Cele două filme româneşti prezentate pe Croazetă, „Aurora”, regia Cristi Puiu, şi „Marţi, după Crăciun”, cel mai nou film al lui Radu Muntean, au născut deja vii controverse, peliculele având atât cronici absolut elogioase, cât şi unele extrem de acide.
Dacă „Boston Globe” scria că cele două filme sunt exemple de „cinema pur”, regretând că ele nu au fost incluse în competiţia pentru Palme d’Or, iar cotidianul francez „La Voix du Nord” şi-a intitulat unul din articole „România-Statele Unite 2-0″, remarcând faptul că filmele româneşti surclasează cele două premiere marca Hollywood prezentate la Cannes, „Robin Hood” şi „Wall Street 2″, autorul articolului mergând până acolo încât nu s-a sfiit să-i compare pe Radu Muntean şi pe Cristi Puiu cu legendarii Ingmar Bergman şi Krzystof Kieslowski, mult mai rezervaţi au fost cronicarii din „Screen Daily” şi „The Hollywood Reporter” în articolele apărute duminică. Astfel, Peter Brunette de la „The Hollywood Reporter” remarca, cu mult sarcasm, că tinerii regizori români se întrec parcă într-un soi de competiţie macho pe tema „cât de mult putem plictisi spectatorii înainte de a le servi marfa şi cât de mult poate publicul suporta până să iasă din sală”. Acelaşi cronicar considera că „Aurora” este un „film lung de trei ore în care nu se întâmplă nimic”, apreciind totuşi forţa finalului. „Dar cât trebuie să suferim pentru a ajunge acolo…”, comenta criticul cu umor. La rândul ei, comparând „Aurora” cu „Moartea domnului Lăzărescu”, publicaţia „Daily Screen” remarca faptul că al doilea film al seriei „Şase povestiri de la marginea Bucureştiului”, începută cu „Moartea domnului Lăzărescu”, este mult mai slab decât primul, subliniind faptul că „Aurora” este un film extrem de lung, care-şi plictiseşte spectatorii nepermis de mult înainte de a le transmite mesajul.