Dacă ar fi să ne luăm după buluceala de la anumite concerte, după faptul că deja au mai rămas puţine bilete şi abonamente pentru concertele de la Festivalul Enescu, s-ar spune că există un public foarte numeros interesat de muzica clasică. Dacă e sau nu aşa, am încercat să aflăm de la Oltea Şerban Pârâu, care, de doi ani, conduce Orchestrele şi Corurile Radio.
Muzicolog de profesie, Oltea Şerban Pârâu este şi redactorul şef al postului Radio România Cultural, un post public „de nişă”, dar care a ajuns „să se bată” cu succes în audienţe cu radiouri comerciale.
La ultimul concert din „Turneul Stradivarius”, biletele se vânduseră cu o lună înainte. E un eveniment unic sau putem spune că avem un public interesat de concerte clasice?
Oltea Şerban Pârâu: A fost un eveniment foarte bine mediatizat, un program extrem de atractiv – cele 24 de capricii de Paganini pentru vioară solo -, a fost Alexandru Tomescu, vedeta indiscutabilă a muzicii clasice din România. Este o bucurie pen¬tru noi faptul că el este solistul Orchestrelor şi Corurilor Radio şi că poate fi văzut pe această scenă. Dar un public ca în acea furtunoasă zi de 19 mai nu s-a mai văzut de mult în România. Interesant este că a aduce public la Ateneu, la Operetă, la Teatrul Naţional este de 10 ori mai uşor decât a-l aduce la Sala Radio care, deşi este relativ în centru, este ascunsă, nu are locuri de parcare şi se găseşte şi departe faţă de orice mijloc de transport în comun.
Unul dintre obiectivele dumneavoastră, şi la România Cultural, şi la Orchestrele Radio, a fost diversificarea publicului şi întinerirea lui. Credeţi că aţi reuşit?
O.Ş.P.: Se împlinesc acum şase ani de când mi-am propus să reuşesc această diversificare şi întinerire a publicului la Radio România Cultural şi doi de când mă ocup şi de Orchestrele şi Corurile Radio. Cifrele vorbesc. Chiar dacă mişcările nu sunt spectaculoase – în acest domeniu este şi foarte greu, pentru că vorbim despre o ţară în care consumul cultural este foarte redus – ele sunt sesizabile. Radio România Cultural ajunge la publicul lui şi prin două site-uri, unul oficial al postului şi un altul care este un proiect al nostru, practic un portal cultural www.radiocultura.ro, care reuneşte dezvoltări online ale celor mai dinamice emisiuni ale postului. În materie de muzică şi de prezenţă a publicului în sălile de concert, pot vorbi despre date concrete, pentru că anul trecut s-a înregistrat o dublare a numărului de bilete vândute la concertele Orchestrelor şi Corurilor Radio, iar afluenţa de public nou, care a venit spre noi descoperindu-ne prin reţelele de socializare, nu este nici ea de neglijat. De altfel, s-au înregistrat în întreaga stagiune nouă concerte şi recitaluri cu sala arhiplină, cu bilete vândute în picioare, ceea ce nu-mi aduc aminte să fi văzut de mult la Sala Radio sau la Ateneu la concerte obişnuite de stagiune, în afara Festivalului „Enescu”.
Ce auzim în vara asta şi de la toamnă la România Cultural?
O.Ş.P.: Mai mult teatru şi mai multă muzică bună. Iar de la 1 septembrie, exclusivitatea radio pentru publicul din întreaga ţară, alături de Radio România Muzical, a integralei în direct a concertelor Festivalului Internaţional „George Enescu”.
Iar dacă ne referim la tineri, o abordare dezinvoltă, jucăuşă dar inteligentă, este esenţială în a le oferi alternative pentru a-şi mobila mintea. Din toamnă, avem ca idee prioritară o serie de emisiuni ce se înscriu în conceptul „Născut în România/Born in Romania”, concept pe care îl va promova Radio România Cultural în acest sezon, gândit să realizeze legătura atât de necesară dintre artişti, muzicieni, oameni de cultură, de ştiinţă etc. care au decis să părăsească România şi cei rămaşi acasă. Prin emisiunile postului Radio România Cultural, personalităţi mondiale – muzicieni, artişti vizuali, arhitecţi, actori, regizori, scriitori şi nu numai – vor reveni în ţara natală pentru a împărtăşi românilor din cunoştinţele, experienţa şi măiestria dobândite peste hotare.
Ce mai pregătiţi cu soliştii şi orchestrele Radio?
O.Ş.P.: Primul reper este turneul de la Varna, participarea noastră între 22 şi 25 iunie la ediţia a 85-a (da, acest festival există din anii 20 ai secolului trecut) a Varna Summer Fest 2011 – cel mai vechi festival de muzică din Bulgaria şi unul dintre evenimentele cu cea mai lungă tradiţie din Europa, dedicate muzicii clasice. Acolo vor avea loc un recital susţinut de violonistul Alexandru Tomescu, pianistul Horia Mihail şi violoncelistul Răzvan Suma, precum şi două concerte susţinute de Orchestra Naţională Radio. Aceasta va evolua, pe rând, sub baghetele dirijorilor Iurie Florea şi Tiberiu Soare, şi alături de mezzosoprana Ruxandra Donose, Alexandru Tomescu, Horia Mihail şi Răzvan Suma. Cele două concerte simfonice vor fi transmise în direct la Radio România Cultural şi Radio România Muzical şi vor intra în circuitul muzical al Uniunii Europene de Radio şi Televiziune, ceea ce presupune difuzarea lor către radiourile publice din Europa. Este un festival important, la care au invitate de-a lungul timpului ansambluri de renume precum Camerata Amsterdam, Baletul Operei Maghiare, Compania de Balet a Operei Comice din Berlin, Piccola Scala – Milano, Baletul Regal Suedez, Orchestra Simfonică Radio din Leipzig, Orchestra Simfonică Radio din Sankt Petersburg şi nu numai. Aşadar, o companie selectă…
Pentru stagiunea viitoare avem câteva nume mari şi, nu în ultimul rând, câteva propuneri de evenimente festivaliere incluse în stagiune, cum va fi „Viori de colecţie” la Sala Radio, o serie de concerte şi recitaluri în care, pe scena noastră, timp de opt zile, vor putea fi ascultate viori istorice la care cântă violonişti români din ţară şi din străinătate. În preajma deschiderii stagiunii recomand publicului, în luna octombrie, „Cântecul pământului” de Mahler cu Ruxandra Donose solistă şi Julien Salemkour dirijor, o lucrare foarte pretenţioasă, care nu s-a cântat până acum în contextul anului Mahler la Bucureşti.
Dacă aţi fi doar un simplu spectator, ce n-aţi rata la Enescu de anul acesta?
O.Ş.P.: Seria de trei concerte „By Midnight” de la Ateneu din 9, 10 şi 11 septembrie susţinute de Lausanne Chamber Orchestra şi Christian Zaccharias cu trei seri Schumann, Orchestra Teatrului Mariinsky din Sankt-Petersburg cu Valery Gergiev pe 11-12 septembrie la Sala Palatului, Staatskapelle Berlin cu Daniel Barenboim la pupitru pe 13-14 septembrie, dar nu în ultimul rând şi evenimentul repertorial pe care-l reprezintă Turangalîla de Messiaen cu Orchestra Naţională Radio pe 15 septembrie. Bineînţeles, nu trebuie ratată Filarmonica din Israel cu Zubin Mehta, avându-i ca solişti pe Vadim Repin şi Yefim Bronfman pe 20 şi 21 septembrie.
Se poate compara „Enescu” cu alte mari festivaluri internaţionale?
O.Ş.P.: Da. Este unul dintre cele mai importante festivaluri de muzică clasică din Europa, iar prezenţa atâtor orchestre străine într-un oraş pe parcursul a doar trei săptămâni este aproape un unicat la nivel mondial. Ar trebui ca România să se laude mai mult cu această realizare a sa în domeniul cultural.