Festivalurile de muzică sunt manifestări culturale care le permit tinerilor, şi nu numai, să se bucure de genurile preferate de artă şi să sărbătorească frumuseţea unui stil alternativ de viaţă, într-un mediu în care principala valoare este libertatea de exprimare.
Deşi în România aceste evenimente sunt încă marcate cu un soi de stigmat, în străinătate ele au devenit adevărate mijloace de afirmare a aderenţei paşnice la diverse contra-culturi benefice pentru păstrarea echilibrului social.
Cu toate acestea, peisajul autohton nu duce lipsă de festivaluri, ale căror organizatori s-au dedicat promovării unui tip controversat de a „entertainment” de dragul fanilor genului care caută un loc unde, pentru câteva zile, să poată îmbrăca orice identitate fără să se teamă că ar putea fi judecaţi.
Am stat de vorba cu Laszlo Bodor, din partea organizatorilor festivalului a „Tuborg Green Fest Peninsula”. El ne-a spus de ce sunt importante aceste evenimente pentru tinerii din România şi ne-a povestit cum ne vom putea distra anul acesta la „Peninsula”. Festivalul are loc între 25 şi 28 august, la Târgu-Mureş iar între formaţiile renumite care vor concerta se număra Within Temptation, Kasabian, Hammerfall şi Guano Apes.
Cum v-a venit ideea organizării acestui festival şi de ce aţi considerat că este important ca tinerii din România să aibă un asemenea eveniment?
Laszlo Bodor: Povestea a început după Revoluţie, cu mai multe tabere studenţeşti organizate la Băile Homorod. Scopul a fost, pe de o parte, reinviorarea acestui fenomen, pe de alta, preluarea a ceea ce vecinii din vest făceau deja cu succes. Ungaria avea deja mai multe festivaluri cu tradiţie, care reuşiseră să atragă nu doar tineri maghiari, ci şi din ţările învecinate. Organizatorii primei ediţii a Festivalului Peninsula şi-au dat seama că un astfel de eveniment trebuie să aibă priză la tineri, iar în România conceptul de „festival total” era unul nou. Vorbesc despre un eveniment cultural care oferă mai mult decât concerte, aducând în plus programe care să ţină publicul preocupat şi pe parcursul zilei.
Ce aduce nou ediţia din acest an? Cum se deosebeşte de cele anterioare?
LB: Avem o denumire noua datorită colaborării cu Tuborg şi anume „Tuborg GreenFest Peninsula”. Am regândit locaţia pentru a avea un festival mai compact, unde se poate ajunge de la o scenă la cealaltă în mai puţin timp decât în anii trecuţi.
Pe lângă muzică, ce va oferi festivalul Peninsula?
Festivalul oferă 100 de ore de distracţie continuă. Nu ne limităm la a organiza un program de concerte, care se desfăşoară simultan în 4 locaţii diferite, ci avem şi teatru, filme, peste 30 de sporturi, bungee jumping, catapultă, avem, an de an, o serie de artişti talentaţi care vin cu cele mai interesante programe şi, bineînţeles, avem o gamă foarte variată de produse gastronomice. Totodată, ONG-urile cu care lucrăm sunt atent selecţionate, cu săptămâni înainte de începerea festivalului, pentru ca programele oferite în timpul zilei sa fie din cele mai atractive.
Cum arată, pentru moment, line-up-ul Peninsula şi câte trupe vor concerta în total?
Momentan proiectul include aproximativ 70 de trupe şi DJ, care, în proporţie, de peste 60% sunt artişti din afara ţării.
Peninsula i-a întrebat întotdeauna pe fani ce trupe îşi doresc să vadă în concert. În ce măsură reuşiţi să ţineţi cont de cerinţele fanilor?
An de an facem o cercetare sociologică în timpul festivalului, iar pagina noastră de pe Facebook este şi ea o sursă excelentă de inspiraţie. Însă, deşi e firesc să aducem trupe care să fie pe placul publicului nostru ţintă, uneori este imposibil să satisfaci toate dorinţele. Cert este faptul că la capitolul muzică electronică, ne putem compara cu marile festivaluri din lume. Avem în fiecare an cel puţin un DJ din top 10 cei mai buni din lume iar în ceea ce priveşte celelalte genuri muzicale, trupele pe care le invităm la festival sunt reprezentative pentru fiecare stil în parte.
Se scoate profit din astfel de evenimente sau este vorba, mai mult, despre devotament faţă de un anumit gen de entertainment din partea organizatorilor?
Noi am gândit acest festival pe termen lung. Am început cu trupe mici, locale, şi am ajuns să invităm staruri internaţionale, care cântau pentru prima data în România, cum a fost cazul celor de la Nine Inch Nails sau Korn. Bugetul creşte aproape în fiecare an, dar deocamdată e greu să împingem balanţa înspre profit. Festivalul a crescut în ultimii ani foarte mult, însă în momentul în care a ajuns la faima şi la popularitatea unui festival din Vestul Europei, a venit criza economică şi resursele financiare au devenit mai nesigure. Noi avem însă devotamentul necesar nu doar pentru a păstra acest festival, ci şi pentru a-i încuraja creşterea.
În fiecare an se zvoneşte că ediţia nu va avea loc. Cărui fapt i se datorează acest lucru?
Pentru a organiza un festival sunt necesare 3 lucruri: bani, locaţie şi organizatori. Ei bine, noi, organizatorii, am fost pregătiţi în fiecare an să facem un festival dar, aşa cum am menţionat, sursele financiare nu au fost totdeauna disponibile. E important de reţinut aici că noi ne bazăm bugetul în primul rând pe sponspori privaţi. Odata cu venirea crizei, sponsorii au devenit mai reticenţi.
Exista o infrastructura culturala care să asigure succesul acestui festival? Mă refer la promovare, public etc.
Norocul nostru este că 99% din „peninsulari” folosesc internetul, iar infrastuctura pe care ne bazăm este formată, în primul rând, din internauţi. Mai mult, toate cercetările sociologice realizate în ultimii ani arată că procentul celor care revin la festival este unul solid, acesta fiind undeva pe la 50%. Noi suntem convinşi că oamenii care revin sunt cei mai buni promoeri ai noştri.
Ati avut vreodată probleme cu autorităţile?
Festivalul a crescut foarte mult în ultimii ani, devenind un brand cu care orice oraş din România s-ar mândri. Autorităţile din Târgu Mureş au fost deschise colaborării cu noi, singurele neînţelegeri care au apărut fiind legate de terenurile pe care se desfăşoară festivalul, însă ele au fost rezolvate din timp, de fiecare data. Nu putem spune că din cauza autorităţilor locale am întârziat organizarea festivalului în vreun an.
Ce semnificaţie culturală au festivalurile de muzică alternativă în România? Mă gândesc la festivaluri din alte colţuri ale lumii precum Rock Am Ring din Germania, Tuska din Finlanda, Download” din Anglia, care au devenit adevărate fenomene culturale, manifestări ale unei aderenţe la un life-style.
Festivalul nostru a fost întotdeauna un loc în care tinerii au simţit în primul rând libertate, fie că era vorba de libertatea de a se exprimă sau libertatea de a asculta muzică pe care în alte părţi nu ar găsi-o. Eu cred că festivalurile de muzică alternativă asta reprezintă, un loc în care eşti liber sa te manifeşti asa cum vrei. Se vede pe pagina noastră de Facebook că peninsularii iubesc festivalul, pentru că ne iubesc, se supără pe noi, ne lăuda, ne critică, facem parte din viaţă lor. Şi mi-ar plăcea să cred că ei se mândresc cu faptul că participă la a „Tuborg Green Fest Peninsula”.
Credeţi că tinerii au nevoie de astfel de evenimente? Mă refer aici la comentariile referitoare la reziduurile care rămân în urma festivalului, la temerile părinţilor că adolescenţii vor avea acces la droguri etc.
Festivalul nostru nu a fost niciodată criticat pentru relaţia cu natura, având în vedere că, an de an, avem un solid mesaj „green” pe care vizitatorii noştri îl respectă. În plus, în fiecare dimineaţă, zonele aglomerate sunt curăţate, astfel ca, practic, nici nu se vede că a fost petrecere cu o noapte înainte. În ceea ce priveşte drogurile, e o teamă nejustificată pentru că la festival există o securitate sporită faţă de, să spunem, o noapte obişnuită de ieşit în oraş. În plus colaborăm cu o serie de ONG-uri şi instituţii care se ocupă cu prevenţia consumului de stupefiante. Trebuie să menţionez faptul că societatea are o problemă majoră cu drogurile. Mai mult, prin aceste campanii, tinerii au mai multe şanse să intre în contact cu mijloacele de prevenire a consumului de droguri, decât cu drogul propriu-zis.
Cum arată targetul festivalului ? Cine sunt tinerii care vin aici?
Vizitatorii Turborg Green Fest Peninsula au vârsta cuprinsă între 16 şi 35 de ani, iar proporţia români-maghiari e 50-50%. Marea majoritate provin din România, dar avem un procent de 7% care vin din afara ţării. Deşi majoritatea studiază, cam o treime declară că muncesc. Un aspect care ne bucură foarte mult este că, an de an, la întrebarea privind motivul pentru care vin la festival, fanii răspund „concertele”, pe al doilea loc situându-se atmosfera, însă, ca procentaj, cele două răspunsuri sunt foarte apropiate.
Se schimbă mentalitatea asupra acestui tip de evenimente?
Autorităţile locale şi chiar naţionale îşi dau seama că evenimentul organizat de noi face cinste Târgu Muresului. Probleme de mentalitate intervin peste tot atunci când se crede că experienţa culturală este restricţionata la filarmonici, muzee şi galerii de artă. Din fericire, însă, simţim din ce în ce mai mult o schimbare de percepţie.
Un mesaj pentru tinerii pasionaţi de aceste evenimente.
Vă aşteptăm cu drag şi cu multe surprize la „vara libertăţii” cu Tuborg GreenFest Peninsula”!