6.7 C
București
marți, 24 decembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăCine investeşte în România în 2010

Cine investeşte în România în 2010

Energia, industria auto şi prelucrarea lemnului sunt principalele ţinte ale investitorilor străini. Încă un producător auto intenţionează să vină în România, după ce Ford a pornit în sfârşit producţia, proiectele eoliene vor intra de anul acesta în producţie, iar pe piaţa exploatării şi prelucrării lemnului se încinge concurenţa. În total, analiştii financiari estimează că investiţiile străine directe pentru anul acesta ar putea ajunge la aproape 5 miliarde euro, la fel ca anul trecut, dar la jumătate faţă de vârful din 2008.

 

Iberdrola, două miliarde în eoliene

1. Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a acordat firmei Iberdrola Energie România, subsidiara din România a companiei energetice spaniole Iberdrola, licenţă de furnizare a energiei, valabilă pentru doi ani. Iberdrola a deschis un birou în Bucureşti în 2009 şi a anunţat planuri de dezvoltare în România a unor proiecte de producţie de electricitate din surse eoliene de 1.600 MW. Din cei 1.600 MW, care vor fi instalaţi în peste 50 de locaţii în Dobrogea, printre care Cernavodă şi Peştera. Compania se află în stadii administrative avansate cu aproximativ 700 MW. Iberdrola a investit deja 300 milioane de euro şi spune că suma totală ar putea ajunge la două miliarde în câţiva ani.

CEZ, morişti de încă un miliard

2. Grupul ceh de utilităţi CEZ a anunţat ieri că mai are nevoie doar de aprobarea operatorului sistemului energetic naţional Transelectrica pentru a începe producţia de electricitate în turbinele eoliene din Dobrogea. „Toate autorizaţiile, toate condiţiile tehnice şi cerinţele legale au fost îndeplinite şi singura piesă lipsă în acest moment este aprobarea Trans­electrica de a conecta staţia de transformare Tariverde la reţeaua naţională”, se arată într-un comunicat al CEZ. Proiectul eolian al CEZ de la Fântânele şi Cogealac are o capacitate instalată totală de 600 MW, aproape cât a unui reactor nuclear de la centrala de la Cernavodă. Construcţia parcului eolian de la Fântânele va fi încheiată în luna septembrie. Investiţia grupului ceh în acest proiect este de 1,1 miliarde euro.

Ford chiar a început producţia

3. Ford România a început săptămâna aceasta producţia la uzina de la Craiova, trecând astfel de la activitatea de asamblare a vehiculului comercial uşor Transit Connect la cea de fabricare. Până în prezent, la uzina Ford România au fost asamblate până la 400 de unităţi din modelul Transit Connect, cu componente aduse de la fabrica grupului american din Turcia. Ford România va începe în acest an şi producţia monovolumului de clasă mică B-Max. Ford Motor a achiziţionat Automobile Craiova în septembrie 2007, în urma unei tranzacţii de 57 milioane euro. Investiţia totală se ridică la 600 milioane euro, din care Ford a adus deja jumătate. La aceste sume se adaugă alte sute de milioane de euro investite de viitorii furnizori ai fabricii. Recent, trei producători de componente auto, furnizori tradiţionali ai Ford, au anunţat că îşi vor deschide centre de producţie în interiorul Parcului Industrial Craiova. Este vorba de compania germană Kirchhoff Automotive, producător de structuri de caroserie şi de şasiu, Afmech NV – o firmă din Genk, Belgia, care produce echipamente hidraulice, precum şi de Rochling Automotive Italia – producător de componente din plastic pentru automobile.

Renault Titu, gata la toamnă

4. Renault Technologie Roumanie (RTR) va inaugura Centrul Tehnic de la Titu în 15 septembrie 2010, a declarat ieri directorul general al Automobile Dacia,  Jerome Olive. Lucrările de construcţie la centru, unde vor fi realizate o parte din testele de vehicule şi organe mecanice concepute de birourile de proiectare ale grupului Renault, au început în septembrie 2008. Proiectul, anunţat din 2006, este estimat la peste 450 milioane de euro. Finalizarea centrului şi începerea activităţii erau programate iniţial pentru sfârşitul anului 2009. Centrul Titu va cuprinde 100 de bancuri de încercări destinate vehiculelor întregi şi componentelor.  Ele vor permite recrearea unor condiţii de funcţionare extreme: rezistenţa la frig, simulator de expunere la soare, cabină de ploaie şi altele. Instalat pe locul unei foste baze militare aeriene de 330 hectare, la jumătatea distanţei dintre Piteşti şi Bucureşti, Centrul Tehnic Titu va completa activitatea centrelor de la Aubevoye şi Lardy (Franţa), în care Renault continuă să investească.

Străinii licitează pentru păduri

5. Compania finlandeză Tornator vrea să cumpere 100.000 hectare de pădure în următorii ani, investiţie evaluată la cel puţin 300 milioane euro. Tornator a fost unul dintre cei mai mari investitori în 2009 şi are deja peste 12.000 hectare de pădure în judeţul Braşov. Mai multe fonduri de investiţii au început deja să cumpere păduri în România. Potrivit ZF, austriecii de la Cascade Empire au 11.000 hectare, iar germanii de la Nordcapital au peste 10.000. În total, marii proprietari străini deţin deja peste 100.000 de hectare în România.

Centrală chinezească la Rovinari

6. Compania China Electric Equipments intenţionează să investească în realizarea unui grup energetic de 500 MW la Complexul Energetic (CE) Rovinari. Valoarea minimă totală a proiectului se ridică la 400 milioane dolari (300 milioane euro). Complexul Rovinari va pune la dispoziţia chinezilor terenul pe care va fi construit noul grup, în cazul în care reprezentanţii China Electric Equipments se vor decide sa realizeze investiţia.

Lufkin, la Ploieşti?

7. Compania americană de echipamente pentru petrol şi gaze Lufkin, unul dintre furnizorii Petrom, ar putea investi 300 milioane dolari (230 milioane euro) în România, potrivit unui anunţ făcut la începutul lunii trecute de ministrul Economiei, Adriean Videanu. Compania ar fi căutat deja o locaţie pentru noua fabrică lângă Ploieşti.

Turcii spulberă monopolul PAL-ului

8. Turcii de la Kastamonu Entegre, care deţin în România compania Prolemn, au anunţat o investiţie de 100 milioane de euro pentru construcţia unei fabrici de plăci aglomerate din lemn (PAL), la Reghin, potrivit Ziarului Financiar. Prolemn este al treilea mare investitor intrat pe piaţa semifabricatelor din lemn, după investiţii de sute de milioane de euro făcute până anul trecut de austriecii de la Egger. Aceştia din urmă intenţionează, la rândul lor, să investească anul acesta încă 40 milioane euro într-o fabrică de adezivi la Rădăuţi. Cei doi investitori au spart practic monopolul pe care îl deţinea pe această piaţă Kronspan, companie venită în România la începutul anilor 2000.

Prologis încă aduce bani

9. Cea mai mare investiţie înregistrată deja de ONRC este de 57 milioane euro, bani aduşi la capital în ianuarie de compania ProLogis. Compania este cel mai mare operator de logistică şi distribuţie la nivel mondial şi a deschis primul său parc industrial din România în 2007, în comuna Joiţa (judeţul Giurgiu), de-a lungul Autostrăzii Bucureşti-Piteşti.

Încă o fabrică auto?

10. România are potenţial, din toate de punctele de vedere, pentru a atrage încă un producător de automobile, al treilea, şi chiar sunt perspective şi semnale în acest sens, a declarat preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile, Constantin Stroe. „Intrarea pe piaţă a unui nou constructor nu va afecta poziţia Dacia, exemplu fiind prezenţa Ford, care, din contră, stimulează industria auto locală”, a afirmat Stroe la conferinţa „Mediafax Talks about Auto Industry”. Mercedes-Benz a luat în calcul, în 2008, construcţia unei fabrici de automobile în România, însă a preferat să investească în Ungaria. Tot atunci PSA Peugeot Citroën şi Mitsubishi au analizat varianta deschiderii unei uzine de motoare, respectiv a unei unităţi de producţie a componentelor auto, însă aceste planuri nu s-au concretizat.

Lucian Davidescu
Lucian Davidescu
Lucian Davidescu, sef departament
Cele mai citite

Andrei Ivan, pe cale de a pleca de la Craiova în iarna aceasta. Destinația posibilă și viitorul olteanului

Andrei Ivan ar putea părăsi Universitatea Craiova în această iarnă, iar Turcia ar putea deveni următoarea sa destinație, în ciuda unei perioade mai puțin...

Nava rusească „Ursa Major” s-a scufundat în Marea Mediterană

Nava cargo rusească „Ursa Major” s-a scufundat în Marea Mediterană, între Spania și Algeria, în urma unei explozii produse în sala mașinilor, relatează Reuters. Din...

Regula U21, mai eficientă ca niciodată. Premieră absolută în Superliga după 8 ani de la implementare

Pentru prima dată de la introducerea regulii U21 în 2016, fiecare etapă din Superliga României a sezonului 2024/2025 a înregistrat cel puțin un marcator...
Ultima oră
Pe aceeași temă