4.6 C
București
miercuri, 27 noiembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăCoreenii sisteaza finantarea santierului Naval din Mangalia

Coreenii sisteaza finantarea santierului Naval din Mangalia

» Reprezentantii Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co au anuntat ca nu au de gand sa injecteze nici o suma de bani in santierul Naval Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI) unde  sunt actionari majoritari, desi anuntasera in octombrie ca vor acorda santierului un imprumut echivalent cu 112,7 milione dolari.

"Nu avem planificat sa sustinem financiar compania din Romania", a declarat Wook Hyeon, purtator de cuvant la Daewoo Shipbuilding, citat de Bloomberg. Raspunsul oficialilor sud-coreeni lamureste informatia publicata de cotidianul Korea Economic Daily, potrivit careia Daewoo va injecta 304 milioane dolari in capitalul santierului din Mangalia si vine dupa ce acestia declarasera in 23 octombrie ca au intentia sa investeasca 112,7 milioane dolari la Daewoo Mangalia, pentru a mari capacitatea de productie de noi nave.
Afirmatiile aparute in publicatia Korea Economic Daily, potrivit carora Daewoo Mangalia Heavy Industries SA ar fi inregistrat intarzieri  in finalizarea a zece nave, au fost contrazise de reprezentantii Daewoo Shipbuilding.

Pierderi financiare timp de patru ani
Din datele publicate de Ministerul Economiei si Finantelor reiese ca, in 2007, pentru al treilea an la rand, constructorul de nave a iesit in pierdere. Dupa pierderi de 23.035.200,26 dolari in 2005 si de 12.772.400,85 dolari in 2006, compania a ajuns in 2007 la un minus de 29.797.319,03 dolari. si in acest an, DMHI a inregistrat pierderi, pentru primul trimestru acestea ridicandu-se la 35 milioane dolari. Firme subcontractoare cu care lucreaza DMHI au in total 2.400 de angajati, in timp ce la santierul din Mangalia lucreaza circa 3.600 de persoane. Venitul mediu brut al angajatilor de la DMHI este de aproximativ 1800 lei.

In 2007, cu ocazia unei vizite a ministrului Economiei si Comertului, Varujan Vosganian, la  santierul naval Daewoo Mangalia Heavy Industries, acesta a afirmat ca este un exemplu de privatizare de succes. El  declara, la Mangalia, ca "rezultatele obtinute de acest santier sunt o performanta pentru ca a plecat initial de la o productie inregistrata in anul 1997 de 20 de milioane de dolari, ajungand pana la jumatate de miliard de dolari, iar pentru acest an (2007, n.n.) se preconizeaza sa creasca la aproape un miliard de euro.
Daewoo Mangalia Heavy Industries isi aduce forta de munca din sud-estul Asiei pentru a putea face fata deficitului de forta de munca calificata, muncitorii din aceasta zona presupunand costuri cu 20 pana la 30% mai mici.
In acest moment, la Daewoo Mangalia Heavy Industries lucreaza 180 de muncitori din Vietnam, 47 din China. Din Republica Moldova au fost adusi  48 de lucratori.
In general, muncitorii straini care activeaza la santierul naval din Mangalia lucreaza ca sudori, lacatusi, electricieni, vopsitori si sunt cazati in camine din zona santierului.

Profit, abia in 2012
Sindicatele angajatilor au organizat in mai multe randuri ample proteste, anul trecut, totul culminand cu o greva de 21 de zile a muncitorilor de pe santierul naval. Motivele care au stat la baza declansarii conflictului colectiv de munca au fost legate de majorari salariale solicitate, precum si de acordarea primelor anuale si cuantumul acestora, cu acordarea de plati compensatorii in caz de disponibilizare colectiva sau externalizare a unor servicii.
Marin Florin, presedintele Sindicatului Navalistul, ne-a declarat ca pierderile inregistrate in ultimii ani, nu a luat pe nimeni pe nepregatite. "Din cate cunosc, planul de investitii al coreenilor prevedea aceste pierderi, erau calculate, profitabilitatea urmand sa fie inregistrata abia din anul 2012, cand se spera sa se obtina o cota de profitabilitate de circa 3%, vreo 3 milioane dolari. Pentru perioada urmatoare nu se pune problema unor disponibilizari, fiind angajate lucrari pe tot anul 2009", a precizat Marin Florin.
Anul acesta pe santierul de la Mangalia au fost finalizate cinci nave portcontainer. Pentru anul viitor au fost contractate sase nave port-container de mare capacitate si doua nave de 180.000 tone (vrachiere) pentru o companie greceasca.
Pentru marirea capacitatii de productie a fost comandata o macara de 1.200 tone,  din SUA, care urmeaza sa soseasca in perioada urmatoare. In prezent se afla in constructie noua platforma mare de asamblare si o hala de asamblare ultramoderna.

» Cifra de afaceri de 1 miliard dolari In 2012
Compania DMHI a fost infiintata prin asocierea constructorului naval Daewoo-Shipbuilding & Marine Engineering din Coreea de Sud si santierul Naval 2 Mai Mangalia. AVAS este actionar minoritar indirect, prin intermediul santierului Naval 2 Mai S.A. Mangalia, societate care detine 49% la aceasta companie. Compania coreeana detine 51% din actiuni. Compania are ca obiect de activitate constructia, conversia si reparatia navelor din zona Marii Negre.  Daewoo Mangalia Heavy Industries intentioneaza ca pana in 2012 sa depaseasca cifra de vanzari de un miliard de dolari, prin construirea a 51 de nave, si sa ajunga la un numar de aproximativ cinci mii de salariati.

Cele mai citite

Marea Britanie a făcut primul pas pentru eliminarea definitivă a fumatului

Legea care vizează transformarea treptată a Regatului Unit într-o ţară fără fumat a depăşit marţi o primă etapă în parlament, unde a fost adoptată...

BRD, cea mai frecventă căutare a fondurilor de pensii Pilon II pe Bursa de Valori București

În urma acestor produse constante, ponderea BRD în portofoliile fondurilor de pensii Pilon II a crescut de la 17,41% în mai 2023 la 19,06%...

În SUA a început transferul puterii între Joe Biden și Donald Trump

Joe Biden şi Donald Trump au demarat procesul de transfer al puterii, a anunţat marţi echipa republicanului, care şi-a format fără întârziere guvernul, conform...
Ultima oră
Pe aceeași temă