3.5 C
București
joi, 26 decembrie 2024
AcasăInternaționalCriza din UcrainaBrandurile occidentale nu au putut să părăsească Rusia

Brandurile occidentale nu au putut să părăsească Rusia

Invazia Ucrainei a determinat multe mărci occidentale să evite Rusia, dar unele au încă puncte de vânzare deschise în țară și spun că nu sunt capabile să le închidă, notează BBC.

Marks and Spencer, Burger King și grupurile hoteliere Marriott și Accor sunt restricționate de acorduri complexe de franciză care îi împiedică să se retragă.

Firmele au externalizat afacerile rusești către terți și nu dețin operațiunile care le poartă numele.

Împreună, firmele au aproape o mie de puncte de desfacere încă deschise în Rusia.

M&S are 48 de magazine, iar Burger King are încă 800 de restaurante deschise, în timp ce Marriott și Accor au deschise 28, respectiv 57 de hoteluri.

Multe firme occidentale au încheiat astfel de acorduri pe zeci de ani. De exemplu, magazinele Marks and Spencer sunt operate de o companie turcă numită FiBA, care deține drepturile de a vinde produsele retailerului în Europa de Est, încă din 1999. Gigantul de retail a declarat că a suspendat livrările de mărfuri către FiBA ca răspuns la război.

Între timp, proprietarul Burger King, Restaurant Brands International, a mai spus pentru BBC că restaurantele sale sunt conduse de francizați. Aceste „acorduri legale de lungă durată nu pot fi schimbate cu ușurință în viitorul previzibil”.

Se înțelege că grupurile hoteliere Marriott, IHG și lanțul francez Accor, care are printre mărcile Ibis și Novotel, operează toate în Rusia în baza unor acorduri similare.

Marriott a declarat pentru BBC că hotelurile sale din Rusia sunt deținute de terți, dar a spus că va „continua să evalueze capacitatea acestor hoteluri de a rămâne deschise”, sugerând că analizează acordurile de franciză.

Franciza este o metodă de afaceri de distribuire a produselor sau serviciilor. Acesta implică un francizor, o companie care a stabilit numele mărcii, și un francizat, o companie care plătește o taxă pentru dreptul de a face afaceri sub numele francizorului și de a-și vinde produsele.

Graeme Payne, specialist în franciza britanică și internațională la firma de avocatură Bird&Bird, a declarat pentru BBC că franciza a fost utilă mărcilor occidentale care doresc să intre pe piețe din diferite țări, dar nu au cunoștințe locale, bani sau capacitatea de a intra în ele.

„În calitate de membru al publicului, v-ați gândi de ce nu își închid magazinele? Dar doar dintr-o perspectivă comercială și contractuală, este foarte dificil să faceți acest lucru fără consecințe legale de mare anvergură”, a spus domnul Payne.

Aceste consecințe ar putea avea implicații financiare serioase pentru afacerile occidentale, care ar putea fi date în judecată de francizați dacă ar încălca orice acord, care durează adesea 10 ani sau mai mult.

Victoria Hobbs, partener la Bird&Bird care se ocupă de litigiile de franciză, a declarat pentru BBC că dacă un proprietar de franciză are legături cu președintele rus Vladimir Putin sau a fost sancționat, atunci din perspectiva Marii Britanii, un acord ar putea fi reziliat.

Urmărește România Liberă pe TwitterFacebook și Google News!

Alexandru Stancu
Alexandru Stancu
2017 este anul debutului meu în presă. Am trecut pe la ProTv și Aleph News, iar din vara lui 2021 am devenit editor web la România Liberă.
Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă