Ce-i drept, în româneşte, pentru scriitorul din umbră, pentru cel care stilizează şi nu pune doar în ordine ideile unui personaj important, se cheamă, preluat din franţuzeşte, „negru”, ceea ce, de câteva decenii încoace, a devenit „politic incorect”. Neputând să-l transforme în afro-american, trebuia inventat altceva. Aşa s-a ajuns la „Marioneta”, care între timp e tot mai la modă, inclusiv la nivel politic local, prin comentarii. Coincidenţă! De la greve până la personaje…
Întorcându-ne la film, el a fost prezentat cu mare vâlvă întâi la Berlinală, deci încă din februarie, şi a ajuns în România cu o oarecare întârziere, ţinându-i pe cinefili cu sufletul la gură. Faptul că a luat şi Ursul de Argint pentru regie a stârnit şi mai mult curiozitatea, care, din fericire, a corespuns cu un thriller politic remarcabil, ce-i drept, bazat pe textul foarte ingenios al unui absolvent de Cambridge, Robert Harris, autorul romanului. El a venit la conferinţa de presă din cadrul Festivalului şi a povestit cum Roman Polanski, deşi arestat (ştiţi deja povestea lui, violul asupra unei minore şi fuga de justiţie, chiar dacă s-a întâmplat cu decenii în urmă), a dat indicaţiile regizorale pentru finalizarea montajului de la distanţă. Ca în orice arestare hazardată au apărut şi speculaţiile, conform cărora, din pricina scenariului abordat, ar fi fost săltat, atunci când se aştepta mai puţin. Toată această reclamă, chiar dacă negativă, n-a făcut decât să ajute peliculei, care a fost şi mai atent urmărită. Sigur că atunci când intră în discuţie soarta unui prim-ministru britanic, multă lume vrea să ştie amănunte, chiar dacă sunt sau nu imaginare. Personajul charismaticului Pierce Brosnan este Adam Lang, un fost premier, tot mai contestat, care-şi scrie memoriile (oare la noi cine o să le şlefuiască?). El este izolat undeva pe o insulă de vis din America, unde încearcă să ducă o viaţă cât mai liniştită şi sănătoasă (face mult sport). În rest, are conversaţii cu cel de-al doilea scriitor care îl ajută să fie agreabil de citit, având în vedere că primul deja murise, destul de suspect. Ewan McGregor este ideal pentru rolul unui specialist în cărţi pe care nu le semnează niciodată, încercând la început să nu se implice mai deloc. Prezenţele feminine sunt foarte bine conturate şi ele, o nevastă antipatică şi care în mod evident trage multe sfori, (Olivia Williams, care era mai izbutită în „O lecţie de viaţă”/„Education” şi pe care am descoperit-o în „Al şaselea simţ”). Cea de-a doua este Kim Cattrall, secretara perfectă din cap până-n picioare, inclusiv la „mansardă”. Ar trebui folosită ca model pentru cine îşi doreşte să îmbrăţişeze o asemenea carieră. Timothy Hutton, aproape de nerecunoscut, a preluat rolul avocatului eficient, iar Tom Wilkinson, al profesorului uns cu toate alifiile. În distribuţie apare şi Eli Wallach (bătrânul din vie), care a avut o perioadă cinematografică excelentă în 2010, când în decembrie face 95 de ani. A fost prezent şi în noul „Wall Street”. Probabil, în mare parte, din nostalgie pentru rolul său din „Cei şapte magnifici” de acum cinci decenii! Recepţionera, însă, care n-a ajuns la majorat deocamdată, este nimeni alta decât fiica lui Roman Polanski şi a lui Emmanuelle Seigner, şi a mai apărut şi în alte filme ale tatălui ei, respectiv în „Pianistul” şi „Oliver Twist”. Întregul puzzle este magnific, mai ales la o a doua vizionare, muzica seamănă cu a lui Hitchcock, proiectul bucurându-se de talentul francezului, după tată, şi grecului după mamă, multipremiatul, Alexandre Desplat.
MARIONETA
Franţa/Germania/Marea Britanie, 2010,
2h 2min.
THE GHOST WRITER
Regia: Roman Polanski. Cu: Ewan McGregor, Pierce Brosnan, Kim Cattrall, Olivia Williams, Tom Wilkinson, Eli Wallach, Jim Belushi, Timothy Hutton. Distribuit de Ro Image 2000.
Bucureşti (Studio, Hollywood Multiplex, Movieplex, Cinema City Cotroceni, Cinema City Sun Plaza), Cluj, Cinema City, Odeon), Timişoara (Cinema City).