Experta in HR Delia Burnham spune ca actualele schimbari ii forteaza pe romani sa gandeasca pe termen mediu si lung.
Angajatii nu sunt fidelizati numai de bani, ci in mare masura de felul in care sunt apreciati de sefi, iar romanii nu sunt lenesi, ci doar au superiori care nu se pricep sa-i conduca. Acestea sunt parerile Deliei Burnham, country manager la compania CVO Recruitment.
Experta in resurse umane considera ca astazi cei care vor sa-si schimbe locul de munca sau sa-si gaseasca o slujba incep sa se gandeasca mult mai pragmatic la cum ar trebui sa se comporte si cum s-ar putea asigura ca-si pot pastra acel job. Ea spera ca in viitor tinerii isi vor dori mai mult decat sa munceasca pentru o multinationala, sa ajunga manager, sa se imbrace la costum si sa aiba secretara.
» Care este atitudinea angajatului roman fata de munca?
Aceasta criza schimba lucrurile in bine. Asistam la o maturizare a pietei muncii si a romanilor. Atitudinea oamenilor s-a schimbat foarte mult. Exemplu concret: compania noastra a recrutat foarte mult pentru segmentele imobiliar si constructii, unde noi am observat cele mai arogante atitudini din partea candidatilor. Aceste atitudini zeflemiste rezultau din felul in care candidatii raspundeau la telefon, din faptul ca uneori nu se prezentau la interviu, chiar daca aveau 50 de ani. Astazi, in aceste domenii se observa o mare schimbare de atitudine. Multi dintre cei pe care ii "vanam" acum doi ani au ramas fara loc de munca si incep sa ne "vaneze" ei pe noi. Atitudinea lor s-a schimbat la 180 de grade, multi ajungand chiar sa spuna ca accepta orice oferta, cu salarii de pana la cinci ori mai mici decat cereau acum doi ani, numai sa aiba un loc de munca.
In alte segmente, precum industria IT sau cea a bunurilor de larg consum, vedem mai putine schimbari in piata.
» Sunt romanii lenesi?
Asa se spune. Insa personal nu am observat acest lucru. Cred doar ca aceia care-i conduc nu-i motiveaza sau nu le traseaza sarcini clare si nu le spun care sunt rezultatele asteptate.
Sistemul de comision functioneaza foarte bine pentru cei care au sarcini clare, pe care stiu sa le atinga. Noi lucram cu acest sistem si fiecare angajat stie ca, daca va termina proiectul care i s-a dat, va lua un procent din factura finala, fapt care este foarte motivant in comparatie cu un salariu fix pentru care, indiferent daca munceste sau nu, primeste bani.
Reformarea sistemului de valori
» Cum caracterizati piata muncii la momentul actual?
Balanta de putere dintre angajat si angajator este cea mai mare schimbare din piata. Daca pana inainte de criza balanta inclina in partea angajatului, acum lucrurile s-au schimbat. Ea se inclina in mare parte in favoarea angajatorului, chiar daca nu 100%. Insa exista si companii unde aceasta este in echilibru. Se mai poate observa o atitudine de precautie din toate partile. Cei care vor sa-si schimbe locul de munca sau sa-si gaseasca o slujba incep sa se gandeasca mult mai pragmatic la cum ar trebui sa se comporte si cum s-ar putea asigura ca-si pot pastra acel job.
Multe dintre schimbarile cauzate de criza economica sunt benefice. Cred ca actualul context economic ii forteaza pe romani sa gandeasca pe termen mediu si lung. Ei incep sa se gandeasca acum ca locul lor de munca nu mai inseamna doar banii pe care ii castiga, ci si faptul ca poate fi un job de cariera sau ca poate fi facut cu placere, ori ca le va aduce multe satisfactii sufletesti. Oamenii incep sa-si reformeze sistemul de valori.
» In ce masura i-a determinat criza financiara pe romani sa-si schimbe atitudinea fata de munca?
Puternic. Daca e vorba despre o firma care-si reduce activitatea sau chiar inchide birouri, angajatii vor face lucrurile altfel, de exemplu vor deveni mai constiinciosi. Cei pragmatici inteleg ca disponibilizarea lor nu a fost ceva personal, inteleg faptul ca decizia a fost legata de afacere in sine, se uita in jur si fac ceva, un pas activ. De exemplu, apeleaza la o companie de recrutare. Cei pe care nu-i vedem la interviurile de recrutare inseamna ca nu sunt intr-o stare emotionala foarte buna.
Aprecierea profesionala, cea mai importanta
» Ce anume ii motiveaza pe angajati?
Pe termen scurt, faptul ca au un loc de munca. Pe termen lung – planurile de viata. Cand am inceput sa fiu consultant in Romania, m-a socat foarte mult atitudinea tinerilor. Scopul lor in viata este sa munceasca pentru o multinationala, sa ajunga manager, sa se imbrace la costum si sa aiba secretara. Este o gandire foarte superficiala, pe care o inteleg, insa sper ca aceasta criza o va schimba. Sper ca ii va determina pe tineri sa-si schimbe gandirea, sa ia lucrurile in serios si sa incerce sa umple golurile din viata lor.
» Ce stimuleaza mai mult angajatii? Aprecierea sau recompensa financiara?
Aprecierea. Sunt foarte multi manageri de resurse umane si directori generali care considera ca pentru oameni cei mai importanti sunt banii. Gresit. Sunt importanti, insa nu cei mai importanti. Exista multe alte parti care conteaza mai mult, de pilda relatia cu managerul, cu echipa sau recunoasterea profesionala.
CARTE DE VIZITA
Delia Burnham, country manager la compania CVO Recruitment
» A participat la un stagiu de internship in Austria la compania Reuters;
» A fost research assistant la compania Mitial Research si executive research la compania Mitial International, ambele din Marea Britanie;
» A fost consultant la compania Alexander Hughes Romania;
» Vorbeste fluent engleza, franceza si germana.
Cauze
Pericolele demotivarii
» Ce se intampla atunci cand angajatul este lipsit de motivatie? Care sunt posibilele riscuri?
Depinde in primul rand ce face angajatul respectiv si importanta pe care o are pentru organizatie. Un alt factor important este ce tip de persoana este acel angajat. Unii oameni se demotiveaza si nu spun. Muncesc si muncesc luni si ani de zile fara sa explice nimanui cum se simt si astfel devin mai frustrati si interiorizati. Demotivarea angajatilor poate duce la neatingerea rezultatelor, nefericire personala sau chiar depresii.
Poate cele mai dificile cazuri sunt cele in care oamenii nu se exteriorizeaza. O persoana trebuie sa se simta motivata pentru a avea succes. Ea trebuie sa se simta apreciata, recompensata si inteleasa. Daca nu va simti aceste lucruri, nu va avea rezultate si, in timp, este posibil sa plece.
» Unii angajati pleaca din cauza lipsei aprecierii. Cum comentati acest lucru?
Orice situatie are doua fete. Aceste situatii pot fi si niste teste pentru a putea vedea cum reactioneaza oamenii cand au probleme, indiferent ca sunt de ordin profesional sau personal. In general, sunt cam doua reactii: una este sa incerce sa rezolve problema abordand subiectul, iar a doua sa incerce sa fuga. Noi, cand intervievam candidatii, incercam sa vedem care au fost cele mai grave probleme in trecut, cum au fost rezolvate si ce obstacole au intampinat. Reactia de fuga este una foarte simpla si in general arata o lipsa de maturitate, pentru ca persoana respectiva nu a avut curajul sa infrunte greutatea ivita deoarece a fost prea dificil. Cei care au abordat problema si nu au avut succes in solutionarea ei traiesc linistiti pentru ca au incercat sa rezolve situatia.
OPTIUNE
Alegeti jobul care va place
Delia Burnham le recomanda tinerilor sa se comporte firesc, natural si sa incerce sa se autocunoasca bine.
"Daca te cunosti bine, esti deschis la minte si faci pasi firesti pentru tine, in sensul ca nu iei decizii pentru ca par a fi de viitor sau ca parintii tai vor, vei reusi, fiind perseverent, sa gasesti acel job care iti place", spune experta.
Altfel, atrage atentia Delia Burnham, "te poti angaja la o companie unde castigi foarte multi bani, unde nu faci ce-ti place si unde vei fi foarte nefericit".