Inspectoratul de Stat pentru Control în Transporturile Rutiere (ISCTR) va monta pe drumurile naţionale de interes camere video destinate controlului şoferilor profesionişti şi a vehiculelor acestora, spune Virgil Cucliciu, şeful inspectoratului, numit în funcţie la conducerea autorităţii în luna noiembrie. ISCTR a fost înfiinţat în decembrie 2011 şi a preluat activitatea de control prestată anterior de către Autoritatea Rutieră Română, Registrul Auto Român şi Compania de Autostrăzi.
Camerele, altele decât cele folosite în prezent de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, vor permite atât urmărirea plăţii rovinietelor în transportul profesionist (peste 3,5 tone masă maximă autorizată şi peste 8+1 persoane), cât şi starea tehnică a vehiculelor. „Spre exemplu, dacă vedem un camion că scoate prea mult fum atunci deducem ori că nu are starea tehnică corespunzătoare ori că este prea încărcat iar motorul e suprasolicitat. Atunci vom trimite un echipaj mobil de control care să îl verifice”, spune el.
Verificarea se va face de către aceste echipaje mobile în care vor activa aproximativ o treime din numărul total de inspectori ai autorităţii. Acesta este în prezent de 250 de inspectori. De asmenea verificarea stării tehnice în traseu se va face cu platforme mobile de tip MAHA, aceasta fiind o firmă germană ale cărei echipamente de control permit măsurarea emisiilor de la motoare, starea tehnică a frânelor, etc. . „Ni s-a aprobat pentru buget să dăm drumul la sistemul de urmărire online. Vom avea camere amplasate pe toate drumurile care ne interesează şi în clipa în care vedem că o maşină scoate fum sau că de abia se mişcă vom anunţa echipajul mobil pentru a o opri şi verifica”, spune inspectorul-şef.
Totodată ISCTR a achiziţionat 57 de platforme mobile de cântărire a autovehiculelor, acestea fiind în prezent în stadiul de omologare. Astfel de platforme sunt deţinute şi de CNADNR însă sunt prea puţin folosite de către compania de drumuri la verificarea tonajelor camioanelor.
Vid legislativ la amenzile şoferilor profesionişti
Una dintre problemele ISCTR este faptul că actele normative în vigoare ce stabileau sancţiunile acordate şoferilor profesionişti au fost aborgate odată cu înfiinţarea ISCTR în decembrie 2011, fără a fi aprobate altele noi. Guvernul avea obligaţia legală de a elabora o hotărâre de guvern care să impună noile sanţiuni până la data de 4 ianuarie 2012, însă nu a respectat-o. Ca urmare ISCTR nu poate decât constata abaterilor şoferilor profesionişti în trafic, urmând ca după apariţia actului legislativ să aplice amenzile. „Vom folosi ordonanţa transporturilor rutiere din 2001 (neabrogată -n.r.), facem procesele verbale iar sancţiunile le vom aplica după apariţia actului normativ”, spune Virgil Cucliciu.