Gala care serbează anual cele mai importante realizări artistice a avut doi inamici: criza şi norul vulcanic, numit tandru de amfitrionul Ion Caramitru „buclucaş”. Mulţi dintre cei care ar fi trebuit fie să înmâneze, fie să primească premii au fost ţinuţi „ostatici” prin aeroporturi şi nu au mai ajuns la serbarea de fiecare an a teatrului românesc. „Gala noastră va arăta ca un şvaiţer. E plin de găuri”, a spus Caramitru. Dar pentru că „The show must go on”, după cum a cântat Filipissima chiar în debutul serii, Caramitru şi-a suflecat mânecile şi a trecut la lucru (spre deosebire de colegul său de revoluţie din celebra sintagmă „Mircea, fă-te că lucrezi!”). Criza a desemnat din nou locaţia galei, un studio de televiziune, ca şi anul trecut, lucru ce l-a făcut pe premiantul Toni Grecu să profeţească: „Am fost alături de Gala UNITER de mulţi ani. La început, era la Sala Palatului. Apoi, la Teatrul Naţional. Acum e la televiziune. Probabil că la anul se va face în sufrageria lui Ion Caramitru şi se va transmite prin SMS. Caramitru le va da un bip nominalizaţilor şi-i va ruga să-l sune înapoi dacă vor să ştie ce premii s-au dat, pentru că el nu mai are minute”. A fost bancul serii, dar de această neagră perspectivă s-au dezis toţi sponsorii îndelung curtaţi de realizatorii de festivaluri.
Cei patru preşedinţi
Gala a fost marcată de patru preşedinţi (trei dintre ei, marca „Divertis”): Nicolae Ceauşescu în direct de la Havana, Ion Iliescu, Traian Băsescu şi Ion Caramitru, preşedinte peste Ţara Teatrului. Ceaşcă a spus că-l invidiază sincer pe revoluţionarul Ion Caramitru pentru trei replici pe care a avut şansa să le spună în viaţă: „Tu bei or not tu bei”, „E ceva putred în Finlanda” şi „Mircea, fă-te că lucrezi!”.
Cele mai emoţionante discursuri
Gala a fost lungă, dar pigmentată cu lacrimi şi emoţii netrucate. Printre momentele cu adevărat frumoase s-a numărat discursul de mulţumire al Tatianei Iekel, o doamnă cu lipici la tinerii regizori: „Ei, cine credeţi că m-a luat într-un spectacol la Teatrul Odeon? Radu Afrim. Chiar el. Nu-i nevoie să vă mai spun cine e, că e o somitate… Şi am jucat în trei filme ale lui Florin Piersic junior, care, cu voia lui Dumnezeu, este chiar fiul meu”. Vorbele doamnei Iekel l-au făcut pe Ion Caramitru, care a fost martorul atâtor discursuri în 18 ani de gale UNITER, să spună: „Cum te joci tu, Tatiana, cu sufletele noastre!”. Minunate au fost şi cuvintele transmise de Alexandru Dabija, cel ţinut departe de gală de „mai vechi beteşuguri şi de o oarecare sfială”, care a transmis un mare „Te iubesc” teatrului şi persoanelor care îl populează.
„Trebuie să le spunem «Te iubesc» omenilor cât sunt în viaţă”, a punctat Alexandru Dabija, cel care a luat premiul pentru Cel mai bun regizor pentru haiosul experiment „Pyramus & Thisbe 4 you”, de la Teatrul Odeon. La fel, Gigi Căciuleanu („Premiul special pentru performanţă în domeniul nonverbal”, adică pur şi simplu pentru faptul că este cel mai minunat dansator pe care l-au dat lumii România şi Miriam Răducanu), care face minuni şi cu trupul, şi cu vorbele, a transmis un mesaj filmat de la Santiago de Chile, învingând astfel faimosul nor de cenuşă. Vlad Ivanov, aflat în formă maximă, a ţinut să spună, mândru, la pauză: „Am luat eventul”. Cum ar veni, cupa şi campionatul. Pentru că, precum croitoraşul cel viteaz, a ucis fără milă două muşte dintr-o lovitură: a luat şi premiul pentru Cel mai bun actor în rol secundar la Gopo, şi premiul omolog la UNITER, pentru alter ego-ul lui Cehov, doctorul de treabă, bun să-l pui la suflet, din spectacolul „Un duel”, montat de Alexandru Dabija la TNB.
Victor Frunză a chiulit de la gală
Tot în termeni fotbalistici s-a exprimat şi actorul Attila Balazs, directorul Teatrului Maghiar „Csiki Gergely” din Timişoara, când a ridicat binemeritatul premiu pentru Cel mai bun spectacol („Rosencrantz şi Guildenstern sunt morţi”, în regia lui Victor Ioan Frunză, care a chiulit de la gală), vorbind despre meciul „Radu Stanca”-„Csiky Gergely” ca despre un derby Poli Timişoara-CFR Cluj. O prezenţă colorată la propriu a fost cea a Iulianei Vâlsan, premiată pentru excelenta scenografie a spectacolului „Herr Paul”, montat de Radu Afrim la Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ. Ea a folosit culorile complementare verde-roşu pentru a-şi vopsi părul, derutând astfel complet pietonii: „Păi, e verde, dom’le, sau e roşu?”. Iuliana s-a SMS-uit îndelung pe parcursul galei cu regizorul Radu Afrim, schimbând impresii (bârfind adică, ce să mai ascundem!).
Capcanele din TVR
În final, am putea spune că are şi domnul preşedinte Traian Băsescu dreptate când spune că Televiziunea română e un loc periculos. La gală, nu mai puţin de două persoane au căzut într-un havuz cu apă (una la pauză şi alta la şpriţul de la final). Ştiam noi că TVR e o instituţie veche, dar chiar aşa, castel medieval, cu capcane la tot pasul, nu ne aşteptam.
UNITER 2010
Cel mai bun spectacol: „Rosencrantz şi Guildenstern sunt morţi”, de Victor Ioan Frunză, Teatrul Maghiar din Timişoara
Premiul de Excelenţă: echipa spectacolului „Faust”, de Silviu Purcărete, de la Teatrul „Radu Stanca” din Sibiu
Cel mai bun regizor: Alexandru Dabija, pentru „Pyramus& Thisbe 4 you”, Teatrul Odeon Bucureşti
Cea mai bună actriţă în rol principal: Virginia Mirea, „Casa Zoikăi”, de Alexandru Tocilescu, Teatrul de Comedie din Bucureşti
Cel mai bun actor în rol principal: George Mihăiţă, pentru rolul din „Casa Zoikăi”, de Alexandru Tocilescu, Teatrul de Comedie din Bucureşti
Cea mai bună actriţă în rol secundar: Ana Ciontea, „Un duel”, Teatrul Naţional Bucureşti
Cel mai bun actor în rol secundar: Vlad Ivanov, „Un duel”, Teatrul Naţional Bucureşti
Cea mai bună scenografie: Iuliana Vâlsan, „Herr Paul”, Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ
Premiul preşedintelui UNITER: Aura Corbeanu, vicepreşedinte UNITER
Premiul pentru întreaga activitate: actriţa Tatiana Iekel, actorul Mircea Andreescu, scenograful Andrei Both, regizorul Mircea Cornişteanu, teatru de păpuşi-Alexandra Davidescu
Premiul senatului UNITER pentru teatru de divertisment: Toni Grecu
Premiul special pentru muzică de teatru: George Marcu
Premiul special pentru spectacol nonverbal: Gigi Căciuleanu
Premiul special acordat de Consiliul Britanic: „Qartet”, Teatrul Naţional din Iaşi
Premiul pentru cea mai bună piesă românească a anului: „Jack, lunetistul”, de Radu Macrinici
Premiul pentru critică de teatru: Ionuţ Sociu şi Ludmila Patlanjoglu (Premiul pentru întreaga activitate)
Debut: Crina Semciuc – „Leonce şi Lena”, Teatrul de Comedie, Bucureşti
Teatru radiofonic: „Despre senzaţia de elasticitate când păşim peste cadavre”, de Matei Vişniec, în regia lui Mihai Lungeanu, la SRR.