Știai că în lume au loc peste 100.000 de curse aeriene în fiecare zi? Călătoria cu avionul reprezintă o modalitate rapidă și sigură de transport.
Centrul European al Consumatorilor – ECC Romania îți oferă acest ghid practic și-ți explică care sunt drepturile tale când călătorești cu avionul și ce trebuie să faci dacă apar probleme.
Uniunea Europeană protejează toți pasagerii în caz de anulare, întârziere a zborului sau refuz la îmbarcare, dacă:
zborurile pleacă din Uniunea Europeană, Islanda, Norvegia (sau Elveția), oricare ar fi aeroportul de destinație și oricare ar fi naționalitatea transportatorului;
zborurile au ca destinație Uniunea Europeană, Islanda, Norvegia (sau Elveția), oricare ar fi aeroportul de plecare, atât timp cât transportatorul este european.
În mod normal, check-in-ul în aeroport se face doar cu actul de identitate. Totuși, este bine să ai la tine, pentru orice eventualitate, confirmarea rezervării sau biletul electronic fie imprimat pe hârtie, fie salvat pe un dispozitiv mobil, astfel încât să-l poți accesa chiar dacă nu ești conectat la internet.
Unele companii, în special cele low-cost, îți cer să-ți faci singur check-in-ul online, înainte de a te deplasa la aeroport și să imprimi tichetul de îmbarcare (boarding pass). În caz contrar, ți se va solicita o taxă pentru check-in în aeroport.
Bagajul de mână trebuie să respecte anumite dimensiuni și o anumită greutate. Pentru a afla care sunt acestea, este bine să verifici informațiile pe site-ul companiei aeriene care te va transporta.
Pe lângă dimensiuni și greutate, regulile de securitate impun și un anumit conținut sau, mai bine spus, cer ca anumite obiecte să nu fie transportate în bagajul de mână, precum arme de foc sau imitații, arme albe, obiecte ascuțite, substanțe explozive și toxice, lichide în cantitate mai mare de 100 ml. Lista obiectelor interzise la bordul aeronavelor poate fi consultată pe site-urile companiilor aeriene sau pe cele ale aeroporturilor.
Bagajul de cală va fi preluat și înregistrat în aeroport la birourile de check-in, urmând să fie transportat în cala avionului și să-ți fie predat la sosirea în aeroportul de destinație. Unele companii aeriene, în special cele low-cost, îți vor solicita o taxă pentru transportul bagajului de cală, separat de costul biletului, de obicei în timpul procesului de rezervare a biletului. Bagajul de cală trebuie să respecte o anumită greutate, în caz contrar putând fi obligat să plătești o taxă pentru supliment de bagaj.
La aeroport
Este recomandat ca la aeroport să ajungi cu cel puțin 2 ore înainte de plecare. Dacă ai făcut check-in-ul online de acasă și nu ai bagaj de cală, s-ar putea ca lucrurile să meargă mai repede, dar rămâne controlul de securitate prin care fiecare pasager trebuie să treacă și care poate dura destul de mult, în special în perioadele aglomerate.
Check-in
Dacă nu ai făcut check-in-ul online de acasă sau la automatele din aeroport, trebuie să te duci la biroul repartizat zborului tău, unde ți se va elibera, pe baza documentelor de identitate sau a rezervării, tichetul de îmbarcare și-ți va fi preluat bagajul de cală.
Dacă ai făcut deja check-in-ul și ai tichetul de îmbarcare, te poți afla în două situații. Astfel, în cazul în care nu ai bagaj de cală, poți merge direct la controlul de securitate. În schimb, dacă ai bagaj de cală, trebuie să mergi la biroul de check-in, unde bagajul îți va fi preluat și înregistrat.
Controlul de securitate
Controlul de securitate presupune verificarea conținutului bagajului de mână și trecerea pasagerilor prin detectorul de metale. Regula este că trebuie să scoți orice obiect de metal aflat asupra ta: telefon, ceas, curea, monede etc. înainte de a trece prin detector.
De asemenea, trebuie să scoți din bagajul de mână orice aparat electronic (laptop, tabletă) și să îl depui în tăvițele speciale pentru verificare. Uneori, este posibil să ți se facă și un control corporal.
Controlul documentelor de identitate
Ultima etapă înainte de poarta de îmbarcare este controlul documentelor de identitate, unde va trebui să prezinți pașaportul sau cartea de identitate și tichetele de îmbarcare.
Poarta de îmbarcare
Poarta și ora de la care începe îmbarcarea sunt trecute pe tichetele de îmbarcare. Este bine să respecți ora pentru a nu pierde avionul și pentru a nu crea probleme celorlalți pasageri.
Întârzierea zborului
Este posibil ca uneori zborul să nu plece la ora programată. De regulă, în aceste situații numărul zborului rămâne același. Un zbor este întârziat începând cu:
2 ore pentru zborurile de până la 1.500 km.
3 ore pentru zborurile în interiorul Uniunii Europene de mai mult de 1.500 km și pentru toate celelalte zboruri între 1.500 și 3.500 km.
4 ore pentru zborurile de mai mult de 3.500 km.
Drepturile tale
În cazul întârzierii, compania de transport aerian trebuie să-ți ofere asistență constând în mese și răcoritoare proporționale cu timpul de așteptare. Dacă zborul urmează să decoleze la o zi după ora de plecare programată inițial, trebuie să ți se asigure cazare și transport între locul de cazare și aeroport.
În cazul zborurilor a căror întârziere este de 5 ore sau mai mare, poți solicita rambursarea costului biletului pentru partea de călătorie neefectuată și un zbor către locul de plecare inițial, dacă este cazul.
În sfârșit, dacă zborul ajunge la destinația finală cu o întârziere egală sau mai mare de 3 ore, ai dreptul la o compensație fixă, stabilită conform regulilor privind compensația în cazul anulării, în funcție de distanța zborului: 250 EUR, 400 EUR sau 600 EUR.
Trebuie să știi că această compensație se acordă și în cazul zborurilor conexate operate de aceeași companie, dacă ai ajuns la destinație cu o întârziere egală sau mai mare de 3 ore.
Anularea zborului sau refuzul la îmbarcare
Un zbor anulat este acel zbor care a fost prevăzut inițial, dar nu a fost efectuat și pentru care a existat cel puțin un loc rezervat. Anularea unui zbor implică, de regulă, schimbarea numărului zborului, spre deosebire de întârziere.
Ai ajuns la check-in și ți se spune că nu mai sunt locuri în avion din cauza suprarezervării sau la poarta de îmbarcare ți se refuză accesul. În acest caz ești victima unui refuz la îmbarcare.
Drepturile tale
Redirecționarea pe un alt zbor spre destinația finală în condiții de transport comparabile sau rambursarea întregului cost al biletului într-un termen de
7 zile pentru partea neefectuată.
Asigurarea de mese și băuturi răcoritoare pe timpul așteptării, precum și a două apeluri telefonice sau două mesaje electronice.
Asigurarea cazării, dacă perioada de așteptare include o noapte, și transportul între locul de cazare și aeroport în cazul unei redirecționări.
Plata unei compensații fixe calculată în funcție de distanța zborului și de întârzierea totală la sosire (în cazul redirecționării):
– Pentru toate zborurile de până la 1.500 km: 250 EUR (125 EUR dacă zborul de redirecționare ajunge cu o întârziere de până la 2 ore).
– Pentru zborurile în interiorul Uniunii Europene de peste 1.500 km și pentru toate celelalte zboruri între 1.500 și 3.500 km: 400 EUR (200 EUR dacă zborul de redirecționare ajunge cu o întârziere de până la 3 ore).
– Pentru toate celelalte zboruri: 600 EUR (dacă zborul de redirecționare ajunge cu o întârziere de până la
4 ore).
Există însă cazuri în care refuzul la îmbarcare este justificat, în special din motive de sănătate, siguranță sau pentru lipsa documentelor de călătorie necesare. În aceste situații nu vei avea dreptul la compensații sau la asistență
Poți face o reclamație
Dacă apar probleme înainte de zbor sau după acesta, este bine să te adresezi cu o reclamație companiei de transport aerian. Reclamația trebuie să conțină datele tale de identificare, numărul și data rezervării, data și numărul zborului. Atașează documentele relevante, în funcție de problema întâmpinată: rezervarea online și biletele electronice, tichetele de îmbarcare fotografii sau documente din care rezultă durata întârzierii, chitanțe și facturi pentru sumele cheltuite pe perioada așteptării etc.
Când nu primeşti compensaţii
Există însă și situații în care operatorul de transport aerian nu este obligat să-ți plătească sumele prevăzute drept compensații:
dacă ai fost informat despre anulare cu cel puţin două săptămâni înainte de ora de plecare prevăzută;
dacă ai fost informat despre anulare într-un termen cuprins între două săptămâni şi şapte zile înainte de ora de plecare prevăzută şi ți se oferă o redirecţionare care să-ți permită să pleci cu cel mult două ore înainte de ora de plecare prevăzută şi să ajungi la destinaţia finală în mai puţin de patru ore după ora de sosire prevăzută;
dacă ai fost informat despre anulare cu mai puţin de şapte zile înainte de ora de plecare prevăzută şi ți se oferă o redirecţionare care să-ți permită să pleci cel târziu cu o oră înainte de ora de plecare prevăzută şi să ajungi la destinaţia finală în mai puţin de două ore după ora de sosire prevăzută;
dacă operatorul de transport aerian poate face dovada că anularea este cauzată de împrejurări excepţionale care nu au putut fi evitate în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile.
Împrejurările extraordinare
Orice eveniment care nu a fost și nu a putut fi prevăzut, nici evitat, reprezintă o împrejurare extraordinară: calamități naturale (erupții vulcanice, cutremure), condiții meteorologice extrem de nefavorabile (furtuni, ceață densă, viscol, îngheț), greve externe care nu pot fi controlate și limitate de compania aeriană (greva controlorilor de trafic), evenimente politice (război, atentate teroriste, revolte).
Defecțiunile tehnice nu reprezintă însă împrejurări extraordinare decât în cazurile în care au fost provocate de evenimente care nu au putut fi prevăzute și evitate, cum ar fi defectarea unui motor din cauza unui stol de păsări.