20.8 C
București
duminică, 29 septembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăCine plăteşte pentru erorile controlorilor de trafic?

Cine plăteşte pentru erorile controlorilor de trafic?

ROMATSA a decis să atribuie contractul de asigurare pe răspundere civilă unei companii aproape fără experienţă. Societatea îi aparţine lui Constantin Toma, fostul director al Omniasig şi omul care a beneficiat dintotdeauna de o atenţie deosebită din partea regiei de stat.

Societatea de Asigurări Platinum, una dintre cele mai mici şi mai lipsite de experienţă companii din domeniu, ar trebui să asigure posibile daune de până la 600 milioane euro provocate de angajaţii ROMATSA. Regia autonomă a decis să atribuie contractul în urma unei licitaţii la care au mai participat nume importante din domeniu, cum ar fi Omniasig, Generali sau Astra Asigurări. După cum s-a întâmplat în toată istoria recentă a ROMATSA, în licitaţie este direct implicat Constantin Toma, fost director al Omniasig şi actualmente acţionar majoritar al Platinum. An de an, caietul de sarcini al licitaţiei pare să fi fost modificat în aşa fel încât societăţile reprezentate de Toma să aibă un avantaj în faţa concurenţilor.

Între timp, Legea Achiziţiilor Publice a fost modificată şi permite participanţilor să vină  cu un terţ care să garanteze pentru capacitatea de plată a companiei, în speţă să compenseze lipsa de experinţă a respectivei companii.Platinum a venit cu o societate din Ucraina. Reamintim însă că în lumea aviaţiei, pagubele fiind semnificative, procesele de daună durează şi ani de zile iar potenţa financiară a companiei asigurătoare are un rol semnificativ. Au existat chiar şi în România situaţii în care, la finele procedurilor, compania reasigurătoare pur şi simplu dispăruse iar firma care a încheiat contractul a fost nevoită să plătească singură dauna. În ceea ce priveşte riscurile asumate de ROMATSA, amintim că  în 2007, dintr-o eroare a unui angajat al regiei un avion a fost distrus integral.

ROMATSA invocă economii de câteva sute de mii de euro

Rugată să justifice modificarea frecventă a condiţiilor de calificare la licitaţia de asigurare a răspunderii civile şi întrebată dacă nu cumva modificările urmează traiectoria de întreprinzător a lui Constantin Toma,  conducerea ROMATSA – Regia Autonomă de Trafic Aerian a răspuns că astfel regia va economisi în 2012 câteva sute de mii de euro.

„Dacă vă uitaţi la licitaţia de anul trecut veţi vedea că prima a fost de un milion de euro iar anul acesta va fi de 600-700 de mii de euro”, afirmă Bogdan Donciu, director general ROMATSA. El spune că la întocmirea documentaţiei de licitaţie s-a ţinut cont de sugestiile făcute în ianuarie de toţi participanţii, inclusiv de ASTRA, şi că nici unul nu au avut nici o obiecţie în privinţa criteriilor de calificare.

Economia invocată de şeful ROMATSA, de câteva sute de mii de euro la un buget al regiei de aproape 200 de milioane de euro, este infimă faţă de riscurile la care regia se supune acordând serviciile de asigurare de răspundere civilă uneia dintre cele mai noi firme de asigurări din România, cu o cifră de afaceri infimă şi cu doar patru contracte în domeniul aviaţiei încheiate anul trecut. 

Bogdan Donciu afirmă însă că asigurătorul câştigător va trebui să aibă  susţinerea pool-ului de asigurători londonezi. Constantin Toma, preşedintele Platinum nu a putut fi ieri contactat, deşi a fost sunat în mod repetat.

De ce este importantă soliditatea asigurătorului?

Procesele de despăgubire în cazul accidentelor aeriene ce implică  linii aeriene, aeroporturi, regii de dirijare a traficului sunt unele din cele mai complicate  pe piaţa asigurărilor. Ele presupun de cele mai multe ori numeroase şi complexe expertize tehnice, procese purtate timp de ani buni în numeroase jurisdicţii, un număr mare de pasageri afectaţi şi o valoare importantă a daunelor cerute de pasagerii liniilor aeriene. Pe parcursul a două decenii, în aviaţia românească s-au petrecut nu mai puţin de cinci accidente aviatice majore.  Prezentăm astfel câteva cazuri. Aeronava prezidenţială Boeing 707 aparţinând Romavia, a efectuat în ianuarie 1991 un zbor de pregătire înaintea misiunii prezidenţiale în China şi, la ultimul viraj, a atins cu planul stâng solul, primul dintre cele două motoare de pe aripă luând foc la contactul cu pista, iar al doilea motor a luat foc ulterior.

Pentru acest zbor aeronava fusese alimentată cu 41 tone de petrol, aflate în cele două aripi şi în fuselaj. Odată aprins, focul a cuprins toată aripa stângă şi s-a extins şi în spatele fuselajului, pe exterior.  Aeronava era asigurată la Astra la valoarea echivalentă de 33 milioane de dolari la data evenimentului. Societatea de asigurări a achitat dauna şi a reuşit recuperarea a doar 5,6 milioane dolari din suma plătită. Cea mai complicată daună din istoria aviaţiei româneşti a fost  consecinţa unui accident petrecut în 1995 pe aeroportul din Verona Italia, valoarea pagubelor fiind de 70 milioane de euro. Procesele ce au urmat fac obiectul a câteva sute de volume şi nu au fost încheiate nici până în prezent. Situaţia s-a complicat în urma dispariţiei liniei aeriene în cauză, asigurătorului acesteia şi a câtorva reasigurători. În lanţul altor evenimente nefericite a fost cuprinsă şi ROMATSA. În 2007 în timpul rulării în vedera decolării, o aeronavă Boeing 737 (YR-BGC) aparţinând Tarom a lovit un utilaj „uitat” pe pistă, controlorul de zbor ROMATSA uitând de prezenţa utilajului pe pistă. Aeronava a fost distrusă integral, iar ASTRA a plătit daune de 10 milioane de dolari.

Relaţii vechi în aviaţie

De-a lungul timpului, contractele de asigurare ale Romatsa au fost strâns legate de numele lui Constantin Toma. Cu o singură excepţie, în perioada în care Toma a condus compania Omniasig, această companie a câştigat şi contractele cu Romatsa. Nu de puţine ori, modalitatea în care au fost întocmite caietele de sarcini au ridicat semne de întrebare motiv pentru care licitaţiile au şi fost contestate. „În 2010, Romatsa a decis să introducă anumite criterii tehnice în licitaţie. Preţul avea o pondere de 60% iar criteriile tehnice de 40%. Unul dintre criterii spunea că firma care participă la licitaţie trebuie să fi plătit cel puţin o daună pe răspundere civilă în aviaţie. Singura firmă care a fost avantajată de acest nou criteriu a fost Omniasig, condusă pe atunci de Constantin Toma. Contracandidaţii ar fi trebuit să vină cu un preţ la jumătate faţă de Omniasig pentru a putea câştiga licitaţia”, ne-au spus surse apropiate situaţiei.

Constantin Toma are legături vechi şi nu tocmai imaculate cu lumea aviaţiei. În primii ani de după revoluţia din 1989, Toma, despre care ediţia germană a Financial Times spune că a activat ca ofiţer în serviciile de informaţii, a lucrat la compania Romavia. A plecat de acolo cu scandal motivul fiind, potrivit unor surse, unele afaceri dubioase cu motoare de avion. 

Platinum, un pitic printre giganţi

Decizia Romatsa de a atribui companiei Platinum  contractul de asigurare a cărui limită maximă de despăgubire ajunge la 600 de milioane de euro este cu atât mai interesantă  cu cât contracandidaţi au fost firme  cu o experienţă mult mai vastă în domeniu iar valorile primei anuale licitate de acestea nu au fost foarte diferite. La licitaţie au mai participat Omniasig, Generali Asigurărişi Astra Asigurări. Rezultatele financiare ale fiecărei companii în parte vorbesc de la sine. Pe tot parcursul anului trecut, Platinum Asigurări a încheiat doar 4 contracte de răspundere civilă în aviaţie în valoare totală de 93 de mii de lei. Acestora li se adaugă alte patru contracte pentru mijloace de transport aerian în valoare de 375 de mii de lei. La nivel general, cota de piaţă a Platinum se măsoară în procente după zero. Potrivit UNSAR, valoarea primelor brute subscrise de companie pe segmentul asigurărilor generale anul trecut a fost de 18 milioane de lei. Generali Asigurări a vândut de peste 417 milioane lei, Astra de peste 1 miliard de lei iar Omniasig de peste 300 de milioane de lei. Experienţa şi forţa financiară a asigurătorului sunt extrem de importante chiar dacă acesta cedează în reasigurare întregul contract. În lumea aviaţiei, daunele ajung la valori extrem de mari şi cum nimeni nu este dispus să plătească fără a fi sigur că este obligat să o facă, procesele de daună pot dura ani de zile.

Condiţii de licitaţie schimbate de la an la an.

În istoria licitaţiilor organizate de Romatsa pentru atribuirea contractelor de asigurare nu există doi ani în care condiţiile de participare să fie aceleaşi. Potrivit unor surse apropiate situaţiei, cât timp contractul a fost câştigat de Omniasig condusă de Toma, condiţiile de licitaţie au inclus prevederi care doar cu greu puteau fi îndeplinite şi de alte companii. „Piaţa aceasta a asigurărilor din aviaţie este o piaţă specială. În lume există doar câteva companii de reasigurare specializate. La un moment dat, Romatsa a cerut  ca participanţii la licitaţie să vină cu documente în original, de la fiecare reasigurător în parte, prin care aceştia certificau realaţia cu participantul.Nimeni nu face asta dacă nu ai un contract deja câştigat ori Omniasig era deţinătorul contractului la acel moment”, ne-au spus sursele noastre.

A urmat apoi introducerea criteriilor tehnice despre care am vorbit mai sus. Un alt exemplu este introducerea în punctaj a „perioadei de înştiinţare la daună”, criteriu a cărui pondere în punctajul total a fost de 20%. În anul următor punctajul a fost iar modificat.  

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite

Cea mai puternică furtună din ultimii 20 de ani. Autoritățile sunt pregătite să evacueze oamenii

ANM avertizează că un cod portocaliu va fi valabil în perioada 29 septembrie ora 08:00 - 30 septembrie ora 10:00. „După emiterea avertizărilor au fost...

Companiile aeriene datorează despăgubiri de 2 miliarde de euro pasagerilor din UE pentru zboruri întârziate sau anulate în această vară

Companiile aeriene din Uniunea Europeană ar trebui să plătească aproximativ 2 miliarde de euro despăgubiri pasagerilor afectați de întârzieri sau anulări de zboruri din...

Cum ar putea arăta noua conducere a BNR. Votul urmează să aibă loc marți

Procesul de selecție pentru noua conducere a Băncii Naționale a României (BNR) devine din ce în ce mai contestat, în special în ceea ce...
Ultima oră
Pe aceeași temă