Circa 120 de companii, detinute integral sau partial de catre statul roman, vor fi scoase la privatizare in acest an de catre Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS). Pe lista AVAS se regasesc atat companii atractive sau pachete minoritare de actiuni la societati performante, cat si companii la care pana acum nu s-a gasit nici un cumparator. De asemenea, in afara companiilor propuse de AVAS, vor mai fi scoase la privatizare alte 64 de societati din portofoliile ministerelor Economiei (24), Finantelor Publice (3), Transporturilor (15), Agriculturii (14), Culturii (5), Comunicatiilor (3).
Din cele 120 de companii de pe lista AVAS, statul mai detine pachetul majoritar doar la 50 dintre ele. Pana acum, procedura de privatizare a fost lansata in 57 de cazuri. „Am impartit societatile pe mai multe prioritati. Prima lista este formata din societati privatizabile la care statul este majoritar, plus pachetul de la Asirom. A doua transa este formata din institutele de cercetare cu capital majoritar de stat, dupa care urmeaza alte societati comerciale cu pachete majoritare. La a patra prioritate sunt incadrate pachetele minoritare importante, urmate de pachetele minoritare cu drept de preferinta. In ultima categorie intra pachetele minoritare fara drept de preferinta”, a explicat Razvan Orasanu, presedintele AVAS.
Pe prima lista de prioritati se regasesc companii precum Tractorul Brasov, Electroputere Craiova, RAMI Dacia, Romaniafilm si Compania Nationala a Imprimeriilor Coresi (care urmeaza sa fie transferate de la Ministerul Culturii), Aversa, Rulmentul Brasov si Laminorul Braila. 14 dintre aceste companii reprezinta peste 72% din capitalul detinut de AVAS si includ 77% din salariatii de la companiile administrate de aceasta institutie.
Legat de privatizarea Tractorul Brasov, seful AVAS a apreciat ca aceasta este o societate „cu probleme, dar care prezinta potential”. De asemenea, solicitarea potentialului cumparator indian ca statul roman sa mentina o forma de sprijin pentru agricultorii care achizitioneaza masini agricole, indiferent de provenienta acestora, a afost apreciata ca „rezonabila”. Traiectul privatizarilor de la RAMI Dacia si Aversa SA va fi stabilit dupa finalizarea controalelor derulate cu scopul „de a stabili daca administratia este cea mai buna si nu vor exista elemente care sa perturbe privatizarea”. Pentru Electroputere nu exista deocamdata un candidat interesat de intreaga societate, fiind contabilizate totusi interese pentru unele dintre fabricile sale (cum ar fi Bombardier pentru productia de locomotive).