22.8 C
București
sâmbătă, 29 iunie 2024
AcasăInvestigații România LiberăAsigurările auto, între avansul RCA şi declinul CASCO

Asigurările auto, între avansul RCA şi declinul CASCO

Încasările din poliţe facultative nu vor mai reuşi, cel mai probabil, să acopere pierderile din asigurările obligatorii de răspundere civilă.

Criza a afectat piaţa asigurărilor, în principal la nivelul a două importante surse generatoare de new-business folosite de către companii: scăderea activităţii de leasing, precum şi creditele auto acordate de bănci. Acestea, cumulate cu creşterea şomajului şi diminuarea veniturilor, au determinat o scădere a încasărilor pe clasele auto facultative la nivelul întregii pieţe, în timp ce RCA-ul a devenit clasa predominantă.

Piaţa asigurărilor auto a înregistrat în 2010 un volum de prime brute subscrise de circa 5 miliarde lei, cu 10% mai puţin decât în 2009, pe fondul unui declin de 25% al subscrierilor pentru asigurările CASCO, până la 2,5 miliarde lei, evoluţie de altfel previzibilă având în vedere dependenţa foarte mare faţă de vânzările de vehicule noi şi de leasing-ul auto.

Clasa de răspundere civila auto a înregistrat, însă, o creştere cu 11,3% a primelor subscrise, astfel că ponderea ei în asigurări generale a crescut cu mai mult de 6 puncte procentuale, până la 37%.

Astfel, în 2010, asigurările obligatorii RCA au generat un volum de prime brute subscrise de circa 2,5 miliarde lei, egalând nivelul subscrierilor pe CASCO, fiind încheiate mai mult de 6,5 milioane de contracte.

RCA domină după zece ani

Pentru prima dată după 10 ani, piaţa se regăseşte în situaţia în care asigurările RCA le depăşesc pe cele CASCO în totalul subscrierilor. Totuşi, ce se întâmpla în trecut, şi anume faptul că subscrierile pe CASCO reuşeau să acopere pierderile pe RCA, nu va mai fi posibil în anii care urmează, deci segmentul RCA va trebui să asigure un minim de profitabilitate în piaţă, având în vedere că este clasa predominantă, potrivit liderilor prezenţi în cadrul conferinţei. Deci această rocadă în clasamentul subscrierilor poate duce la o creştere a gradului de conştientizare că RCA-ul trebuie să devină profitabil şi să elimine dependenţa pe care CASCO o avea faţă de piaţa de leasing.

Leasingul scade de trei ani

„Deja din 2008 avem o evoluţie negativă la nivelul întregii pieţe de leasing. Taxa de poluare a fost unul dintre primii factori de descreştere şi a determinat o scădere de 3% pe segmentul auto la momentul respectiv. Deja în 2009 scăderea pe partea de finanţare de vehicule a fost dramatică, de 76%, urmând ca aceasta să continue şi anul trecut cu încă 12 procente. Acest fapt întăreşte afirmaţia că piaţa de leasing depinde de piaţa auto şi că piaţa de asigurări depinde de cea de leasing”, a menţionat Adriana Ahciarliu, secretar general al Asociaţiei Societăţilor Financiare, în cadrul celei de a VI-a ediţii a Conferinţei Naţionale a Asigurărilor Auto, organizată de Media XPRIMM pe 9 martie a.c. la Palatul Parlamentului.

„2010 a fost marcat de schimbări fundamentale, în special în ceea ce priveşte asigurările auto: emiterea electronică a poliţelor, schimbări de mentalitate şi de tehnologii etc. Faptul că am fost pregătiţi din timp pentru toate aceste modificări, precum şi faptul că ne-am adaptat oferta la nevoile actuale ale clienţilor au fost principalele avantaje pe care le-am avut anul trecut”, a declarat Radu Mustăţea, preşedintele directoratului Astra Asigurări.

Privind în ansamblu, a adăugat liderul ASTRA Asigurări, „tot ce s-a întâmplat în piaţa asigurărilor în 2010 a fost generat şi de conjunctura economică în care ne-am desfăşurat activitatea, toate aceste evoluţii urmând să contribuie la un rezultat nefavorabil în 2011. Noi constatăm o scădere dramatică, de 20%, a primei medii pe RCA care, în condiţiile creşterii valorii daunei medii, va afecta piaţa şi asta se va vedea în rezultatele financiare ale tuturor companiilor”.

„Valoarea depozitelor bancare ale populaţiei a crescut cu 8,5% anul trecut, şi cu 26% faţă de 2008, ceea ce reliefează faptul că clienţii au renunţat la tot mai multe cheltuieli, incluzând aici produsele de asigurare facultative. Aproape 50% din clienţii companiei noastre care nu şi-au reînnoit poliţele CASCO, au renunţat definitiv, aceştia ieşind din sistemul de asigurări facultative. De aceea, trebuie să ne asigurăm că aceşti clienţi îşi menţin o formă de acoperire. Acest deziderat îl putem realiza prin ajustarea primelor existente şi prin dezvoltarea de noi produse”, a declarat Rangam BIR, CEO, ALLIANZ-TIRIAC.

Factorii macroeconomici, precum şi scăderea activităţii de finanţare au făcut ca sfârşitul anului 2010 să aducă numeroase oferte promoţionale şi politici tarifare tot mai agresive pe segmentul auto din partea jucătorilor din piaţă, chiar şi în condiţiile în care asigurările auto sunt răspunzătoare pentru pierderile în continuă creştere din ultimii ani la nivel de industrie a asigurărilor.

De asemenea, ca o consecinţă a implementării sistemului bonus-malus, dar având în vedere şi contextul economic actual, tot mai multe societăţi au început să aplice tarife de retail pentru persoanele fizice utilizatoare de vehicule finanţate în leasing (înainte acestea fiind tarifate ca persoane juridice, proprietarul vehiculului fiind firma de leasing).

Aşadar, cu cât perioada economică dificilă în care ne aflăm va continua, cu atât presiunea va fi mai mare pe companiile de asigurare şi va deveni o problemă din punct de vedere al lichidităţilor. De aceea, reprezentanţii pieţei de asigurări anticipează că a doua jumătate a anului va aduce ori scăderi semnificative de tarife, ori măsuri dramatice de reducere a costurilor în rândul companiilor cu probleme.

37% din volumul poliţelor de asigurare non-life reprezintă asigurările RCA.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă