Ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre, si ministrul delegat Laszlo Borbely s-au conformat cerintelor parlamentarilor Opozitiei si au prezentat ieri, in fata Comisiilor reunite pentru industrii si servicii, programele detaliate pe anul 2006 de construire de autostrazi si reabilitare a drumurilor nationale realizate cu finantare externa rambursabila si cofinantate cu sume de la bugetul de stat.
Informarea celor doi demnitari a fost axata numai asupra programelor din buget de la titlul „Transferuri”, pozitia „Programe cu finantare rambursabila”, care a lipsit din prezentarea ministrului Transporturilor la prima sa audiere, de saptamana trecuta, pe marginea bugetului pe 2006 al Transporturilor si Constructiilor. Aceasta „carenta” in prezentarea bugetului i-a compromis atunci ministrului obtinerea OK-ului de la comisiile de specialitate, intarziindu-l vreme de cateva zile.
Din lista prezentata parlamentarilor reiese ca exista mai multe proiecte in derulare pe termen lung, altele au ca finalizare anul 2006, iar altele vor fi demarate incepand de anul viitor.
Largirea la sase benzi a DN1 in zona Aeroportului Otopeni
Un proiect cu mai multe componente, preconizat a fi terminat la sfarsitul anului 2006 – care va duce la fluidizarea traficului – consta in largirea la sase benzi a Pasajului Otopeni de pe DN1, in largirea la sase benzi a DN1 intre Pasajul Otopeni si Aeroportul Otopeni si in construirea unui pod rutier pentru asigurarea accesului la Aeroportul Otopeni, tot pe DN1. Finantarea pentru aceste proiecte este asigurata prin credit extern de la BIRD si este in valoare de 11.600,00 mii USD (32.954,60 mii RON), la care se adauga contributia Guvernului, de 8.098,14 mii USD (23.006,00 mii RON), potrivit deputatului liberal Dan Marian.
Centura ocolitoare pentru orase
Un proiect cu mai multe componente, care cuprinde construirea unei centuri ocolitoare a oraselor Bacau, Reghin, Medias, Brasov, Targu Mures a fost inclus intr-un program mai mare de restructurare a transporturilor. Programul mai are o componenta de reconstructie si reabilitare in urma calamitatilor, precum si o componenta privind sistemul de management al podurilor si structurilor rutiere si se realizeaza printr-un credit BIRD in valoare de 20.220,00 mii dolari (57.443,00 mii RON) si o contributie a Guvernului de 5.079,38 mii dolari (14.430,00 mii RON).
Reabilitarea drumurilor nationale
De anul viitor incepe derularea unor proiecte de reabilitare a drumurilor nationale etapa a V-a care cuprinde reabilitarea DN76/(Simeria) Deva-Oradea, DN1-E68 Brasov-Sibiu, DN56/E79 Filiasi-Petrosani, DN56/Craiova-Calafat, DN56 A/ Maglavit-Simian.
Proiectul este finantat printr-un imprumut BEI, in valoare de 24.330,00 mii dolari (69.119,10 mii RON), si o contributie a Guvernului, de 6.082,58 mii dolari (17.280,01 mii RON). Pentru etapa a VI-a s-a facut un imprumut de la BEI in valoare de 1.000,0 mii dolari (2.840,90 mii RON) pentru pregatirea proiectului.
Sanse la Brasov-Bors
Pe hartie, proiectul Bechtel are toate sansele sa continue, Guvernul alocand pentru continuarea lucrarilor o suma de de 19.041,85 mii USD (54.096,00 mii RON), la care se adauga sumele deja alocate din credite externe de 100.219,00 mii dolari si 284.713,00 mii RON. Ministrul Gheorghe Dobre a declarat ca depinde de firma Bechtel ca proiectul de constructie a autostrazii Brasov-Bors sa continue, reprezentantii firmei fiind asteptati la Bucuresti pentru a renegocia anumite clauze din contract, care nu sunt in conformitate cu legislatia romana, potrivit deputatului liberal Corneliu Momanu.
In 2006, intra in pregatire proiectul si incep lucrarile la constructia autostrazii Arad-Timisoara-Lugoj cu varianta de ocolire Arad, etapa I, realizat cu imprumut BEI 25.490,00 mii dolari (72.414,54 mii RON) si cu contributia Guvernului de 4.895,63 mii dolari (13.908,00 mii RON).
Reconstructie si reabilitare dupa inundatii
La o serie de proiecte de reconstructie si de reabilitare a portiunilor din reteaua de drumuri si cai ferate afectate de inundatiile din primavarea anului 2005 lucrarile incep in 2006, fiind realizate cu finantare printr-un imprumut BEI in valoare de 57.820,00 mii dolari (164.261,00 mii RON) si contributia Guvernului 10.985,96 mii dolari (31.210,00 mii RON). In plus, mai exista un imprumut BDCE, pentru componenta rutiera, in valoare de 23.121,00 mii dolari (65.684,00 mii RON) si contributia Guvernului de 12.922,67 mii dolari (36.712,00 mii RON). Lucrarile incep in 2006.