Codul de conduită este parte a strategiei „De la fermă la consumator” a Comisiei şi reprezintă un element esenţial al eforturilor UE menite să sporească disponibilitatea şi accesibilitatea unor opţiuni alimentare sănătoase şi durabile, care să contribuie la reducerea amprentei globale asupra mediului, potrivit CE.
El a fost elaborat în colaborare cu asociaţii şi întreprinderi din UE, cu participarea şi contribuţia activă a altor părţi interesate, inclusiv a organizaţiilor internaţionale, a ONG-urilor, a sindicatelor şi a asociaţiilor profesionale, precum şi a serviciilor Comisiei Europene.
„Astăzi, marcăm unul dintre primele rezultate tangibile ale activităţii noastre din cadrul strategiei „De la fermă la consumator”, care vizează stabilirea unui sistem alimentar sănătos şi ecologic. O cooperare strânsă între toţi actorii din domeniu este esenţială pentru realizarea unei tranziţii reuşite către sisteme alimentare durabile. Codul de conduită al UE va facilita această cooperare, bazându-se pe angajamentele deja asumate de industria alimentară şi încurajând acţiuni mai ambiţioase”, a declarat comisarul pentru sănătate şi siguranţă alimentară, Stella Kyriakides.
„Întreprinderile alimentare orientate spre viitor ştiu că solurile şi ecosistemele sănătoase sunt esenţiale pentru rezilienţa sistemelor noastre alimentare şi pentru activităţile lor. Prin urmare, sunt încântat că, prin intermediul acestui cod, industria alimentară face un pas decisiv către un viitor durabil pentru întreprinderile sale şi pentru planeta noastră”, a declarat comisarul pentru mediu, oceane şi pescuit, Virginijus Sinkevicius.
Codul cuprinde două niveluri de angajamente: în cazul asociaţiilor din UE este vorba de un set de şapte obiective, fiecare cu ţintele şi acţiunile sale orientative.
Printre măsurile concrete sunt vizate obiective foarte variate, de la reducerea conținutul de zahăr din produse până la scăderea emisiilor de gaze cu efect de seră.
În ziua lansării codului de conduită, 65 de semnatari (26 de producători de alimente, 14 comercianţi cu amănuntul din cadrul sectorului, o întreprindere din sectorul serviciilor de alimentaţie şi 24 de asociaţii) devin primele întreprinderi şi asociaţii deschizătoare de drumuri în acest domeniu.