Creat prin programul Fondul Social European POSDRU 2007-2013, proiectul „Practică teatrală în regiunile Centru şi Nord-Vest”, derulat vreme de doi ani, a iniţiat studenţii facultăţilor de teatru din Cluj, Târgu Mureş şi Sibiu în hăţişul administrativ, dar şi artistic, al creării unei companii independente şi a unui spectacol de la A la Z. Practic, studenţii din cele trei facultăţi au fost amestecaţi unii cu alţii, fiecare „companie” primind un manager, un dramaturg, un regizor, un scenograf, un specialist în comunicare şi un mic grup de actori, cu toţii aflaţi în prag de absolvire. Ei au trebuit să-şi facă toate actele şi documentaţia necesară, aşa cum au fost învăţaţi teoretic în prima parte a proiectului, să facă bugete estimative pentru un spectacol pe care apoi studentul la regie să-l pună în scenă, cu un text nou-creat de studentul-dramaturg, cu decor şi costume realizate de studentul la scenografie şi interpretat de studenţii la actorie.
Afişele, caietele-program şi toate lucrurile care ţin de PR au fost realizate de studentul la comunicare. Aşa cum se întâmplă şi în teatrele din viaţa reală, membrii trupei nu se cu-noş-teau între ei şi problemele cărora au trebuit să le facă faţă au fost dintre cele mai diverse: de la depăşirea bugetului alocat la „divorţuri” între dramaturg şi regizor şi la incompatibilităţi de „ego” ce au dus la mici drame, exact cum se întâmplă în teatrele adevărate. În etapa finală a pro-iectului toate cele 12 trupe au trebuit să-şi prezinte spectacolele în faţa unui juriu creat din specialişti în toate domeniile teatrale, de la manageri autentici la scenografi, regizori, actori şi critici.
Această etapă competiţională s-a sfârşit cu un fel de Gală UNITER in nuce, fără Ion Caramitru, dar cu toate celelalte ingrediente necesare aflate la locul lor. Cele mai bune spectacole au fost premiate, iar trofeul primit de companiile responsabile pentru ele constă în participarea la Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu din vara acestui an. În plus, toate montările create în cadrul acestui proiect vor fi prezente la Sibiu, într-un format video, pentru a putea fi văzute la „Bursa spectacolelor” de către managerii interesaţi.
Interesant este că în urma aces-tui proiect, în etapa de anul trecut, chiar s-au pus bazele unor tinere companii care şi‑au purtat prin ţară spectacolele realizate în acest laborator. Unul dintre modelele de succes este chiar cel al spectacolului câştigător de anul trecut care a luat apoi şi premiu la Gala Tânărului Actor, dar şi al celui situat pe locul al doilea, „Flori de mină”, care s-a jucat multă vreme la Teatrul „Fabrica de pensule” din Cluj. În plus, textul piesei „Flori de mină”, prezentat în premieră anul trecut în cadrul acestui proiect, a fost montat între timp în teatre profesioniste din România şi Ungaria. Veştile sunt bune şi pentru unele dintre producţiile din acest an care au fost invitate în turnee şi în festivaluri, iar de acum încolo va fi treaba managerilor să-şi vândă cât mai bine „produsul”.
Premianţii
Anul acesta, în urma etapei finale, cea competitivă, ce a avut loc în zilele de 16 şi 17 martie, coroniţele s-au împărţit după cum urmează: premiul întâi a revenit companiei „Incubator 13″, cu spectacolul „Pisica verde”, pe un text de Elise Wilk, masterand la Universitatea de Artă Teatrala din Târgu Mureş, în direcţia de scenă a lui Rareş Budileanu, actor la Teatrul Naţional din Târgu Mureş şi masterand la regie. Piesa vorbeşte despre 6 adolescenţi ce trăiesc într-un mic oraş muncitoresc, a căror viaţă se duce între şcoală, casă şi clubul în care îşi petrec nopţile. Textul reuşeşte să scoată în evidenţă toată drama puştilor români de azi proveniţi fie din medii sărace, cu părinţi căpşunari, fie din familii monoparentale, fie din familii de bani gata. Droguri, alcool, amoruri neîmpărtăşite şi lipsa oricărui orizont. Peste toate acestea pluteşte un soi de speranţă iluzorie ce a prins formă într-o ideală pisică verde. Spectacolul a scos în evidenţă şi o actriţă minunată care va face cu siguranţă carieră, Cendana Trifan.
Pe locul al doilea s-a clasat spectacolul „Magazinul cu fleacuri”, un foarte bun cabaret creat de trupa de limbă maghiară „Invisible Woodwork”. Un cabaret făcut după toate regulile, cu fete frumoase, muzică şi dans, în care însă personajele nu se dezbracă de haine, ci fac un număr de striptease maxim dezbrăcându-se de suflet. Ca în filmul „Salo – Cele 44 de zile ale Sodomei” al lui Pier Paolo Pasolini, piesa creată de Andreea Chindriş şi Botoş Balint, în regia celui din urmă, textul este format dintr-o succesiune de confesiuni şi poveşti care-ţi cam fac părul măciucă. Dar, din fericire, în acest „second-hand de suflete”, „business-ul” este salvat de o doză maximă de umor. Sigur că se fac o serie de trimiteri culturale şi la filmul „Cabaret” al lui Bob Fosse, dar acesta este un mare plus al montării. În cele din urmă, a ieşit un spectacol care ar putea oricând intra în repertoriul unui teatru profesionist, fiind, de altfel, şi foarte bine jucat.
Pe locul trei a ieşit spectacolul „Intim” al companiei „Aşa”, pe un excelent text scris de Roxana Pântice, pus în scenă de Cristi Bojan. Cupluri destrămate, refăcute, rearanjate, mutări şi permutări de îndrăgostiţi în şi din diverse relaţii. Un text viu şi foarte comic, care priveşte cu detaşare şi umor dramoletele amoroase ale tinerilor.