2 C
București
sâmbătă, 23 noiembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăCampioni europeni la plata daunelor auto

Campioni europeni la plata daunelor auto

» Despagubirile platite in Romania, de trei ori mai mari decat media din UE.

» Neglijenta in trafic, starea precara a drumurilor si fraudele genereaza costuri mari pentru asiguratori.

» Numarul accidentelor grave a crescut anul trecut pana la niveluri ingrijoratoare.

Anul trecut,
desi asigurarile auto au atras cea mai mare parte a primelor brute subscrise,  de 4,13 miliarde lei (72%), pe segmentul asigurarilor generale, au incheiat al treilea an consecutiv cu pierderi. In acelasi timp, daunele platite pentru asigurarile auto s-au ridicat la 2,42 miliarde lei, din care 53,6% pentru Casco si 23,8% pentru RCA. Cumulat, daunele in contul asigurarilor auto au reprezentat 76,4% din cele platite pentru asigurarile generale. Doar in 2007, companiile de asigurari au realizat un aport de capital de peste 150 milioane euro, iar multi dintre jucatori au facut-o pentru a acoperi pierderile, nu pentru dezvoltare. "Costul asigurarii este inca perceput ca un impozit. Dupa finalul anului 2007, investitorii straini au ajuns la concluzia ca au injectat in piata prea multi bani si doresc sa obtina si profit. Pe asigurarile auto se pierd bani si este o tendinta accentuata de inrautatire", a declarat Ioan Dima, director Avus, in cadrul Conferintei Nationale a Asigurarilor Auto, organizata de Media Xprimm.

Cele mai mari companii de asigurari auto au pierdut din portofoliu pe fondul cresterii tarifelor si al introducerii fransizei (marimea daunei, suportata de client), cum este si cazul Allianz Tiriac. Compania se afla in plin proces de schimbare a sistemului de plata a daunelor.
Allianz Tiriac propune un control strict al costurilor pieselor (pentru evitarea platirii de piese folosite la pret de piese noi), al pretului manoperei (pentru evitarea incarcarii timpilor de manopera), un nivel al fransizei adecvat pentru responsabilizarea asiguratilor, precum si tarife stabilite in urma segmentarii pietei. "Frecventa daunelor din Romania este inimaginabila pentru orice stat din UE. Daca in Europa media este de 20%, in Romania este de peste 60% si, prin urmare, ar trebui ca tarifele sa fie in acelasi raport. La tarif e greu de umblat, deoarece nivelul actual este la maximul puterii de cumparare", a declarat Cristian Constantinescu, presedintele UNSAR (Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare din Romania).
La finele lui 2007, peste 84% din masinile inmatriculate in Romania aveau asigurare RCA. Pentru masinile neasigurate functioneaza Fondul pentru Protectia Victimelor Strazii (FPVS). Din 4 milioane de masini, 0,7 milioane erau neasigurate, iar in contul accidentelor produse de acestea FPVS a platit anul trecut 0,12 milioane euro. In prezent, 1,5% din nivelul primelor brute subscrise pentru asigurari auto merge la FPVS.

Pentru 2008 se estimeaza ca piata asigurarilor Casco va trece de un miliard de euro. Bogdan Stan, presedintele Euroins, considera ca 20% din costurile asigurarilor pot fi evitate. Potrivit lui Stan, costurile sunt incarcate de "neglijenta", nerespectarea regulilor de circulatie si frauda, ultima incarcand cu 12% nota de plata. Acesta propune o fransiza pe "neglijenta", una pe incalcarea regulilor, infiintarea unei companii de investigatii, cum exista in alte state dezvoltate, si impunerea unui soft catre service-uri. Una dintre solutiile pentru un control electronic si constatarea daunelor este sistemul Audatex, numarul unu in lume pe acest profil.

Pentru reducerea costurilor, BCR Asigurari propune pentru o baza de date comuna pentru clientii cu daune ridicate.
"O buna cooperare in piata intre actori ar conduce la imbunatatirea in Romania a sistemului bonus/malus, care functioneaza doar in companii, nu si intre companii. In acest fel nu mai este nevoie de o baza de date comuna", a declarat Michael Neeb, consultant auto la Munich Re.
Numarul accidentelor grave a sporit ingrijorator anul trecut, cu 14%, pana la 8.203, iar numarul deceselor a avansat cu 5,3%, la 2.712, potrivit lui Nicu Cracea, comisar-sef la Directia Politiei Rutiere.
Totodata, numarul persoanelor ranite grav s-a marit cu 17%, la 6.779. In 2007 s-au incheiat 373.537 procese-verbale, cu 50.000 mai mult decat in anul anterior.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă