Preţul motorinei ar putea redeveni în următorii doi ani mai mare decât cel al benzinei.
Motorina ar putea depăşi în următorii doi ani la preţ benzina, chiar dacă nu cu mult. Preţul carburantului diesel a crescut în UE, în 2010, mai mult decât cel al benzinei şi, pe de altă parte, accizarea benzinei a atins în România nivelul minim impus de UE, în timp ce în cazul motorinei mai sunt aşteptate şi creşteri viitoare. Potrivit înţelegerii cu UE, nivelul accizei la benzină trebuie să ajungă, la expirarea perioadei de tranziţie, la 359 de euro/1.000 de litri (valoare ce va fi atinsă pe 1 ianuarie 2011), iar cel al accizei la motorină la 330 de euro/1.000 de litri.
Pe 1 ianuarie 2011 acciza pe motorină va fi de 302 euro/1.000 de litri, ceea ce înseamnă că în perioada 2011-2013 litrul de carburant diesel va deveni mai scump cu 10-15 bani, recuperând diferenţa actuală existentă la pompă de 13 bani, potrivit datelor UE valabile pentru mijlocul lunii decembrie din România. Anul 2010 s-a caracterizat printr-o tendinţă de creştere a preţului motorinei mai accentuată decât în cazul benzinei. Preţul la pompă în România, în monedă naţională, a crescut cu 18,71% în cazul benzinei şi cu 22,62% în cazul carburantului diesel, iar rafinăriile româneşti au vândut (fără accize şi TVA) mai scump benzina cu 24,24% faţă de începutul anului, în timp ce motorina au comercializat-o la un preţ mai mare cu 28,85%. Rafinăriile UE vindeau la jumătatea acestei luni benzina cu 23,91% mai scump faţă de începutul anului şi motorina la un preţ cu 29,78% mai mare faţă de ianuarie 2010.
6 lei litrul la finele anului 2011?
Dacă specialiştii Finanţelor şi din industria petrolieră sunt rezervaţi să pronosticheze evolu¬ţia preţurilor celor două tipuri de carburanţi, patroni ai benzinăriilor din România cred că motorina se va scumpi mai mult. „Se pare că motorina se va scumpi mai mult deoarece este carburantul folosit de transportatori şi de aici statul poate câştiga mai mulţi bani”, spune Ion Tache de la Asociaţia Benzinarilor Particulari din România. Potrivit acestuia transportatorii profesionişti consumă între 60% şi 66% din motorina vândută în România. În altă ordine de idei Ion Tache crede că anul viitor preţul celor două tipuri de carburanţi va sări până la 6 lei pe litru urmare a neimplicării statului şi, în special, a Consiliului Concurenţei în politica de preţuri a rafinăriilor. Andrei Chirilescu, fost director general adjunct al unui important producător şi comerciant de carbu¬ranţi, afirmă că echilibrul pre¬ţurilor dintre benzină şi motorină va fi dat anul viitor de cotaţiile internaţionale, nefiind exclusă posibilitatea de a ne întoarce în 2008, când motorina costa mai mult ca benzina.
De ce s-au scumpit carburanţii în UE
O privire pe cifrele buletinului de profil al UE arată că România nu este singura ţară afectată de creşterea preţului carburanţilor ca urmare a majorării cotaţiilor la ţiţei, devalorizării monedei (care face importurile de ţiţei mai scumpe) dar şi de politicile speculative ale lanţurilor europene de rafinării. Astfel, importurile de ţiţei s-au scumpit, în 2010, în euro ca urmare a devalorizării monedei unice şi a majorării cotaţiei mondiale a barilului (de la 75 la 85 de dolari), cu 22,29%, în timp ce atât benzina cât şi motorina s-au scumpit la poarta rafinăriilor peste acest procentaj (23,91% şi, respectiv, 29,78%). În România preţul în lei al ţiţeiului a crescut pe parcursul anului 2010 cu 25,28%, în timp ce benzina fără accize şi fără TVA, a devenit cu 18,71% mai scumpă, iar motorina cu 22,62%. Ca urmare a faptului că preţul ţiţeiului este responsabil pentru doar 75% din preţul final al carburanţilor, restul fiind cheltuieli de rafinare, marketing, marja de profit, o majorare de 20% a preţului ţiţeiului influenţează aritmetic cu doar 15% preţul produsului final.