CASCO şi RCA sunt surse importante de lichidităţi şi de noi clienţi pentru companiile din piaţă. În prezent însă, în contextul unui mediu economic în declin şi al unei clientele tot mai selective, asigurările auto sunt obligate să treacă „pe plus”.
Poliţele CASCO şi RCA au reprezentat ani la rând o sursă constantă de pierderi masive pentru asigurători, fiind, de altfel, şi principala cauză pentru care piaţa de asigurări din România a consemnat mai mulţi ani consecutiv rezultate negative. Deci, ce e de făcut?
„Problema principală a pieţei auto este dată de volumul mare de despăgubiri plătite (circa 80% din total), precum şi de scăderea continuă a primei medii pe RCA, în acelaşi timp cu evoluţia constant crescătoare a daunei medii pe acest segment”, cum a arătat vicepreşedintele CSA, Cornel Coca-Constantinescu, în deschiderea Conferinţei Naţionale a Asigurărilor Auto 2012, desfăşurată pe 3 octombrie a.c. la Palatul Parlamentului. „Cred că aici este cheia, iar recomandarea CSA este reanalizarea tarifelor RCA de către asigurătorii care operează pe această clasă şi racordarea lor la realităţile pieţei. Scăderea tarifelor este generată de o competiţie dură, având ca obiectiv principal atingerea unei cote de piaţă cât mai ridicate, însă companiile trebuie să mai lucreze şi asupra altor pârghii care pot fi accesate pentru atingerea acestui deziderat”, a comentat Cornel Coca-Constantinescu.
„Piaţa auto este, chiar şi în perioade grele, piciorul de sprijin al economiei asigurărilor din România. Nici căderea leasingului şi a finanţărilor de autoturisme, nici prăbuşirea segmentului de asigurări CASCO, nici scăderea pieţei RCA nu au reuşit să echilibreze portofoliul general al pieţei de asigurări”, a precizat Ionel Dima, vicepreşedinte, AVUS Group.
Concluzionând, în opinia reprezentantului CSA, dacă asigurările auto sunt utilizate de companii „ca mecanism de creştere a cotei de piaţă, aduc numai pierdere. De asemenea, poate ce este cel mai important, ele pot influenţa gradul de încredere în întreaga industrie, întrucât clientul, când achiziţionează o poliţă de asigurare non-auto, se raportează la modul cum sunt comercializate cele auto”.
Poate fi compensarea directă viitorul despăgubirilor pe RCA?
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor pregăteşte un proiect de normă care prevede introducerea unui sistem de despăgubire directă pe segmentul asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto, prin care şoferii păgubiţi în accidente vor putea solicita propriului asigurător RCA plata daunei. Proiectul a fost transmis deja asociaţiilor profesionale din domeniul asigurărilor, UNSAR şi UNSICAR, spre consultare, CSA estimând că termenul de implementare ar putea fi începutul anului 2013.
„România are cea mai mică primă de asigurare RCA din Uniunea Europeană, iar în condiţiile unei creşteri constante a daunei medii, acesta este factorul esenţial de dezechilibru al pieţei autohtone. Rezolvarea acestei probleme se poate face numai printr-o modificare structurală a operaţiunilor derulate pe acest segment”, a atras atenţia Cornel Coca-Constantinescu.
Obiectivele sistemului de despăgubire directă sunt îmbunătăţirea serviciilor de instrumentare şi plata daunelor către asiguraţi, reducerea timpului de soluţionare a dosarelor de daună de la 90 la 60 de zile, un mai bun control al costului cu despăgubirile, creşterea încrederii asiguratului în propriul asigurător şi, pornind de aici, o dezvoltare a produselor de asigurare facultativă CASCO.
Potrivit sistemului de despăgubire directă propus de CSA, şoferii păgubiţi în accidente rutiere vor fi despăgubiţi de propriii asigurători RCA.
Ulterior plăţii despăgubirii cuvenite asiguratului prejudiciat, asigurătorul acestuia urmează să-şi recupereze banii plătiţi prin intermediul unui centru de compensare, suma aceasta calculându-se pe baza daunei medii pe RCA la nivelul anului anterior.