2.6 C
București
duminică, 17 noiembrie 2024
AcasăGDPRGaranția produselor de după vacanţă. Întrebările la care îți răspunde Centrul European...

Garanția produselor de după vacanţă. Întrebările la care îți răspunde Centrul European al Consumatorilor din România (ECC Romania)

Sute de mii de români au fost în vacanţa de iarnă plecați în afara ţării şi au cumpărat diferite produse şi cadouri. Ce facem dacă am ajuns acasă şi ni s-a defectat produsul achiziționat din altă ţară. Ce drepturi avem și cum putem beneficia de garanție?

Garanția poate fi obligația legală a vânzătorului (garanție legală de conformitate) sau orice angajament asumat de vânzător sau producător (garanție comercială) față de consumator, fără solicitarea unor costuri suplimentare, de restituire a prețului plătit de consumator, de reparare sau de înlocuire a produsului cumpărat, dacă acesta nu corespunde condițiilor enunțate în declarațiile referitoare la garanție sau în publicitatea aferentă.

Garanția legală de conformitate

Garanția de conformitate este obligatorie din punct de vedere juridic pentru ofertant. Clauzele contractuale sau înțelegerile încheiate înainte ca lipsa de conformitate să fie cunoscută de consumator și comunicată vânzătorului, care limitează sau înlătură, direct sau indirect, drepturile consumatorilor prevăzute de Legea nr. 449/2003, sunt nule de drept.

Termenul de garanție legală de conformitate este de 2 ani și se calculează de la data livrării produsului. Pentru produsele folosite se poate conveni cu vânzătorul reducerea termenului de 2 ani, dar nu mai puțin de un an de la data livrării produsului. Termenul de garanție legală de conformitate, în cazul produselor de folosință îndelungată a căror durată medie de utilizare este mai mică de 2 ani, se reduce la această perioadă.

Garanția comercială sau convențională

Garanția comercială sau convențională este garanția pe care vânzătorul sau producătorul o acordă în mod voluntar, în condițiile stabilite de acesta și care odată acordată, devine obligatorie din punct de vedere juridic.

Garanția comercială trebuie să conțină, în mod obligatoriu, clauze referitoare la elementele de identificare a produsului; termenul de garanție; modalitățile de asigurare a garanției – întreținere, reparare, înlocuire; denumirea și adresa vânzătorului; denumirea și adresa unității service specializate.

Garanția pentru vicii ascunse

În sensul legislației privind protecția consumatorilor, termenul viciu ascuns este definit ca fiind deficiența calitativă a unui produs livrat sau a unui serviciu prestat, care nu a fost cunoscută și nici nu poate fi cunoscută de către consumator prin mijloace obișnuite de verificare.

Condițiile pentru a fi considerat un viciu ascuns sunt: consumatorul nu l-a cunoscut și, după împrejurări, printr-o verificare normală, dar atentă, nici nu putea să-l cunoască, nefiindu-i comunicat nici de către vânzător; să fi existat în momentul încheierii contractului; să fie grav.

În cazul unui viciu ascuns consumatorul are un drept de opțiune între rezoluțiunea vânzării – acțiune redhibitorie; reducerea prețului – acțiune estimatorie; remedierea defecțiunilor/înlocuirea produsului; despăgubiri.

Răspunderea vânzătorului

Vânzătorul este răspunzător față de consumator pentru orice lipsă de conformitate existentă la momentul când au fost livrate bunurile. În cazul lipsei conformității, consumatorul are dreptul de a solicita vânzătorului aducerea produsului la conformitate. Consumatorul are posibilitatea să aleagă modalitatea în care dorește să i se aducă la conformitate produsul (înlocuire, reparare, rezoluțiunea contractului, reducerea prețului), cu condiția ca modalitatea aleasă să nu fie disproporționată sau imposibilă.

În ceea ce privește modalitățile de aducere la conformitate, consumatorul poate solicita în primul rând repararea produsului, apoi înlocuirea acestuia, și în cele din urmă reducerea corespunzătoare a prețului sau rezoluțiunea contractului.

În toate cazurile, aducerea la conformitate se face fără plată. Noțiunea fără plată se referă la toate costurile necesare aducerii la conformitate, inclusiv costuri poștale, transport, diagnosticare, expertizare, demontare, montare, manoperă, materiale utilizate, ambalare.

Vânzătorul este direct răspunzător față de consumator pentru orice lipsă de conformitate a produsului. Prin urmare, el nu se poate ascunde în spatele producătorului sau furnizorului. Consumatorul nu trebuie să accepte aceasta, chiar dacă are garanția oferită de producător. Vânzătorul este cel cu care consumatorul a încheiat contractul de vânzare-cumpărare/prestări servicii. Vânzătorul este, așadar, responsabil pentru respectarea contractului, astfel că, pentru soluționarea litigiului, se recomandă consumatorului să se adreseze acestuia.

Termenul în care produsul trebuie reparat/înlocuit

Repararea sau înlocuirea produselor trebuie adusă la îndeplinire într-un termen rezonabil, stabilit de comun acord între consumator și vânzător, și fără niciun inconvenient semnificativ pentru consumator.

Caracterul rezonabil al perioadei de timp și existența inconvenientelor se analizează în funcție de natura produsului și scopul pentru care a fost achiziționat.

Perioada de timp stabilită nu poate depăși 15 zile calendaristice de la data la care consumatorul a adus la cunoștința vânzătorului lipsa de conformitate a produsului sau a predat produsul vânzătorului ori persoanei desemnate de acesta pe baza unui document de predare-primire. Pentru a opera repararea sau înlocuirea produselor se impune ca deficiențele apărute să nu fie imputabile consumatorului.

În cazul reparării produsului, vor fi montate numai pie­se noi. Pentru produsul înlocuit/remediat operatorul economic are aceleași obligații ca și pentru produsul inițial. Produsele de folosință îndelungată care înlocuiesc produsele defecte vor beneficia de un nou termen de garanție. Timpul de nefuncționare din cauza lipsei de conformitate apărute în termenul de garanție legală sau comercială prelungește termenul de garanție.

Consumatorul poate cere reducerea prețului/rezoluțiunea contractului

Reducerea corespunzătoare a prețului sau rezoluțiunea contractului intervin în trei cazuri: când consumatorul nu a beneficiat nici de repararea, nici de înlocuirea produsului; când vânzătorul nu a luat măsura reparatorie într-o perioadă de timp rezonabilă; când vânzătorul nu a luat măsura reparatorie într-un termen de 15 zile, fără inconveniente semnificative pentru consumator.   

Garanția europeană

Fiecare stat membru al UE are propriile reglementări cu privire la garanție – dacă un certificat de garanție trebuie emis sau nu, dacă este suficientă chitanța primită de la magazin pentru a solicita aducerea produsului la conformitate, etc. În România, spre exemplu, pentru produsele de folosință îndelungată se prevede obligativitatea pentru vânzător de a înmâna consumatorului, pe lângă instrucțiunile de folosire, instalare, exploatare, întreținere, eliberate de producător, și certificatul de garanție.

Așa-numitul certificat de garanție europeană nu există, vânzătorii nefiind obligați să emită un asemenea certificat doar pentru că produsul este comercializat în UE. Însă, dacă în certificatul de garanție se menționează că garanția este europeană, atunci consumatorul poate solicita aplicarea garanției în oricare dintre statele membre ale UE, inclusiv România.

Cu toate acestea, dacă certificatul de garanție nu prevede aceasta, atunci nu se poate solicita aplicarea garanției decât în țara din care s-a achiziționat produsul. Deci, sunt foarte importante prevederile certificatului de garanție sau anunțurile publicitare făcute de comerciant în acest sens.

Dacă în certificatul de garanție sau în declarațiile publice făcute de vânzător se menționează că garanția europeană se aplică pentru produsul respectiv și că este valabilă și în România, atunci reprezentantul legal al vânzătorului în România este obligat să accepte produsul defect în service și să îl repare. Pentru a obține informații cu privire la reglementările în domeniu, specifice fiecărui stat membru, consumatorii pot contacta Centrul European al Consumatorilor România.   

Sfaturi utile: verificați înainte de cumpărarea produsului dorit dacă acesta beneficiază de garanție, care este termenul de garanție și care sunt drepturile dumneavoastră în cadrul acestui termen; verificați dacă este o garanție reală sau dacă vânzătorul se referă numai la dreptul statutar de reclamație;   întotdeauna solicitați o garanție în scris, nu trebuie să aveți încredere în promisiunile vânzătorului;  citiți cu atenție contractul și clauzele referitoare la garanție; cele mai importante detalii sunt, de obicei, bine ascunse în certificatul de garanție tipărit. Luați-vă timp și citiți cu atenție contractul/certificatul de garanție înainte să cumpărați produsul. Fiți atent, mai ales atunci când lecturați condițiile acordării garanției; verificați dacă garanția este oferită și pentru România; puteți cere repararea sau înlocuirea produsului cu defecte în termen de 2 ani de la cumpărare în toate statele membre ale UE, astfel că puteți cere de la acest vânzător să facă această mențiune în contract; cu toate acestea, lucrurile sunt diferite în caz de garanție comercială, și anume: în cele mai multe din statele membre ale UE, producătorii nu trebuie să ofere garanție pentru produsul lor. Și chiar dacă se oferă garanție, aceasta nu trebuie să fie aplicabilă în toate statele membre ale UE. De aceea, înainte de cumpărarea unui produs (de exemplu, un computer, un aparat electric, etc.), ar trebui să verificați dacă se pot aplica drepturi de garanție în țara dumneavoastră; păstrați factura/certificatul de garanție timp de 2 ani de la cumpărarea produsului; în toate statele membre ale UE, puteți cere înlocuirea sau repararea unui produs defect.

Când se încearcă punerea în aplicare a acestui drept, va trebui să prezentați o factură ca o dovadă a faptului că sunteți cu adevărat proprietarul bunului cumpărat de la vânzător, precum și certificatul de garanție, dacă este cazul. 

Cele mai citite

Adriana Bahmuțeanu, amendată la cavoul lui Silviu Prigoană: „Lăsați-mă să-mi plâng copilul!”

Tensiuni la cimitir: fosta soție a omului de afaceri a fost escortată de poliție după ce a adus un omagiu la cavoul familiei. Adriana...

Editoarea unui jurnal științific demisionează după ce a numit generația X „fasciști” în urma victoriei lui Trump

Laura Helmuth, editoare la Scientific American, a demisionat joi, după o serie de postări controversate pe rețelele sociale în care a criticat votanții pe care...

Luare de ostatici într-un restaurant de lângă Paris

Un bărbat înarmat cu un cuțit a luat sâmbătă ostatici mai mulți angajați în restaurantul tatălui său de la periferia Parisului. Un dispozitiv de...
Ultima oră
Pe aceeași temă