2012 va fi încă un an în care societatea naţională de transport feroviar de călători CFR Călători se retrage de pe piaţă făcând loc operatorilor feroviari privaţi, arată proiectul actului normativ pe baza căruia urmează să fie împărţite între operatorii feroviari subvenţiile acordate de la bugetul de stat în perioada 2012-2015.
Potrivit proiectului publicat pe situl Ministerului Transporturilor, dacă în 2011 CFR Călători avea o cotă de piaţă de 94% la indicatorul călători/km (numărul călătorilor înmulţit cu cel al kilometrilor parcurşi) şi una de 81,7% la tren/km, în 2012 cotele vor fi de 91% şi, respectiv, 80%. In total este prevăzută o contracţie a transportului feroviar de călători de la 5,29 mld. călători/km la 4,5 mld călători/km în acest an.
Subvenţiile cresc uşor
Deşi logica reformei feroviare este că intrarea pe piaţă a operatorilor privaţi aduce un spor de eficienţă transportului de călători, cifrele Ministerului Transporturilor arată altceva. Ponderea operatorilor privaţi pe piaţă va creşte în 2012, numărul călătorilor transportaţi – după cum am arătat scade, însă subvenţia dată de la bugetul de stat creşte şi ea. Astfel, dacă in 2011 subvenţia acordată transportului feroviar de călători a fost de 1,14 miliarde lei, în acest an va fi de 1,16 miliarde lei. În cazul CFR Călători subvenţia se menţine aproximativ constantă, la nivelul de 937 milioane lei, ceea ce semnifică o majorare a subvenţiei acordate pe călător la firma de stat.
Ajutorul statului creşte însă substanţial în cazul operatorilor privaţi. Principalele majorări se întâlnesc la Regiotrans de la 146 milioane lei la 163 milioane lei şi Transferoviar de la 37 milioane lei la 43 milioane lei. Asemenea anului trecut, sistemul de acordare a subvenţiei ia în calcul numărul de kilometri parcurşi de trenuri şi nu numărul călătorilor transportaţi, ceea ce va determina în continuare operatorii privaţi să pună în circulaţie cât mai multe trenuri, chiar şi fără cerere de transport, pentru a încasa ajutoarele de la buget.