat în ministerele Transporturilor şi Mediului. Firma V&V Trading Company s-a ocupat în trecut atât de managementul rafinăriei RAFO Oneşti, cât şi de distribuţia produselor petroliere ale acesteia.
10% a tăiat CFR Călători din preţurile pe care era dispusă să le plătească benzinarilor, fapt pentru care a rămas fără motorina necesară iernii ce urmează.