În noul spectacol al Teatrului Act, Marcel Iureş se dedă la poveşti, într-un „one man show” după celebra poveste a lui Ion Creangă, „Ivan Turbincă”. Cu Iureş pe post de homeless cu chef de vorbă, „Absolut!” este un spectacol care are ca subiect chiar arta povestitului.
„Mamă, ce boschetar!” îmi zise, pe un ton admirativ, unul dintre prietenii alături de care am intrat în acelaşi timp în sală la noul spectacol al Teatrului Act. Nebărbierit, înconjurat de cartoane, pungi de plastic şi alte obiecte din domeniu, protagonistul spectacolului era întins pe jos la intrarea spectatorilor. Şi era cam supărat că muzicuţa din dotare tot dădea rateuri. „Gata, mă? Plătiră toţi?”, întrebă protagonistul şi spectacolul începu. Sau mai bine zis, începu povestitul. Şi boschetarul, homeless-ul, sau cum vreţi să-i ziceţi, se dovedi un povestitor al dracului de bun.
Nu e altceva decât faimoasa „Ivan Turbincă”, o poveste care i-a trecut fiecăruia pe la urechi (sau prin faţa ochilor) într-o formă sau alta. Deşi e montată deseori la teatre de copii şi publicată în cărţi de copii, e o poveste care nu prea li se adresează celor mici. Na, ce să înţeleagă copiii din nemulţumirea lui Ivan că în Rai nu sunt nici femei, nici votcă? Sau mai ştii, cu precocitatea asta din ziua de azi…
Dar domnul de la colţul străzii (sau mai bine zis colţul scenei) ştie foarte bine cum e cu tutunul şi votca şi cheful. Îi cam place ca fasolea cu costiţă să fie însoţită de un lichid incolor cu ceva grade. Şi ce merge cel mai bine lângă un pahar, în fine o sticlă (sau chiar mai multe) decât o poveste despre beţie ? Şi ca orice poveste cu/despre/de beţie porneşte de la chefuri şi ajunge încet-încet la bătrâneţe, moarte, Dumnezeu.
Paranteză. Un amic venit de prin părţile estice îmi povestea odată despre lucrurile care îi plac în România. Între altele era şi asta: „Voi când vă întâlniţi la bere discutaţi despre fotbal şi despre gagici. La noi, de la primul pahar, se ajunge la discuţii despre moarte şi Dumnezeu. Şi ţine aşa până dimineaţă. Iar a doua zi, când te trezeşti, nu te doare capul doar din cauza alcoolului.” Închidem paranteza.
Alexandru Dabija şi Marcel Iureş nu îşi propun să descopere nu ştiu ce sensuri ascunse ale poveştii lui Ivan Turbincă. „Absolut!” e un spectacol cu şi despre povestit. Nu cred că trebuie să ne întrebăm de ce Sfântu Petru’ din spectacol vorbeşte cu accent evreiesc sau alte alea. Homeless-ul despre care am putea deduce că e Ivan Turbincă în persoană, deşi nu se spune niciodată explicit, povesteşte şi el cum poate mai bine. Că doar ce să facă până se încălzeşte fasolea la conservă? Ce să facă până apare careva cu un nou transport de lichid incolor cu grade şi tutun? Spune şi el, cum poate mai bine, o istorie pe care a auzit-o de la alţii. Sau poate chiar a trăit-o. Şi ca să fie credibil, homeless-ul nostru foloseşte „avuţia” din dotare să îşi ilustreze povestea. O pungă de plastic mototolită devine turbinca, patul de carton e folosit pe post de coşciug ş.a.m.d. Nu este o dramatizare, ci pur şi simplu relatare a poveştii. Evident, ca la orice poveste spusă public, ca la relatarea unui banc, protagonistul încearcă să imite şi să diferenţieze personajele. Şi o face şi el cum îi trece prin cap pe moment. Ba uneori le mai şi încurcă. Dar ce-are a face? Vremea trece plăcut. „Ne mai râdem” şi noi că a fost unul care a păcălit Moartea.
ABSOLUT !
1h 30min.
după „Ivan Turbincă” de Ion Creangă
regia: Alexandru Dabija.
cu: Marcel Iureş
Teatrul Act
Preţ bilet: 40 lei, 20 lei (redus).