Fără îndoială, Festivalul Internaţional Ploieşti Hot Jazz Summit, desfăşurat în perioada 13-15 mai în sala teatrului Toma Caragiu, a reprezentat un real succes, Capitala neputându-se bucura din păcate (în acest an) de un eveniment de jaz comparabil. Absenţa înghesuielii amatorilor bucureşteni s-a datorat mai degrabă lipsei de publicitate decât paralelei cu Sibiul, dar cine a ştiut nu a avut cum să rateze super speciala oportunitate a întâlnirii cu două vârfuri ale domeniului, incredibilii Chucho Valdez şi Maria Joao. Practic toţi factorii implicaţi, precum şi conjunctura favorabilă au contribuit la deplina reuşită, şi aici am putea enumera printre altele, organizatorii (Primăria Municipiului Ploieşti, Asociaţia Culturală Jazz Forum ’03 Ploieşti, Teatrul Toma Caragiu), parteneriatul cu Sibiu Jazz Festival, sponsorii şi, nu în ultimul rând, un manager al acestei a VI-a ediţii, l-am numit aici pe Lucian Sabados, nu numai bun, vechi şi fin cunoscător al genului dar, prin experienţa sa de regizor, un excelent organizator şi creator de atmosferă. Implicarea actorilor, locaţia şi chiar coincidenţa cu „noaptea muzeelor” a făcut să se simtă în permanenţă tenta culturală autentică iar scenografia inspirată, cu acea lampă de tavan cu braţe producând o lumină discretă dar caldă, a oferit o ambianţă specială. Festivalul a fost deschis vineri de Harry Sokol Trio din Austria şi Fanny Beriaux Quartet din Belgia.
Ceva se întâmplă în Polonia
Şi anume, ceva bine. De câţiva ani buni, aici apar şi proliferează grupuri care cultivă o muzică de calitate, în special de rock progresiv şi jazz, care déjà au început să facă furori chiar şi în State.La începutul lunii, unul dintre aceste grupuri poloneze de mare succes – Riverside -, a susţinut un concert la Culture House, bucureştenii putând aprecia pe viu nivelul ridicat. Cum Institutul Cultural Polonez a împlinit 10 ani nici la Ploieşti nu putea lipsi o trupă poloneză. Deşi nu la nivelul compatrioţilor de la Riverside, Chromosomos, care a deschis Festivalul duminică, a propus o muzică extrem de interesantă, un jazz cu virtuţile muzicii clasice, o atmosferă aparte care deseori ne-a adus cu gândul la King Crimson.
Rythm&bluesul nu moare
Nu numai că nu moare, dar recitalul Chinei Moses, un omagiu adus cântăreţei de culoare Dinah Washington, a entuziasmat şi a ridicat sala în picioare minute în şir. Cântecele de blues sau jazz specifice anilor ’50 (apropos, şi retro al anilor ’50 este la modă, la fel ca şi mixul şi etnicul), multe de pe albumul This One’s For Dinah, scos de China Moses în urmă cu doi ani, au încântat, aducând energie şi antren în sală. Provenind dintr-o familie de artişti, mama sa fiind, de altfel, cântăreaţa Dee Dee Bridgewater, China este prezentatoarea MTV News pe canalul muzical MTV France. Iar acest lucru s-a simţit din plin la Ploieşti, cântăreaţa ţinând în permanenţă publicul în priză cu diverse poante şi istorioare drăguţe legate de Dinah Washington şi intrând într-un dialog spumos cu subtilul pianist francez Raphael Lemonnier, ceea ce a făcut deliciul spectatorilor. De altfel, imediat după spectacol, China a fost asaltată pur şi simplu de admiratori. „M-am simţit excelent iar publicul din România este extraordinar, a intrat imediat în joc. Am simţit realmente o vie simpatie şi mi-a făcut multă plăcere să cânt aici”, ne-a declarat artista după concertul său de la Ploieşti.