Prima dată am auzit de film, în pline alegeri, când, aflându-mă la Montreal, la Săptămâna de Cinema Românesc, lumea părea mai informată decât mine de ce se întâmpla acasă. Se zvonea că era o producţie care a ieşit, chiar atunci, ca să încurce socotelile la urne.
Adevărul era că înaintea premierei româneşti, a fost difuzat pe unul dintre cele mai bune canale de televiziune din Europa, unul de elită, franco-german, ARTE, şi câteva zile fusese şi pe Internet, o variantă puţin mai scurtă decât cea de pe marile noastre ecrane. Din start trebuie să ştiţi că nu este în stilul lui Michael Moore, unde se vede că e incisiv exagerat, ba i-aş spune, chiar, apucat. Alexandru Solomon e calm, foarte ingenios în stilul de abordare a subiectului (ceea ce ştim deja de la „Franzela Exilului” despre Caragiale şi „Război pe calea undelor” despre draga noastră Europa Liberă). Acum încearcă şi reuşeşte să scoată la iveală reţeta Kapitalismului (şi ne spune în caietul de presă şi de ce l-a ortografiat cu K, „lucrarea lui Marx se scrie în original cu K, ca şi în rusă: Komsomol, Kommunist, şi KGB. Kakania e denumirea metaforică a bătrânului imperiu austro-ungar, dată de scriitorul Robert Musil unei societăţi putrede şi birocratice. Kapitalismul românesc e o combinaţie kăkănie a tuturor acestor ingrediente. Un cockteil exotic în care se amestecă banii, puterea şi trecutul comunist”).
Dar mai ales o să descoperiţi confidenţele unei părţi ale deţinătorilor marilor averi, cum s-au îmbogăţit ei. Sunt figuri emblematice ale ştirilor din România, şi care fără îndoială i-au intrigat pe mulţi şi le-a stârnit curiozitatea cum de or fi reuşit! Asta este varianta lor, oficială, a intervievaţilor, dar pe care autorul o mai aduce puţin la realitate. Umorul involuntar este omniprezent, dar şi amănunte neştiute, ori imagini deja de arhivă, de acum 20 de ani, de la reclamele TV cu GEPA şi „un pic mai bine pentru dumneavoastră” şi o înregistrare cu nişte canadieni care fac un audit, ca să dea de urma misterioasei averi a lui Ceauşescu. Şi pentru că veni vorba de el, regizorul l-a transformat pe Împuşcatul în fantoma care bântuie, nu Europa, ci România. Şi el şi ea ar avea un şoc să vadă atâta libertate, mai ceva ca în „Goodbye Lenin”…
În plus cei doi băieţei ai lui Alecu şi Ada Solomon, Marcu şi Filip, sunt martorii acestei radiografii pe care o explică prin ceea ce construiesc şi mai ales dau speranţa că nici generaţiile mult viitoare nu vor uita cum a fost.
De la culisele OTV-ului, la casele somptuoase, care seamănă ameţitor cu decorurile din serialul „Dallas”, la nelipsitele acvarii şi mai ales la filmările în trei oglinzi, un altfel de 3D, ca să vedem mai bine, totul e un puzzle. Animaţia lui Şerban Jipa, Andreeea Săndulescu, Bogdan Slăvescu şi Daniel Păun ori muzica lui Mircea Florian aduc şi mai multă originalitate, iar scena cu capetele televizoare ar trebui să dea mult de gândit. Pentru un public ca al nostru, care iubeşte Teleenciclopedia şi Discovery, această docu-dramă este un must-see, cum zic occidentalii. Trebuie neapărat văzut. O să vă dea o mare satisfacţie, o să vă amintiţi de bancurile de pe vremuri, pe care era riscant să le spui, despre o perioadă care acum pare greu de imaginat cum de am trăit-o şi nu ne-am revoltat mai curând.
Ştiaţi că există şi o distincţie care se cheamă „Erou al muncii capitaliste”? Ei bine, o să aflaţi cine a căpătat-o.
Cu siguranţă că Alexandru Solomon are un mai mare rafinament al poveştii decât americanul cannes-at şi oscarizat, dar grotesc, şi m-am bucurat să constat că avem reţeta noastră secretă şi pentru cinema, una savuroasă şi nu scandaloasă, şi la propriu şi la figurat.
Kapitalism – reţeta noastră de succes
România-Franţa-Belgia, 2010, 1h 20min.
Regia: Alexandru Solomon. Cu: Dan Voiculescu, Ioan Niculae, George Copos, George Pădure, Dan Diaconescu, Dinu Patriciu, George Becali. Distribuit de Parada Film.
Bucureşti (Hollywood Multiplex, Studio, Cinema City Cotroceni, Elvira Popescu, Union, Cityplex, The Light, NCRR – Muzeul Ţăranului Român, Eurocinema Tinerimea Română.