Deşi premierul Boc a anunţat, în februarie, că din iulie 2010 se va putea circula pe autostradă, între Bucureşti şi Ploieşti, constructorii afirmă că lucrările vor dura mai mult.
Pe aproape 50 de kilometri, din cei 62 km cât prevede proiectul pentru Autostrada Bucureşti-Ploieşti (A3), lucrările de construcţie sunt în diverse stadii de execuţie. Lipsa de bani îi împiedică însă pe constructori să termine mai repede lucrările. Lucrările avansează la autostradă, se lucrează şi noaptea, însă nu sunt suficienţi bani pentru a accelera lucrările şi a turna asfaltul, se plâng constructorii. O echipă a ziarului România Liberă s-a deplasat la faţa locului pentru a observa stadiul lucrărilor. Cu excepţia a trei-patru kilometri, la care se adaugă şi porţiunea urbană de şase kilometri, pe toată lungimea viitoarei autostrăzi utilajele şi echipele de constructori lucrează atât la compactarea terasamentului, cât şi la turnarea betoanelor.
În prima porţiune a autostrăzii, între Bucureşti şi Moara Vlăsiei, care însumează 19,6 kilometri, constructor este consorţiul Pizzarotti-Tirena. Lucrările de şantier se desfăşoară în majoritatea punctelor de lucru, incluzând construcţia unor poduri şi porţiuni de kilometri întregi unde se lucrează la terasament. În Ştefăneşti, în zona Balta Creţuleasca, cercetările arheologice au fost încheiate, după aproape un an de la descoperirea unei necropole, chiar la picioarele unui pod. „Se lucrează continuu, am turnat betoane, însă totul se face în funcţie de bani. Avem promisiuni de la Transporturi că în 2011 vom primi finanţare pentru a demara construcţia la porţiunea urbană a autostrăzii care ar trebui să facă joncţiunea între zona Petrichioaia şi zona de centură. Dacă vor fi bani, totul va putea fi dat în funcţiune în 2012, ne-a declarat responsabilul de şantier. La fel stau lucrurile şi pe tronsonul Moara Vlasiei-Ploieşti, contract câştigat de un consorţiu român: se lucrează pe porţiuni ale viitoarei autostrăzi, la Moara Vlăsiei, Vlăsia, Lipia, Bărcăneşti etc. Singura porţiune asfaltată se află pe acest tronson, în zona Bărcăneşti-Râfov, iar constructorii aduc în discuţie tot lipsa finanţării, spunând că, de fapt, kilometri întregi sunt gata pentru asfaltare. Dacă vor exista resurse pentru finanţare, la sfârşitul lui 2011 se va putea circula pe autostrada Bucureşti-Ploieşti, afirmă cu optimism directorul general al CNADNR, Dorina Tiron.
S-au plătit facturile de anul trecut
„Lucrările sunt într-un stadiu avansat însă, fiind vorba de un proiect finanţat integral de la bugetul de stat sunt unele probleme şi din cauza condiţiilor economice actuale. De exemplu, firmei Pizzarotii i s-au plătit abia acum ultimele trei facturi de anul trecut. Totul se va desfăşura în funcţie de finanţare”, explică directorul CNADNR. Directorul pentru autostrăzi din cadrul CNADNR, Adrian Ionescu, mai susţine că termenul de finalizare depinde doar de finanţare. „Se poate spune că 45% din autostradă este în stadiu avansat al lucrărilor”, ne-a delarat Adrian Ionescu. Reprezentanţii CNADNR susţin că nu mai sunt probleme nici cu exproprierile pe traseul viitoarei autostrăzi. „Au mai rămas de expropriat doar proprietăţi laterale. În 99% din cazuri procedurile sunt încheiate”, precizează directorul pentru autostrăzi din CNADNR. Un caz interesant este însă cel al familiei Afina Savu din Bărcăneşti. Familia Savu numără nouă membri care locuiesc pe o proprietate care stă în calea viitoarei autostrăzi. Familia refuză evacuarea de doi ani, se judecă în instanţă, iar pilonul unui pod a fost turnat în curtea familiei. „Suma care ni s-a oferit a fost de doar 160.000 lei. Din această sumă nu putem cumpăra nici o proprietate”, afirmă Savu.