» "In 2009 AAA Auto planuieste o oferta publica secundara simultana pe bursa din Bucuresti si pe aceea din Varsovia."
» "Chiar daca listarea Erste va avea loc la inceputul anului viitor, nu ne despart mai mult de doua, trei luni pana atunci."
» In Romania este in acest moment o explozie a cumpararilor de masini noi, dar peste doi ani acestea vor intra in piata pentru a fi revandute.
Cea mai mare firma din Europa Centrala si de Est specializata in comercializarea masinilor second-hand ar putea deveni a doua companie straina listata la Bursa de Valori din Bucuresti, dupa Erste Bank. Dealerul de masini second-hand olandez AAA Auto Group NV, care face afaceri in Cehia si Ungaria, intentioneaza sa se listeze la Bursa de Valori din Bucuresti (BVB) in 2009, a declarat presedintele companiei, Anthony James Denny. Compania s-a listat in septembrie pe bursele din Praga si din Budapesta si, intrucat face afaceri si in Romania, a luat in calcul posibilitatea intrarii si pe piata de capital din Bucuresti, a spus Denny. "In 2009 vom face probabil o oferta publica secundara simultana pe bursa din Bucuresti si pe aceea din Varsovia. Pana atunci sectorul financiar va oferi produse mai potrivite pentru cumpararea automobilelor, iar o mare parte din masinile noi cumparate de romani vor intra, estimam noi, in piata. Esenta afacerii noastre este ca noi cumparam masini uzate, de calitate, din piata interna. In Romania este in acest moment o explozie a cumpararilor de masini noi, dar peste doi ani acestea vor intra in piata pentru a fi revandute", spune Denny.
Stoica: Listarea locala e o tendinta
Septimiu Stoica, presedintele Bursei de Valori Bucuresti, spune ca se naste o tendinta in piata de capital europeana, potrivit careia mari companii re-gionale se vor lista pe bursele tarilor unde fac afaceri. "Dupa ce marile companii din tarile europene aflate in tranzitie, in special cele rusesti, s-au listat in pietele mari, cum ar fi Londra, apare acum optiunea pentru listarea locala. Companiile multinationale care fac afaceri regionale incep sa arate un interes sporit pentru listarea pe aceste piete din tarile unde fac afaceri, deoarece acolo sunt mai cunoscute", spune presedintele BVB. Stoica spune ca piata de capital romaneasca este perfect adaptata nevoilor firmelor straine si ca listarea grupului financiar Erste Bank va rezolva ultimele probleme. "Vom incerca sa popularizam listarea ca optiune pentru companiile din regiune. Bursa din Bucuresti are una din cele mai bune performante, are reglementari europene si mecanisme de posttranzactionare care permit accesul de la distanta", spune presedintele BVB. Deocamdata, doar Erste Bank si-a aratat intentia de a se lista la Bucuresti. "Speram ca Erste Bank sa se listeze pana la sfarsitul anului, dar nu putem fi siguri. Chiar daca listarea Erste va avea loc la inceputul anului viitor, nu ne despart mai mult de doua, trei luni pana atunci", a mai spus Stoica.
Compania AAA Auto, controlata de omul de afaceri australian Anthony Denny, a doua firma de acest profil care s-a listat pe burse, calcand pe urmele americanilor de la CarMax, a afisat in 2006 venituri in valoare de 348 milioane euro si un profit net de sapte milioane euro. Oferta publica initiala, lansata simultan la Praga si Budapesta, a pornit de la un pret de 2 euro pe actiune, pe care analistii il vedeau cu 10% sub potentialul cotatiei. Denny spune ca optiunea listarii este probabil cea mai buna modalitate de a dezvolta o afacere. "Consultantii ne-au propus sa acceptam intrarea fondurilor de investitii in afacere. Cateva din marile fonduri globale si-au aratat interesul, erau dispuse sa capitalizeze afacerea. Dar am descoperit ca nu erau interesati de miezul afacerii, ceea ce e normal. Fondurile de investitii urmaresc rentabilitatea si profitul, sunt preocupate de majorarea capitalului si de listarea in piata de capital, pentru a avea un exit asigurat. A doua optiune pentru finantarea dezvoltarii unei afaceri este asocierea cu partenerii din aceeasi industrie. Am discutat cu marile companii mondiale care sunt dealeri de masini, s-au aratat si acestea dispuse sa intre in afaceri, intelegeau perfect ce facem, dar ne blocau expansiunea. Marii dealeri de masini nu considerau oportuna extinderea noastra in pietele unde aveau afaceri. Astfel, a ramas optiunea de listare. Am majorat capitalul si am listat 25% din acesta", a explicat Denny. El spune ca finantarea prin credite bancare a fost o optiune initiala, a sustinut dezvoltarea companiei, dar rata datoriilor pe actiuni atinsese un nivel riscant. Denny considera ca decizia autoritatilor de la Bucuresti de a restrictiona, prin fiscalitate, importul de masini uzate este foarte inteleapta deoarece a curatat piata si restrange criminalitatea. Compania sa nu este centrata pe importuri, ci pe cumpararea de masini din piata interna, atat de la populatie, cat si de la casele de leasing, companii de asigurari sau banci. "Importam sub 10% din parcul de masini", a mai spus Denny, care isi evalueaza parcul de masini la 60 milioane euro. Valoarea de piata a companiei este de aproximativ 170 milioane euro, spune Denny.