Catalin Zaharia, trainer, spune ca nu mai este posibil sa se sara din job in job pentru o crestere de venituri.
Criza de pe piata muncii ii determina pe angajati sa nu mai comenteze sarcinile pe care le primesc la serviciu si sa renunte la santajul financiar. In plus, spune trainerul Catalin Zaharia, managing partner la compania Mind Master, acum nu va mai fi posibila schimbarea jobului o data la doua-trei luni, pentru un castig mai mare. Cresterea profesionala va fi mai lenta, va exista o stabilitate in ceea ce priveste valoarea muncii si se va sti, poate un pic mai limpede, cat "face" fiecare job.
Romanii nu stiu sa intervina in conflicte
» Conturati, va rog, profilul angajatului roman.
Nu cred ca exista un anumit profil. Insa pot spune ca romanii fac parte dintr-o categorie latina care doreste mai mult decat poate sa obtina. Ei vor sa le fie apreciate calitatile personale si efortul depus.
Dupa ’89, romanii s-au trezit ca au multe lucruri de facut. Un alt fapt pe care l-am constatat a fost ca ei fac lucruri netinand cont de calitatea relatiilor interumane. De exemplu, in acest moment, la conducerea unor companii exista oameni care stiu bine ce trebuie sa faca, dar care nu se descurca in relatiile interumane. Nu au dezvoltata capacitatea de a interveni in conflict, de a crea motivatie atunci cand deleaga obiective. si asta poate provoca probleme.
» In ce masura i-a determinat criza financiara pe romani sa-si schimbe atitudinea fata de munca?
Printr-un feed-back indirect pe care l-am primit de la angajatori pot spune ca ei nu comenteaza sarcinile primite si ca a disparut santajul financiar. Este limpede ca au aparut, in mod involuntar, ajustari de atitudine vizavi de factorii motivationali. Apare motivatia interna a salariatului. El nu mai asteapta sa-l motiveze angajatorul, prin mariri salariale, bonusuri si alte facilitati.
» Dar ce il motiveaza pe angajatul roman?
Exista angajati care sunt motivati de bani. Pentru astfel de persoane, managerul de resurse umane trebuie sa fie foarte atent la modalitatea de remunerare. De exemplu, daca un agent de vanzari este motivat de bani, atunci trebuie cautata o solutie de recompensa financiara, si nu perfectionari. Ca angajator, trebuie sa-i dovedesti ca exista o astfel de recompensa motivationala.
» Care este ultima tendinta in privinta pachetelor salariale?
Bonusurile din pachetele salariale se vor reduce. Cat timp au existat bani in piata, acestea au fost mari, insa in momentul de fata ar fi o greseala sa se taie bonusurile acelor persoane care sunt motivate astfel. Exista insa si persoane care, in ciuda salariului mic, raman foarte mult timp intr-un post pe care il au de ani de zile, tocmai pentru ca acel job ii motiveaza.
» Credeti ca romanii care lucreaza in strainatate se vor intoarce in tara avand in vedere efectele crizei economice?
Din punctul meu de vedere, totul tine de perceptie. Inainte sa emigrezi, te interesezi cum e tara respectiva, iti formezi o imagine de ansamblu. Or, ca sa ajungi sa-i intorci pe romani din strainatate, indiferent de mijloacele folosite, trebuie creata o perceptie masiva ca in Romania e atat de bine incat ar trebui sa vina acasa. In momentul asta eu nu vad sa fie asemenea premise, in contexul in care informatiile din tara sunt in sens contrar si oamenii sunt concediati.
Corelare intre munca si salariu
» Cum caracterizati piata muncii la momentul actual?
Pot spune ca in ultimii 15-20 de ani, de la an la an, piata s-a schimbat, iar schimbarile suportate depind de inflatie. Daca in urma cu ceva timp angajatii isi schimbau jobul o data la doua luni pentru a castiga mai mult, fapt ce a determinat si o migratie foarte mare in piata, de acum nu cred ca va mai fi posibil. Cresterea profesionala va fi mai lenta, va exista o stabilitate in ceea ce priveste valoarea muncii. Se va sti, poate un pic mai limpede, ce valoare are fiecare munca. Se va merge mai mult spre eficientizare. Daca pana acum cateva luni se putea spune "pentru ceea ce fac primesc cat am nevoie si nu conteaza cat fac", astazi salariatul va primi atat cat merita. Cel mai probabil, in timp, se va face o corelare mai buna intre ceea ce fac si ceea ce primesc angajatii.
» Ce credeti ca ar trebui schimbat in sistemul de invatamant romanesc pentru ca tinerii absolventi sa fie bine pregatiti pentru cerintele unui job?
Cred ca ar trebui reinventata ucenicia, pentru ca sunt lucruri pe care nu le poti invata doar din partea teoretica.
Creativitatea face suportabila schimbarea
» Ce ar trebui sa faca angajatii pentru a suporta mai bine o schimbare?
Trebuie sa fie creativi si atunci o sa apara optiunile in viata lor. Schimbarea presupune mai multe transformari: sa aiba capacitatea de a genera optiuni, de a le impacheta intr-un mod digerabil si de a gasi un mod prin care sa transfere ceea ce era bun din situatia precedenta in ce urmeaza sa faca in viitor.
» Ce trebuie sa facem pentru a ne dezvolta personal?
Pot spune ca exista patru arii majore ale lucrurilor pe care le putem face. Prima presupune sa ne definim obiectivele si sa putem sa ne gestionam starile emotionale, a doua este sa facem fata necunoscutului, a treia ar fi sa ne dezvoltam capacitatea de a comunica cu cei din jur, iar a patra este cea de autocunoastere.
» Ce calitati ii sunt necesare unui lider pentru a fi unul de succes?
Cand spui lider, spui capacitatea de a stabili obiective. si aici ma refer la obiective inovative. Liderul impinge lucrurile, le ghideaza. In plus, un conducator de succes trebuie sa-si gestioneze foarte bine propriile stari interne si emotionale, sa-si gestioneze anxietatile.
CARTE DE VIZITA
Catalin Zaharia, managing partner, Mind Master
» Este coach si trainer specializat in programare neurolingvistica (atingerea excelentei in diverse domenii).
» Are o experienta de noua ani in training organizational dinamic axat pe dezvoltare personala si profesionala (peste 350 de ore de training, coaching si supervizare).
» In anul 2004 a fondat firma Mind Master, care este distribuitor autorizat pentru Romania din partea de Bono Thinking Systems, SUA, si partener al Austrian Training Center for NLP pentru formarea profesionala NLP in coaching si mediere.
Concept
Ce este gandirea laterala
Trainerul Catalin Zaharia explica in ce consta gandirea laterala si de ce avem nevoie de ea: "De regula, avem acelasi mod de a gandi, tindem sa repetam si sa folosim acelasi tipar si in viitor. Gandirea laterala arata cum anume se «rupe» acest tipar". Exista si o serie de tehnici care pot intrerupe aceste tipare de gandire. "Iata un exemplu: daca eu spun cuvantul telefon, acesta are pentru oameni o anumita semnificatie, de pilda comunicare. Insa atunci cand spunem telefon putem sa ne gandim si la ce fel de aparat este, si la cum arata, si la ce l-ar mai putea folosi in afara de comunicare", spune Catalin Zaharia, expert in gandire laterala. Astfel de tehnici, care intrerup tiparele, genereaza procesele de gandire laterala si ne fac sa iesim din sabloane. Practic, ne ajuta sa devenim creativi.