Utilizatorii tabletelor electronice promit că vor renunţa la cărţile clasice, pe măsură ce vor putea accesa din ce în ce mai multe cărţi şi publicaţii online.
„Este doar o chestiune de timp până când vom înceta să mai tăiem milioane de copaci, şi toate publicaţiile vor deveni digitale”, a declarat preşedintele companiei Creative Strategies, Tim Bajarin, pentru AFP.
Veniturile anuale generate de consumul online de carte va ajunge la 9,7 miliarde de dolari în 2016, mai mult decât triple faţă de cele 3,2 miliarde de dolari, aşteptate până la finalul anului 2011, se arată într-un raport întocmit de Juniper Research.
Aproape o jumătate dintre cumpărătorii cărţilor clasice au declarat, în cadrul unul sondaj realizat de către US Book Industry Study Group (BIGS), că vor renunţa la ele dacă va apărea, după mai puţin de trei luni de la apariţia versiunii tipărite, şi o versiune digitală a cărţilor scrie de autorii lor preferaţi.
„Piaţa cărţilor electronice se dezvoltă rapid, iar atitudinile şi comportamentele consumatorilor se schimbă în decursul a doar câteva luni„, a declarat directorul executiv al BIGS, Angela Bole.
Însă Bajarin consideră că, abia peste 10 ani, cărţile clasice vor deveni demodate. „În primul rând, există generaţia celor care au peste 45 de ani şi care au crescut citind cărţi obişnuite, iar acest mod de lectură va rămâne pentru ei cel mai confortabil”, a declarat Bajarin. „Cu toate acestea, peste câţiva ani, generaţiile tinere vor folosi tabletele pentru a citi toate cărţile şi publicaţiile care îi interesează”.
Analistul companiei Gartner, Allen Weiner, consideră că tabletele nu vor putea înlocui cărţile clasice în anumite situaţii, precum lectura de relaxare de-acasă. „Cred că uciderea pieţei cărţilor obişnuite este un mit”, a declarat el.
Cu toate acestea, ziarele şi revistele vor avea destine diferite. Costul hârtiei şi distribuţiei este mult prea mare în cazul cotidienelor, care nu oferă un conţinut la fel de proaspăt ca ediţiile online. În schimb, revistele vor trebui să găsească o cale de mijloc între print şi online.