Tom Waits, muzicianul care nu a lăsat niciun reporter să îi calce pragul vieţi private şi omul care încă se teme de telefoanele mobile şi respinge mediul online, a acceptat să acorde un interviu unui reporter The Guardian.
La 61 de ani, după două premii Grammy şi o nominalizare la Oscar, în drum spre o cafea, Tom Waits povesteşte despre cariera sa, despre cele 17 albume pe care le-a lansat până acum şi cel pe care îl pregăteşte, dar şi despre micile sale bizarerii, atât de vânate prin paginile ziarelor de publicul său din întreaga lume.
„În trecut eram convins că toate piesele bune se înregistrau pe la 3 dimineaţa. Primele mele experienţe de studio s-au petrecut după ce se închideau barurile. A funcţionat bine pentru o vreme, cred. Dar nu mai sunt de aceeaşi părere.”
Waits înregistrează acum cel de-al 18-lea album – Bad As Me, realizat în colaborare cu Keith Richards, cu Flea, basistul trupei Red Hot Chilly Peppers şi cu Marc Ribot – dar nu ca în trecut, înainte de ivirea zorilor, ci dis-de-dimineaţă, „înainte ca oricine altcineva să aibă vreo altă idee muzicală,” spune el.
Muzicianul îl lasă pe reporter să cunoască puţin şi din copilăria lui „Ştiam că va trebui să fiu propriul meu tată. Este ceva normal pentru un copil care provine dintr-o familie destrămată.”
După dispariţia tatălui său, când Tom avea doar 10 ani, acesta a devenit obsedat de imaginea capului familiei. Povesteşte despre cum se ducea acasă la prietenii săi nu atât pentru a petrece timp cu ei, ci cu taţii acestora.
Kathleen, femeia din spatele artistului
O altă obsesie care îl caracterizează este încercarea lui permanentă, reuşită de altfel, de a-şi ţine viaţa privată departe de blitzurile fotografilor sau de camerele de filmat. Concepţia sa despre informaţiile care ar trebui sau nu să ajungă la public este scrisă într-unul dintre cântecele sale: „Îţi voi spune toate secretele mele, dar mint despre trecut (I’ll tell you all my secrets but lie about the past)”
Waits a trăit aşa cum a cântat. Nopţile petrecute în moteluri sau pe bancheta din spate a Buick-ului său sunt parte a biografiei ghicite a autorului. În 1980 s-a căsătorit cu Kathleen Brennan pe care a cunoscut-o pe platourile de filmare ale peliculei „One from the Heart”. Au spus ‘da’ la 1 dimineaţa într-o capelă din Los Angeles, iar de atunci viaţa sa s-a schimbat complet. A renunţat la alcool, s-au mutat în Santa Rosa într-o fermă şi au trei copii împreună, iar dintre cei doi soţi, Brennan este şi mai aprigă decât Waits când vine vorba despre viaţa lor privată.
Ceea ce se ştie, însă, este că Waits a avut şi are în continuare parte de cea mai fermă susţinere în carieră la care poate spera un muzician din partea femeii care îi stă alături. Cei doi au şi colaborat pe controversatul album „Swordfishtrombones”, disc considerat a fi punctul de turnură al carierei lui Tom, despre care acesta spune că a fost momentul în care soţia sa l-a convins să schimbe influenţele şi să îşi lase creativitatea să preia controlul.
Waits: Nu stau niciodată online
Waits îşi mărturiseşte neîncrederea în digitalizare. „Au eliminat orice dificultate în a găsi şi descoperi ceva. Nu mai există simţul acela unic al descoperirii. Proprietarii librăriilor şi ai magazinelor de uzică erau adevărate oracole. Te duceai în aceste locuri vechi şi prăfuite şi ei te întrumau spre ceva ce urma să îţi schimbe viaţa. Toate astea s-au pierdut. Nu stau niciodată online. Dar eu sunt unul dintre acei oameni care încă se teme de telefon şi de cum te obligă acesta să faci converaţie. Eu încă mă întreb dacă nu cumva tonomatul muzical este moartea muzicii live.”
La finalul interviului, întrebat dacă dimineaţa se trezeşte paranoic sau recunoscător, Waits mărturiseşte „Nu ştiu. Cum spune Bob Dylan ‘Teama şi Speranţa au fost mereu ca un duo de comedianţi pentru mine.”