Comisia Europeana a aprobat ieri acordarea a 143 milioane euro sub forma de ajutoare de stat pe care Romania intentioneaza sa le acorde companiei Ford pentru dezvoltarea a doua mari proiecte de investitii la Craiova. Cele doua proiecte ale firmei Ford din Romania implica investitii totale de 600 milioane euro si se estimeaza ca se vor crea peste 40.000 locuri de munca directe si indirecte in zona Craiovei.
Doua uzine modernizate
Proiectele de investitii ale firmei Ford, al treilea producator de automobile din lume, vizeaza extinderea, modernizarea si renovarea a doua uzine existente care au fost achizitionate de Ford pentru productia de vehicule, respectiv de motoare. In primii cinci ani, noile motoare produse la uzina Ford din Craiova vor fi folosite aproape exclusiv in interiorul grupului Ford. Costurile totale ale investitiilor luate in considerare la calcularea sumei ajutoarelor reprezinta 435 milioane euro pentru proiectul uzinei de vehicule si 165 milioane euro pentru proiectul uzinei de motoare, iar valoarea ajutoarelor este de 94 milioane euro, respectiv 49 milioane euro.
Comisarul pentru concurenta, Neelie Kroes, a declarat: "Am placerea sa aprob ajutoarele pentru aceste importante proiecte de investitii care, dupa cum se estimeaza, vor crea peste 40.000 de locuri de munca directe si indirecte in regiunea Craiovei". Comisia analizase anterior vanzarea activelor societatii Automobile Craiova catre Ford in contextul dispozitiilor privind ajutoarele de stat si a adoptat o decizie pe 27 februarie 2008. Comisia a considerat ajutorul legat de privatizare ca fiind ilegal si incompatibil si a dispus, in consecinta, ca beneficiarul sa ramburseze 27 milioane euro. Autoritatile romane s-au angajat sa suspende plata ajutoarelor regionale aprobate de Comisia Europena (CE) pana la data la care beneficiarul ramburseaza ajutorul declarat anterior ca fiind incompatibil. Ajutorul care reprezinta aproape un sfert (23%) din investitia anuntata de Ford nu inseamna ca statul va scoate bani din buzunar.
"Nu este vorba ca statul sa dea niste bani, ci de cuantificarea unor clauze din contract, care ar putea fi considerate ajutoare regionale, cum ar fi, de exemplu, chiar faptul ca Ford nu va concedia salariatii", spune Marian Jean Marinescu, vicepresedintele grupului parlamentar popular (PPE-ED) din Parlamentul European. CE a analizat contractul, a constatat ca exista unele clauze ce ar putea fi considerate ajutor de stat, a evaluat valoric sumele si a solicitat rambursarea de catre Ford a sumei de 27 milioane euro, a explicat Marinescu. "Nu este insa interzis ajutorul regional. Comisia a aprobat acele clauze care se califica drept ajutor regional. Oricum investitia Ford din Craiova este foarte importanta pentru intreaga tara", spune eurodeputatul PD-L.
Proiectul Ford va fi realizat in judetul Dolj, situat in partea de sud-vest a Romaniei, care poate beneficia de ajutoare regionale in conformitate cu prevederile din Tratatul CE, ca regiune cu un nivel de trai deosebit de scazut si cu un nivel ridicat al somajului.
Tensiuni
Ford, in proces
cu salariatii
Sindicalistii de la Ford Romania dau in judecata compania, careia ii cer repartizarea unei cote de 5-10% din profitul pe anul trecut, deoarece considera ca acest drept este impus de contractul colectiv de munca pe ramura industriei de automobile. "Ne-am adresat atat comisiei de privatizare, cat si AVAS, inainte de semnarea contractului de privatizare, dar nu am primit raspuns", a declarat liderul sindicatului, Ovidiu Cioroianu. Salariatii de la Automobile Craiova SA (ACSA), societatea prin care Ford controleaza Daewoo, au incasat deja 6% din profitul pe 2007, ceea ce inseamna un salariu mediu pe societate de angajat. DWAR nu a publicat inca rezultatele pe anul trecut. (B.G.)