5 C
București
miercuri, 25 decembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăCât costă deszăpezirea kilometrului de autostradă? 5.000 de euro în Germania, 67.000...

Cât costă deszăpezirea kilometrului de autostradă? 5.000 de euro în Germania, 67.000 de euro în România

Ajunsă în pragul iernii fără contracte de deszăpezire pen­­­­­tru porţiuni în­tregi ale autostră­zii A2 şi la finele unui an în care nu a fost în stare să selecteze firmele care să efectueze astfel de lucrări, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a selectat în pripă câteva firme care să cureţe de zăpadă şi gheaţă autostra­da în iarna aceasta. Preţurile sunt pe măsură, ajungând până la 67.000 de euro pe kilometru.

Potrivit unui studiu al institutului german Fraunhofer ISI, preţul mediu pentru întreţinerea unui kilometru de autostradă în această ţară este de 5.000 de euro, de cinci ori mai mare decât cel pentru un drum naţional. Suma include un cost fix de 3.200 de euro pe an, precum şi unul variabil de 145 de euro pe zi, ceea ce înseamnă că nemţii iau în calcul 12 zile de ninsoare pe an. Aceste preţuri sunt la rândul lor cu aproximativ 20% mai mari faţă de cele plătite în Finlanda.

Contracte acordate de CNADNR în ultimele săptămâni (ultimul contract fiind publicat ieri) indică preţuri uriaşe pentru curăţarea de zăpadă a unui kilometru de autostradă în România care în Germania sunt plătite pentru deszăpezirea a 10 kilometri.

Preţuri record pe Autostrada Soarelui

Potrivit unui anunţ de atribuire publicat pe siteul de licitaţii publice în data de 20 noiembrie 2012 CNADNR a semnat cu firma Selina, deţinută de un rege al asfaltului din vestul ţării, anume Beniamin Rus, un contract în valoare de 9,11 milioane de lei pentru întreţinerea în următoarele 5 luni a lotului 6 din autostrada Soarelui. Acesta are o lungime de 30 de kilometri (Cernavodă-Medgidia). Preţul pe kilometru rezultă deci 67.400 de euro. Contractul nu a fost precedat de o licitaţie, ci doar de o cerere de ofertă. S-au prezentat două firme, dintre care una nu îndeplinea condiţiile cerute de către CNADNR. Explicaţia acordării contractului fără licitaţie, doar prin negociere, a fost: „situaţie de urgenţă extremă, survenită în urma unor evenimente care nu puteau fi prevăzute de autoritatea contractantă”.  Intr-adevăr, companiei de drumuri i-a fost greu să prevadă venirea iernii.

Prin aceeaşi procedură, compania de stat a acordat zilele trecute un alt contract firmei italiene Astaldi pentru deszăpezirea segmentului Medgidia-Constanţa, a nodului rutier de la intrarea în municipiu şi a centurii Constanţa. Pentru cei 46,5 kilometri, CNADNR va plăti 7,31 milioane lei, tot doar pentru următoarele 5 luni, adică 35.000 de euro pe kilometru. De data aceasta, doar de 7 ori mai mult decât în Germania. Pentru curăţarea primului tronson dinspre Bucureşti, anume cel care se sfârşeşte la Lehliu, Nelu Iordache, va primi prin firma sa 25.000 de euro pe kilometru. Miercuri seară CNADNR a anunţat rezilierea acestui contract, semnat cu doar o lună înainte, deoarece Nelu Iordache nu şi-ar fi adus utilajele în parcul companiei.

Nici pe autostrada Bucureşti-Ploieşti lucrările nu sunt mai ieftine. Contractul de deszăpezire semnat cu firma Pa&Co (patron Costel Căşuneanu) pentru iarna 2012-2013 are o valoare de 8,83 milioane lei, adică aproximativ 32.700 euro pe kilometru. Dacă iarna trecută deszăpezirea A1 a costat 5 milioane lei, acum va costa 11 milioane lei, potrivit anuntului de atribuire publicat tot pe situl public de licitaţii. Contractul revine în acest an firmei argeşene Trustul de Drumuri şi Autostrăzi.

Mircea Pop, director general al CNADNR nu a putut fi contactat telefonic ieri seară pentru a explica sumele uriaşe plătite de compania ce o conduce. Marin Dima, şeful regionalei Constanţa nu a putut da prea multe detalii, spunând că înţelegerea cu Selina a fost semnată la Bucureşti şi nu la Constanţa.

Cât ar trebui să coste?

Exact în urmă cu doi ani, fostul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu aproba  standarde de cost pentru întreţinerea şoselelor pe timp de iarnă.

Costurile au fost stabilite la acel moment între 2.520 de euro pe kilometru şi 4.509 euro pe kilometru pentru lucrările de deszăpezire făcute în perioada 1 noiembrie-31 martie. Aceste costuri includeau şi un profit al operatorilor economici de 5%.

Raportări heirupiste la Guvern

În octombrie, ministrul Transporturilor Ovidiu Silaghi, informa prim-ministrul că preţurile de deszăpezire scad în această iarnă cu o trei­me faţă de anul trecut, ca urmare a faptului că CNADNR va plăti doar 16 ore de staţionare a utilajelor, faţă de 24 de ore în trecut. Premierul i-a spus la acel moment că speră ca raportările să nu fie doar un efect media. Tot ieri la Realitatea TV ministrul Transporturilor, Ovidiu Silaghi, dădea asigurări că nu vor fi blocaje de circulaţie în lunile următoare din cauza iernii. În timp ce făcea aceste declaraţii, câteva sute de şoferi aflaţi pe un drum naţional acoperit de prima zăpadă a acestui an au parcurs 50 de kilometri în câteva ore.

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite

Interes major pentru Autostrada Litoralului: 11 companii în competiție pentru contractul de miliarde

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a subliniat că lucrările vor fi realizate la standarde europene, proiectul fiind finanțat din fonduri europene și de la bugetul...

Un mort și 15 răniți după un atac rus asupra orașului Krivoi Rog din Ucraina

Cel puţin o persoană a fost ucisă şi alte 15 rănite marţi într-un atac rus asupra Krivoi Rog, oraşul natal al preşedintelui Volodimir Zelenski,...

Inspector RAR, trimis în judecată pentru multiple infracțiuni de corupție

Rețeaua facilita, contra cost, atestarea falsă a efectuării inspecțiilor tehnice periodice (ITP) pentru vehicule care nu erau prezente în stațiile de inspecție Procurorii Direcției Naționale...
Ultima oră
Pe aceeași temă