7.7 C
București
miercuri, 18 decembrie 2024
AcasăGDPRCe faci când ai un accident de mașină în vacanță. Uniunea Europeană...

Ce faci când ai un accident de mașină în vacanță. Uniunea Europeană a creat o procedură simplificată de despăgubire

Centrul European al Consumatorilor România oferă liniile directoare care să vă ajute în demersurile necesare în cazul unui accident într-un alt stat membru al Uniunii Europene.

Atunci când conduceți în toată Europa ar trebui să aveți la dispoziție următoarele documente la îndemână pentru orice situație.

1. Cartea verde. Aceasta certifică faptul că sunteți asigurat și în special informațiile despre asigurare, mașina și persoana care o conduce.

2. Declarația europeană a accidentelor. Acesta este un document armonizat la nivel european, iar unele copii sunt bilingve. Compania dumneavoastră de asigurări vă poate oferi informații suplimentare. Chiar dacă nu este obligatorie, această declarație este esențială pentru a primi rapid compensațiile pentru daune.

Înainte de a călători în străinătate, adună toate informațiile relevante cu privire la țara de destinație.

În multe state membre ale UE jacheta reflectorizantă și triunghiul reflectorizant sunt obligatorii. Același lucru este valabil pentru trusa de prim ajutor.

Legislația aplicabilă

În general, trebuie să citești și eventual să ai la îndemână legea țării în care mergi. În cazul unui accident în Germania, legea germană este cea aplicabilă. Acest principiu este valabil, indiferent de naționalitatea celuilalt șofer și țara în care se află compania de asigurări.

Cu toate acestea, în cazul în care accidentul implică doar vehiculele înmatriculate într-un alt stat membru, se aplică legea statului de înmatriculare. De exemplu: două mașini înregistrate în Franța au un accident în Germania.

În unele state membre europene poliția completează un raport de accident chiar dacă există doar daune materiale. În Franța, în cazul unui accident fără răni grave și în cazul în care ambii șoferi sunt de acord cu faptele, nu există nici o obligație de a contacta poliția. La fel și în România. Dar, chiar și în acest caz, trebuie să semneze o declarație de accident, necesară companiei de asigurări.

Compensare

Declarația europeană de accident ar trebui să fie trimisă cât mai repede posibil la compania de asigurări. În unele țări există o limită de timp pentru depunerea sa.

UE a creat o procedură simplificată de despăgubire pentru victimele accidentelor rutiere într-un alt stat membru european (Directiva 2000/26 / CE). Aceasta vă permite să solicitați despăgubiri în țara dumneavoastră de reședință, de îndată ce v-ați întors.

Înainte de efectuarea călătoriei consumatorul trebuie să se asigure că deține documentul de asigurare de răspundere civilă auto Cartea Verde. Dar, procedura de acordare a despăgubirilor ar putea fi diferită de cea din România.

Consumatorul român implicat în accident va trebui să completeze formularul de constatare amiabilă, dacă legislația țării respective permite acest lucru, sau să realizeze constatarea la Poliția din țara în care a avut loc accidentul, în funcție de caz. Tot la secția de poliție va fi obținută și autorizația de reparație a autovehiculului.

La întoarcerea în țară consumatorul trebuie să contacteze corsepondentul din România al companiei de asigurări a șoferului vinovat pentru obținerea despăgubirilor pentru prejudiciile produse mașinii. Dacă nu cunoaște corespondentul din România al companiei de asigurări, consumatorul se poate adresa Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România.

Consumatorul trebuie să dea o declarație referitoare la daunele care au fost produse în străinătate cu privire la modul în care a avut loc accidentul, persoana vinovată și care sunt daunele materiale sau vătămările corporale care au rezultat în urma accidentului.

Despăgubirile pot fi solicitate atât înainte de efectuarea reparației mașinii, cât și după.

Consumatorul are posibilitatea de a efectua reparația la orice unitate service, indiferent dacă aceasta se află sau nu pe lista service-urilor cu care societatea de asigurare are încheiate convenții de colaborare.

În cazul în care consumatorul își plătește singur reparaţia, poate merge la asigurător cu documentele care atestă plata și astfel își recuperează banii. Consumatorii pot realiza sesizări sau reclamaţii apelând la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor sau la Biroul Asigurătorilor Auto din România (B.A.A.R.).

Dacă societatea de asigurare a șoferului vinovat este una străină, iar șoferul vinovat de producerea accidentului nu deține un RCA sau Carte Verde valabile, consumatorul  român păgubit va trebui să se adreseze Fondului de Protecție a Victimelor Străzii din România (FPVS) din cadrul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) care poate interveni însă doar atunci când statul respectiv este membru al Spațiului Economic European (SEE).

Fondul de Protecție a Victimelor Străzii este o asociație profesională nonprofit constituită din companiile de asigurări care au dreptul să practice asigurarea RCA pe teritoriul României. În calitate de organism de plată a despăgubirilor, fondul despăgubește persoanele care au suferit prejudicii în urma unor accidente produse de autovehicule neasigurate sau neidentificate, despăgubește persoanele prejudiciate dacă acestea nu sunt despăgubite de cei care le-au prejudiciat, dar și dacă accidentul a fost provocat de un vehicul neasigurat RCA, în acest caz fondul garantând și plătind atât daune materiale, cât și pentru persoane vătămate și decese.

În cazul în care șoferul vinovat are mașina înmatriculată într-un stat care nu face parte din Spațiul Economic European, însă în care este recunoscută convenția Carte Verde, șoferul păgubit se poate adresa Biroului Național Carte Verde din statul în care a avut loc accidentul. În cazul în care țara din care face parte vinovatul nu consideră valabilă convenția Cartea Verde, consumatorul păgubit va merge la societatea de asigurare străină a celui vinovat. Un ultim caz posibil, reprezentat de situatia în care țara în care are loc accidentul nu face parte nici din Spațiul Economic European și nici nu recunoaște Cartea Verde, șoferul vinovat de producerea accidentului trebuie să aibă un RCA în conformitate cu legile acelui stat. 

Sfaturi pentru turiști:  să nu părăsească locul accidentului; să se adreseze poliției din țara în care a avut loc accidentul pentru întocmirea procesului-verbal de constatare, precum și pentru obținerea autorizației de reparație a mașinii; să utilizeze în cazul în care legislaţia ţării respective permite acest lucru, formularul de constatare amiabilă; dacă nu dispune de un asemenea formular să noteze informațiile care îl vor ajuta în obținerea despăgubirilor; să colecteze fotografii de la locul accidentului, cu masina implicată, șoferii, martorii; să semnaleze accidentul societății de asigurări, chiar dacă nu dorește să solicite despăgubiri; sa noteze identitatea și adresa potențialului martor, dacă există. Întrebați martorii și cereți-le numerele de telefon; declarația de accident este standard, astfel încât informațiile completate în acest document pot fi ușor de înțeles de către compania de asigurare.

Prin urmare, rubrica “observații” a acestui document poate fi completată de către conducătorul auto în limba lui proprie. În ultimă instanță, puteți completa două declarații; nu semnați dacă nu sunteți sigur că înțelegeți situația și sunteți de acord cu descrierea; nu aveți permisiunea de a obliga pe celălalt șofer să semneze documentul.

ATENŢIE! În cazul unei infracțiuni de părăsire a locului accidentului, contactați poliția și un avocat.

Pentru orice întrebări legate de accidentele de mașini în Europa, Islanda sau Norvegia, va puteți adresa Centrului European al Consumatorilor România: pe site www.eccromania.ro , la telefon +4021 315 7149 sau prin e-mail: office@eccromania.ro .   

Cele mai citite

Marcel Ciolacu: România trece prin turbulențe politice, dar poate reveni pe un drum stabil, prin solidaritate

Declarațiile vin în contextul în care agenția de rating Fitch a revizuit perspectiva economică a României de la stabil la negativ Premierul Marcel Ciolacu a...

Elevii din învățământul preuniversitar vor putea promova doi ani de studii într-un singur an școlar

Comisia de Dialog Social a Ministerului Educației a avizat favorabil o metodologie care permite elevilor din învățământul preuniversitar să promoveze două clase într-un singur...

Ce înseamnă dimensiunile anvelopei: ghid pentru începători

Dimensiunile anvelopei reprezintă un set de informații esențiale despre caracteristicile sale, precum lățimea, raportul înălțime / lățime, tipul de construcție și diametrul jantei....
Ultima oră
Pe aceeași temă