Rețeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net) include 30 de centre din toate cele 28 de state membre ale UE, Islanda și Norvegia. Centrele oferă informații, consiliere și asistență gratuite și personalizate clienților care au probleme cu tranzacțiile transfrontaliere efectuate într-o altă țară din cadrul rețelei. ECC-NET îi ajută pe cetățeni să se asigure că le sunt respectate drepturile de consumatori și să beneficieze de avantajele pieței interne.
În anul 2015, rețeaua ECC-Net a împlinit 10 ani de angajament pentru o mai bună protecție transfrontalieră a consumatorilor – ECC-Net s-a născut în anul 2005 din fuziunea rețelelor EEJ-Net (Rețeaua pentru soluționarea extrajudiciară a litigiilor cu consumatorii) și Euroguichet (Centrele europene de informare a consumatorilor). Acesta este un exemplu de colaborare între nivelurile național și al UE, deoarece ECC-urile sunt găzduite de organisme publice sau de organizații nonprofit din statele membre, Islanda și Norvegia și sunt cofinanțate de Uniunea Europeană. În ultimii 10 ani, centrele au primit mai mult de 650.000 de solicitări de informare de la consumatori despre drepturile lor – o creștere de 30% între 2012 și 2014 – și a sprijinit aproximativ 300.000 de consumatori în încercarea de a soluționa pe cale amiabilă pro-blemele avute atunci când au făcut achiziții transfrontalie-re – o creștere de 16% în aceeași perioadă. Mai mult de două treimi din aceste reclamații au putut obține o soluție pe cale amiabilă între consumatori și profesioniști.
„În cei 8 ani de activitate în România, Centrul European al Consumatorilor a încercat să fie cât mai aproape de consumatori prin acțiunile pe care le-a avut, prin informările și sprijinul oferit. Am primit mii de reclamații din partea consumatorilor și toate au fost tratate cu maximă seriozitate. ECC Romania este un proiect derulat și sprijinit logistic de Asociația Pro Consumatori (APC)”, a declarat Costel Stanciu, președinte APC.
De la început, misiunea ECC-Net a fost foarte clară: creșterea încrederii la efectuarea de cumpărături transfrontaliere și, implicit, ajutarea consumatorilor să beneficieze de toate avantajele pieței unice. Acest lucru a presupus reducerea complexității prevederilor privind drepturile consumatorilor din UE la efectuarea de tranzacții transfrontaliere și anticiparea tendințelor emergente.
Din 2005, realitatea consumatorilor europeni a cunoscut o evoluție spectaculoasă, la fel ca așteptările clienților europeni. Numărul anual de ce-reri de informații și de asistență analizate de ECC-Net a crescut de la 43.000 în 2005 la peste 80.000 la sfârșitul anului 2013. Factorul dominant pentru această creștere este comerțul electro-nic, care în prezent reprezintă peste 60% din numărul total al plângerilor – și se preconizează că va crește în continuare.
„ECC-Net promovează înțele-gerea drepturilor consumatorilor din UE și le oferă asistență în soluționarea reclamațiilor care privesc achiziții realizate într-un alt stat membru, atunci când călătoresc sau online. În ultima decadă, odată cu dezvoltarea continuă a turismului în interiorul UE și a comerțului electronic, ECC-Net a devenit esențial în a sprijini consumatorii și profesioniștii să obțină toate beneficiile Pieței Unice”, a precizat Irina Chirițoiu, director ECC Romania.
Ce poate face ECC Romania
La 1 ianuarie 2008, Centrul European al Consumatorilor – ECC Romania s-a alăturat rețelei ECC-Net pentru a-i sprijini pe cetățenii UE în domeniul achizițiilor transfron-taliere. Rolul nostru este să oferim consultanță juridică gratuită în probleme de comerț transfrontalier și să încercăm rezolvarea pe cale amiabilă a sesizărilor pe care le primim de la consumatorii români, dar și din alte state membre. ECC Romania este cofinanțat de Comisia Europeană si de Guvernul României, prin Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor. ECC Romania este un proiect derulat și sprijinit logistic de Asociația ProConsumatori (APC România).
Informare: poate oferi sfaturi consumatorilor cu privire la drepturile lor sau informații practice atunci când se deplasează prin UE – de la închirierea unei mașini, rezervarea unui pachet de vacanță sau a unui zbor la comanda -unor produse online.
Sprijin în soluționarea unei plângeri: atunci când consumatorii au o reclamație împotriva unui comerciant dintr-un alt stat membru, ECC Romania poate coopera cu alte centre din ECC-Net pentru a găsi o soluție amiabilă la problemele întâmpinate.
Consultanță: dacă o soluționare pe cale amiabilă nu este posibilă, ECC Romania poate oferi sfaturi cu privire la calea de urmat – mediere, Procedura Europeană privind cererile cu valoare redusă (sub 2.000 de euro), Procedura Europeană privind somația de plată sau un alt organism.
Plângerile consumatorilor împotriva unor companii din UE pot fi preluate numai dacă aceștia sunt rezidenți sau cetățeni ai unui stat membru al UE (plus Norvegia și Islanda) și dacă legislația comunitară este aplicabilă.
Toate serviciile oferite de Centrele Europene ale Consumatorilor sunt gratuite!
Ce nu poate face ECC Romania?
Nu poate obliga comerciantul să acționeze – încearcă să-l convingă pe cale amiabilă (ceea ce reușește în cel puțin jumătate din cazuri!). Nu poate reprezenta în mod legal consumatorii (de exemplu, în instanță). Nu poate prelua plângerea, dacă sediul comerciantului se află în statul de rezidență al consumatorului. Nu poate interveni dacă sediul comerciantului se află în afara UE (de exemplu în Canada sau SUA).
Probleme de rezolvat
Cele mai frecvente chestiuni de care se ocupă ECC România
cumpărăturile online, respectarea perioadelor de reflecție, termenele de livrare, furnizarea de informații clare și garanția legală de 2 ani;
achiziționarea de bunuri și servicii, inclusiv garanția de 2 ani, dreptul de a beneficia de reparații, înlocuiri sau rambursări și principiul nediscriminării;
drepturile pasagerilor curselor aeriene cu privire la anulări, întârzieri și asistența asociată acestora, refuzarea îmbarcării sau bagajele deteriorate;
pachetele de călătorii: drepturi privind informarea, transferul pachetului către un terț, un preț garantat, precum și dreptul de a alege un pachet alternativ sau o rambursare dacă se schimbă conținutul;
probleme la închirierea unei mașini, precum lipsa unor informații clare privind prețurile și costurile serviciilor suplimentare și clauzele contractuale abuzive;
drepturile de folosire pe durată limitată a bunurilor imobiliare/cluburile de vacanță, inclusiv dreptul de a beneficia de toate informațiile relevante înainte de semnarea unui contract, perioadele de reflecție și regulile de plată asociate.