Ritm. In ultima vreme, clientii sesizeaza frecvent nereguli aparute in respectarea contractelor incheiate.
De la inceputul anului, aproximativ 750 de persoane au sesizat Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) privind unele nereguli aparute in relatia cu bancile. Anul trecut, romanii au facut peste 4.000 de reclamatii, cele mai multe – 3.151 venind din Capitala.
De obicei, reclamatiile au vizat urmatoarele aspecte: majorarea dobanzilor si comisioanelor fara anuntarea clientului, aparitia de noi comisioane (altele decat cele prevazute in contract), inchideri de cont neoperate la timp, campanii publicitare care incalca prevederile legii, inregistrarea la Biroul de Credite pentru datorii inexistente si refuzul de a prelua reclamatiile.
"Sistemul bancar romanesc trebuie sa se caracterizeze prin transparenta si relatie deplin corecta cu clientul. Noi, ca Autoritate Nationala pentru Protectia Consumatorilor, suntem aparatorii drepturilor romanilor care apeleaza la serviciile bancilor", ne-a declarat Bogdan Pandelica, presedintele institutiei.
Si brokerii raporteaza mai multe plangeri
Expertii FinZoom raporteaza o crestere majora a sesizarilor privind abuzurile bancilor cu care colaboreaza. "Este adevarat, nu intotdeauna nemultumirile sunt fondate, iar in unele dintre situatiile descrise este prea tarziu pentru a mai face ceva", precizeaza Ruxandra Andrei, deputy general manager FinZoom.
Specialista atrage atentia ca fiecare client, in momentul in care a semnat un contract, implicit a agreat conditiile acelui document. Nici banca, nici statul nu au obligatia de a remedia problema aparuta in relatia cu institutia financiara. "De asemenea, consumatorii trebuie sa invete sa-si apere interesul luand decizii responsabile. Astfel, daca prevederile contractuale sunt abuzive, depasind limitele legale sau daca acestea sunt incalcate, abia atunci putem arata cu degetul catre banca si autoritatile care pot remedia situatia", a mai declarat Ruxandra Andrei.
De cele mai multe ori, sesizarile privesc aparitia unor comisioane sau majorarea brusca a unor dobanzi. Reprezentantii companiei FinZoom spun ca au aflat (de la persoanele care sunt intr-o perioada financiara dificila si care au solicitat reesalonarea creditului) ca bancile nu sunt deschise la a discuta termenii in care consumatorii pot face fata platii ratelor.
De asemenea, unii clienti s-au plans de abuzuri din partea recuperatorilor de creante, acestia invocand amenintari total neacoperite de termenii contractului semnat cu banca.
Analizati atent contractele!
Pe de alta parte, Roxana Gavrila, head of communication and marketing department la Credit Team, ii sfatuieste pe cei care doresc sa contracteze un credit bancar sa analizeze cu atentie textul contractului. "Este adevarat ca relatia client-banca este una dezechilibrata, deoarece aceasta din urma beneficiaza de o pozitie privilegiata si de mai multe avantaje, in calitate de ofertant pe o piata in care cererea este mare", precizeaza expertul in credite.
Trebuie constientizat faptul ca un model al contractului de creditare este disponibil inainte de semnare, iar tot ceea ce trebuie sa faca solicitantul este sa isi exercite dreptul de a-l cere si a-l parcurge.
Metoda
Unde si cui va plangeti
In cazul in care consumatorii constata ca nu le-au fost respectate drepturile, acestia trebuie sa se adreseze Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorilor din judetul de care apartin sau Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor. De asemenea, persoanele care doresc sa fie consiliate in vederea depunerii unei reclamatii privind abuzuri sau incalcari ale contractelor din partea bancilor pot apela numarul gratuit 0800.080.999.
Sursa: ANPC