Cheltuielile de publicitate ale ministerelor si institutiilor subordonate acestora au scazut in 2005 la aproape un sfert fata de cele din 2004. 3,8 milioane euro anul trecut fata de 14,7 milioane euro in urma cu doi ani – rezulta din raportul Centrului pentru Jurnalism Independent, intitulat „Publicitatea de stat – un an de transparenta”. Potrivit realizatorilor raportului, „scaderea se datoreaza atat intreruperii practicii alocarii de publicitate nenecesara, cat si temerii institutiilor publice de a gresi sau de a-si tensiona relatiile cu anumite canale mediatice”.
Diferenta devine mai frapanta daca se ia in calcul suma totala alocata in timpul guvernarii PSD pentru publicitatea de stat: nu mai putin de 65,9 milioane euro in perioada 2000-2004. La aceasta suma imensa se mai adauga cheltuielile efectuate, in acelasi interval, de Secretariatul General al Guvernului si Cancelaria primului ministru, pentru care nu au fost comunicate date.
Diferente se pot observa si in ceea ce priveste distributia cheltuielilor pentru publicitatea de stat. In 2004, campioane la aceasta categorie au fost Ministerul Economiei si Comertului (MEC), cu 10,1 milioane euro, si Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT), cu 2,1 milioane euro. In 2005, pe primul loc s-a situat Ministerul Finantelor Publice (MFP), cu 1,07 milioane euro, pe locul doi cazand MEC, cu mai putin de un milion de euro. De remarcat ca patru ministere – Afaceri Externe, Educatie si Cercetare, Muncii si Sanatatea – nu au platit in 2005 nici un euro pentru publicitate. In ceea ce priveste Cancelaria primului ministru, cu institutiile din subordine si din coordonare, aproape 90% din suma totala (7,9 miliarde lei vechi) au fost cheltuite de Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie.
2,5 miliarde ROL – campania de informare pentru Programul „Rabla”
In 2005, Agentia pentru Strategii Guvernamentale din cadrul Secretariatului General al Guvernului a cheltuit pentru trei campanii de informare peste 19 miliarde de lei vechi. Cei mai multi bani i-a „inghitit” campania de informare si constientizare privind introducerea masurilor de combatere a evaziunii fiscale: 16,18 miliarde lei vechi. Pe locul doi se situeaza campania pentru Programul „Rabla”, adica Programul de stimulare a innoirii parcului national auto, desfasurata atat prin presa scrisa, cat si cu ajutorul radioului. In total, in 2005 s-au cheltuit 2,5 miliarde lei vechi in acest scop. A treia campanie a vizat informarea radio cu privire la drepturile conferite de Legea nr. 544 din 2001 privind liberul acces la informatiile de interes public.
Trustul lui Voiculescu a primit bani de la MEC
Din cei aproximativ 900.000 de euro cheltuiti cu publicitatea de catre ministerul condus de conservatorul Codrut Seres, aproape o treime s-a indreptat catre trei trusturi: Mediauno SRL, Adevarul SA si Intact SRL. Primul grup de presa a primit circa 135.000 de euro de la Distrigaz Sud, SN Nuclearelectrica, SN Transgaz si SC Oltchim. Adevarul a incasat si el putin peste 115.000 euro, platitori fiind in principal SN Romgaz, SN Nuclearelectrica, Distrigaz Sud si SC Hidroelectrica. Institutiile din subordinea ministrului conservator Seres nu au uitat sa directioneze niste bani pentru publicitate si catre trustul sefului de partid, Dan Voiculescu. Intact SRL a incasat in total, in 2005, peste 55.000 de euro, ba de la SC Nuclearelectrica si SC Electrica, ba de la SC Hidroelectrica si SC Oltchim.