Turismul de afaceri, reprezinta poate cel mai stabil sector in cadrul turismului romanesc, inregistrand o dezvoltare constanta, in ultimii doi-trei ani. In urma referintelor, oferite mass-media de institutiile acreditate in acest sens, se constata o crestere permanenta a acestui domeniu, cu peste 20% pe an, incepand din 2005 si pana in prezent.
Date concrete si oportunitati de dezvoltare
Pentru aproximativ doua treimi, din totalul celor 2 milioane de turisti straini ajunsi in Romania, in 2007, motivul calatoriei l-a reprezentat paticiparea la conferinte, team-building-uri sau sesiuni de training. Inregistrand o pondere majora in mediul urban, turismul de business isi are ca reper Bucurestiul, unde, procentul celor sositi in interes de serviciu anul trecut, s-a situat in jurul a 80% din totalul celor cazati in hotelurile Capitalei. si in marile orase, precum Timisoara, Cluj-Napoca, Iasi sau Constanta, evolueaza infrastructura necesara domeniului MICE (Meetings, Incentives, Conventions and Exhibitions), datorita existentei unor aeroporturi internationale si dezvoltarii de noi unitati de cazare, la un nivel de cotare ridicat. De altfel, numarul sosirilor inregistrate la punctele de frontiera, in primele noua luni ale anului trecut, a fost cu peste 25% mai mare, decat in aceeasi perioada din 2006. Toate aceste cifre, indreptatesc Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism din Romania, sa afirme ca: "In cativa ani Bucurestiul are sansa de a deveni cea mai importanta destinatie turistica de afaceri din sud-estul Europei". Totusi, conform aceleiasi surse, acest segment turistic isi va limita cresterea, pe viitor, in dreptul a 10% pe an, in urma unei maturizari a pietii si probabil, a unei selectii mai riguroase privind serviciile oferite. In momentul de fata, capacitatea hoteliera de 4-5 stele, la nivelul Capitalei, se situeaza, sub cea a unor orase precum Budapesta sau Praga, iar numarul salilor de conferinta, nu poate satisface in totalitate, cererea privind organizarea de evenimente, in multe cazuri, fiind necesara efectuarea rezervarii, cu doua-trei luni inainte. Cele 110 hoteluri din Bucuresti, insumand un total de aproximativ 8.000 de locuri de cazare si indeplinind conditiile necesare efectuarii unui turism de business adecvat vor fi supuse unui test major, cu ocazia organizarii la inceputul lunii aprilie, a Summit-ului NATO. O manifestare care va da dovada calitatii serviciilor oferite de industria ospitaliera romaneasca, in acest moment.
Turismul de afaceri efectuat in scop guvernamental, comercial sau educational, atrage o clientela nu foarte interesata de preturile practicate, cat mai ales, de rapiditatea, calitatea si eficienta serviciilor. In general, pachetului de business achizitionat, ii poate fi alaturat, cu usurinta si unul de agrement, luand in considerare posibilitatea, ca un client multumit, sa ceara efectuarea unui circuit ulterior sau sa doreasca revenirea la un moment dat, alaturi de cei dragi, pe aceleasi meleaguri.
Stadiul actual al dotarilor
Organizarea de conferinte sau reuniuni, constituie centrul de referinta al turismului de business, reprezentand, din punctul de vedere al hotelierilor, componenta cea mai profitabila si eficienta a intregii industrii de profil. Companiile, cu nume in domeniu si nu numai, ofera in cadrul resorturilor pe care le gestioneaza, in Bucuresti, o serie de sali, cu marimi cuprinse intre 50 si 1.000 de locuri, toate dotate cu aparatura audio-video necesara, surse de iluminare si mediu ambiant propice, conform cu standardele in vigoare. In urma evaluarii, s-a sesizat, lipsa unor locatii cu numar mare de participanti, insumand peste 5.000 de locuri. Probabil, una dintre cele mai mari incaperi de acest gen, existente in prezent, apartine Salii Palatului, intitulata Sala Mare, cu o capacitate de 4060 de locuri, ce poate fi utilata in scurt timp, corespunzator solicitarilor. Palatul Parlamentului, a doua constructie din lume, dupa Pentagon, ca suprafata desfasurata, a infiintat in anul 1994 Centrul International de Conferinte, ce ofera 12 sali spatioase, cea mai mare, intitulata Sala Unirii, putand absoarbe pana la 1.000 de locuri. De asemenea, Centrul de Conferinte al Camerei de Comert si Industrie sau Complexul Expozitional Romexpo, pun la dispozitia mediului de afaceri, un numar important de spatii, in scopul organizarii de reuniuni, expozitii sau cursuri de training. Intr-o industrie care incearca sa isi gaseasca traiectoria si modalitatile de utilizare a potentialului masiv de dezvoltare, turismul de afaceri reprezinta, locomotiva care poate propulsa pe un drum ascendent toate compartimentele sale, anuntandu-se a fi, inca de pe acum, cea mai profitabila ramura a turismului romanesc in 2008.