N-ar trebui în nici un caz la acest film extrem de subtil să intraţi pe Internet ca să citiţi subiectul. O să vi se pară de-a dreptul abracadabrant.
O femeie măritată cu un doctor, cu o carieră strălucită, cu care are doi copii, deja ajunşi la vârsta adolescenţei, pare a fi fericită, doar că şi-ar dori să nu mai fie casnică şi să-şi reia meseria de fizioterapeută, motiv pentru care începe să-şi amenajeze un cabinet. (Cu această ocazie o să şi învăţaţi ceva din tainele acestei meserii fascinante, de care mai toată lumea îşi doreşte să profite.) Unul dintre cei care lucrează de zor ca simplu muncitor reuşeşte să-i stârnească o pasiune de o intensitate extraordinară, pentru care e dispusă, pur şi simplu, să renunţe la tot şi la toate. Inteligenţa regizoarei constă în faptul că nu alege neapărat nişte actori foarte frumoşi, Kristin Scott Thomas şi Sergi Lopez fiind înainte de toate de un talent fără margini, jucând cu o încărcătură sufletească transmisibilă publicului, uşor contrariat iniţial de intriga poveştii.
Yvan Attal are personajul cel mai ingrat, al bărbatului bine, de succes, care nu-şi poate imagina cum de i s-a întâmplat una ca asta, tocmai lui. Soluţia pe care o alege este una nedemnă de poziţia sa: răzbunarea cu orice chip, încercând între altele să-şi constrângă consoarta să nu-l părăsească. E de asemenea foarte realistă reacţia celor doi copii. Băiatul îşi înţelege mama, fata o incriminează. Scenariul, foarte bine condus, este semnat de două femei: regizoarea Catherine Corsini şi Gaëlle Macé, specialistă în dialoguri. Sigur că vom găsi şi cadre bine cunoscute în filmele cu îndrăgostiţi, toţi merg pare-se la mare, chiar şi în peliculele româneşti. Dar asta nu deranjează. Disperarea găseşte soluţii atunci când nu mai există bani. Aveţi ocazia să aflaţi cu cât se poate vinde într-o benzinărie un ceas Cartier, pentru că soţul gelos blochează conturile şi carburantul trebuie, totuşi, achitat, chiar dacă soluţia e catalogată imediat drept una de… Africa: 120 de euro.
Lumina din ochii lui Kristin Scott Thomas atunci când se îndrăgosteşte este atât de semnificativă pentru iubirea ei nesăbuită şi nestăpânită, încât aproape că nu mai are nevoie de cuvinte. Brusc, devine mai tânără şi mai frumoasă, chiar dacă nimic nu pare să-i fie de ajutor în această aventură cu un semi-emigrant ilegal, din Spania, ieşit de curând din puşcărie şi care are şi o fetiţă pe care, din când în când, o poate vedea. Ceea ce declanşează focul dintre cei doi este un fel de accident de maşină, mai precis un automobil care porneşte singur la vale, dintr-o imprudenţă a ei şi pe care el, într-un elan salvator, se repede să-o oprească, ceea ce îl va costa un picior în ghips, care l-ar putea împiedica să-şi vadă copila, prezenţă restricţionată, în viaţa lui, de un divorţ. Scenele fierbinţi sunt dozate în aşa fel încât să nu fie nici ridicole, nici obositoare, ci îmbietoare. Libertatea de care ţi-ai putea imagina că dispune o occidentală se demonstrează a fi una extrem de limitată, amintind mai degrabă de dramele din lumea orientală. Inclusiv prietenii par să o abandoneze, fie că sunt mai vechi sau mai noi, fiecare văzându-şi de interesele sale, fiind şantajaţi să aleagă, de către soţul înşelat, dar încă stăpân pe situaţia financiară. Finalul este foarte puţin previzibil şi fireşte că n-am să vi-l dezvălui, dar ceea ce contează cu adevărat e drama ce pare trăită de toţi cei care au contribuit într-un fel la această poveste cinematografică. De amintit faptul că, în 2001 filmul aceleiaşi regizoare „La répétition”, cu Emmanuelle Béart într-un rol gay, a fost selecţionat, în competiţie, la Cannes.
RUPTURA ****
Franţa, 2009, 1h 25min.
PARTIR. Regia: Catherine Corsini.
Cu: Sergi Lopez, Kristin Scott Thomas, Yvan Attal, Alexandre Vidal, Genevieve Casile, Bernard Blancan, Aladin Reibel, Sali Cervia, Berta Esquirol, Michele Ernou.
Distribuit de Independenţa Film.
Bucureşti (Hollywood Multiplex, Cityplex), Constanţa (Cityplex)