Deşi pe marile noastre ecrane a ajuns cronologic după „Up In The Air”/„Sus în aer” (devenind între timp aproape retro ca subiect după povestea cu vulcanul din Islanda), „Bărbatul care se holba la capre”, iniţial, a fost prezentat în afara competiţiei la Festivalul de la Veneţia, anul trecut, odată cu „Francesca” noastră. Ce-i drept în afara competiţiei. El este o poveste adevărată despre un ziarist, interpretat de un alt cuceritor al Hollywood-ului, Ewan McGregor (al cărui fan dacă sunteţi evitaţi să vedeţi „I Love You Phillip Morris”), şi un militar american (fireşte, Clooney), implicat în nişte experimente paranormale, făcute pe un pluton special.
Scenariul semnat de Peter Straughan porneşte de la cartea cu acelaşi titlu a lui Jon Ronson. E foarte interesant de urmărit amestecul de spioni paranormali supranumiţi şi războinici Jedi (noroc cu filmele altora) şi ideea că s-ar putea să devii invizibil, să vezi la foarte mare distanţă, să manevrezi norii (povestea cu lava le-a scăpat), să treci prin zid şi să ai tot felul de premoniţii. Unitatea specială fusese fondată în anii ’70, în plin război din Vietnam, de către un oarecare Bill Djano (interpretat de oscarizatul de anul acesta Jeff Bridges pentru „Crazy Heart”, deşi ar fi meritat mai curând pentru cel de faţă, căci este de neuitat cu codiţa lui împletită şi tendinţele de yoghin) care îi pregăteşte pe cei mai buni dintre cei mai buni, Lyn şi Larry, Clooney şi respectiv Kevin Spacey (fostul „Suspect de serviciu”). Cei doi se urăsc de moarte, că doar ne trebuia şi un conflict: George vrea doar părţile bune ale acestei, să-i zicem, filozofii armate, iar Kevin pe cele mai sinistre. Ei ajung până aproape de zilele noastre, la începutul anilor 2000, când sunt luaţi ostatici, unde altundeva decât în Irak.
Stârneşte un zâmbet încercarea lui Clooney de a opri cu puterea gândului o turmă de capre. Hipnotizându-le eventual. Momentul pe care regizorul îl vrea realmente plin de umor este ascultatul la nesfârşit al unei melodii. Dar noi deja cunoaştem efectul, poate chiar mai reuşit din „Poliţist, adj.”, când cuplul Irina Săulescu-Dragoş Bucur o ascultă pe Mirabela Dauer. Personajul cel mai credibil rămâne gazetarul de la „Daily Telegram” care are şi rol de povestitor pe alocuri şi care e dispus să facă orice ca să afle acest proiect strict secret al armatei, despre soldatul devenit armă paranormală şi are răbdare iniţial să audă tot felul de trăsnăi până va putea pune cap la cap nişte informaţii. Dintre ele nu lipseşte nici cea că nu poţi ajunge la asemenea performanţe decât drogându-te serios, ceea ce nu părea niciun păcat prea mare în deceniul VII şi pe şest se mai întâmplă şi acum. Scena cu Clooney la volan încercând să schimbe norii de pe cer e absolut mortală, deşi fireşte n-o să vă spun deznodământul pentru că v-ar strica toată plăcerea. Călătoria prin deşert are ceva de western de altădată, iar George Clooney e clar fascinat de rol în care îşi pune tot entuziasmul. Ar mai fi de menţionat legătura dintre regizorul american Grant Heslov, care este şi actor, şi producător, şi scenarist care a jucat în „Minciuni adevărate”, „Inamicul Statului” şi „Noapte bună şi noroc” pentru care a fost nominalizat alături de protagonistul său la Oscar, ca producător şi scenarist.
De remarcat ironia din generic unde capra este în propriul său rol (ceea ce pe româneşte este şi mai caraghios având în vedere conotaţia locală a apelativului). De altfel animalul cu barbă (ca şi personajul lui Jeff) apare pe afiş din profil alături de vedetele americane şi sub un ochi încadrat aidoma simbolului masonic. Oare de ce?
OMUL CARE SE HOLBA LA CAPRE
Comedie, SUA, 2009, durata: 1h 34 min.
THE MEN WHO STARE AT GOATS
Regia: Grant Heslov. Cu: George Clooney, Ewan McGregor, Jeff Bridges, Kevin Spacey, Stephen Lang, Robert Patrick, Waleed Zuaiter.
Bucureşti (Hollywood Multiplex, Movieplex, Cinema City Cotroceni, Cityplex), Timişoara (Cinema City), Bacău (Cinema City).