Scumpirea carburantilor clasici a impulsionat dezvoltarea puternica a pietei de gaz petrolier lichefiat (GPL) in ultimii ani. Daca primele statii de alimentare cu GPL au aparut in 1999, in ultimii trei ani s-a inregistrat o dezvoltare exploziva a retelei de autogaz, in prezent existand peste 900 de statii de alimentare. Cu toate acestea, companiile care activeaza pe piata GPL acuza autoritatile ca nu sprijina de ani de zile in niciun fel dezvoltarea acestui sector, iar vanzarile de autogaz au inceput sa scada.
Instalatiile neomologate monopolizeaza piata
Capacitatea maxima de producere a GPL depaseste in prezent 700.000 tone/an si ea este impartita intre companiile Petrom, care detine 40% din piata, Rompetrol – cu 26%, LukOil – cu 22%, si Rafo – cu 10%, iar 2% reprezinta importurile. Pretul mult mai mic comparativ cu benzina este principalul atu al GPL, care a dus la cresterea rapida a vanzarilor. Asa se face ca, din cele circa 3,8 milioane autovehicule inregistrate in Romania, circa 2% au instalatii de GPL. Numarul masinilor care sunt alimentate cu GPL este insa mult mai mare avand in vedere ca, potrivit estimarilor Asociatiei Romane a Gazului Petrolier Lichefiat, in afara de autovehiculele care au montate instalatii omologate de GPL, un procent mult mai mare, circa 20% din parcul auto, au montate instalatii neomologate. La numai cativa ani de la aparitia primelor statii de alimentare cu GPL, numarul acestora a reusit sa depaseasca 900, cele mai multe fiind detinute de companii precum Crimbo Gas, Butan Gas, LukOil, Shell, Eurogaz, Petrom, Bulrom, Panebo, Rompetrol, Agip, Dolchimex si System Gas, ele controland circa 75% din piata de retail.
Acciza reprezinta 19% din pret
La nivelul anului 1999, pretul autogazului era cu 60-65% mai mic decat pretul benzinei. Situatia s-a schimbat putin in 2000, dupa ce a fost introdusa acciza. Intr-o prima faza ea a fost de 100 euro/tona, iar din 2004 a urcat la 128 euro/tona, fapt ce a dus la o crestere a pretului la pompa de 2.500 lei/litru. Asa se face ca diferenta de pret intre GPL si benzina s-a redus la 50-55%. In prezent, din pretul la pompa al GPL acciza reprezinta circa 19%. Nivelul accizei este considerat de producatori si comercianti ca fiind unul bun, in conditiile in care in Danemarca acciza este de 466 euro/tona, in Italia de 284 euro, in Polonia de 204 sau in Ungaria de 191 euro. La polul opus se situeaza tari precum Malta, Belgia si Finlanda unde acciza este zero sau Franta unde acciza este de numai 107 euro, Olanda cu 96 euro si Turcia cu 40 euro. O noua modificare a fost inregistrata in august-septembrie 2006, cand cresterea pretului de achizitie la GPL, indeosebi de pe piata interna (cresterea a fost de 100-125 euro/tona), a dus la o noua scadere a diferentei intre pretul GPL si cel al benzinei, in procente, diferenta reducandu-se la 48-50%.
Vanzarile, in scadere
In 2006, comparativ cu 2005 si 2004, numarul autovehiculelor pe care s-au montat instalatii GPL s-a diminuat semnificativ. Cresterea accentuata a preturilor la instalatiile specifice, lipsa de interes a producatorilor de autoturisme de a monta inca din fabrica kit-urile de autogaz, precum si comercializarea de catre unele societati a unui autogaz de calitate indoielnica, fapt ce duce la aparitia unor accidente si la cresterea considerabila a consumului, au fost principalele cauze care au dus la blocarea pietei. Pe de alta parte, trebuie remarcata si tendinta de reorientare a populatiei si a societatilor de taxi spre masinile pe motorina, lucru demonstrat de faptul ca la nivelul acestui an aproximativ 40% din autovehiculele achizitionate au fost pe motorina. Asa se face ca numai in prima jumatate a lui 2006 vanzarile de GPL s-a redus de la o medie de 20-25.000 litri/statie in 2005 la 18-20.000 litri/statie, iar tendinta de crestere a preturilor de achizitie a redus si mai puternic profiturile societatilor deoarece cresterea nu s-a regasit in totalitate in pretul la pompa.